KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Mac 31, 2008

Ya! REDHUAN OON sudah kembali. Apa Selepas Ini?

Keadaan ini mendorong saya terus meninggalkan bangku sekolah di Saint Francis Institute (SFI), Melaka, dan terus mengembara 100% menuntut ilmu Pencipta dan Ad-dinNya.

By REDHUAN D OON

SAYA pilih untuk tulis tajuk dengan istilah 'selepas' dan mengabaikan sedikit tentang 'kemasukan' saya dalam Islam kerana ingin lebih fokus pada soal yang releven bagi manfaat pembaca umum.

Tetapi saya ingin juga memperbandingkan keadaan saya sebelum dan selepas memeluknya yang agak berbeza dalam beberapa segi. Sebelum saya memeluk Islam, saya cuma kenal dan fokus tentang soal krisis spiritual yang melanda hidup saya.

Keadaan sekeliling dianggap sebagai satu jenis perangkap yang saya mesti lalui. Saya seolah dalam perigi yang dalam dan ingin sangat mencari satu inspirasi dalam hidup saya.

Terdapat seribu satu perasaan terpendam yang mahu dilepaskan hampir serentak.

Selepas memeluk Islam, saya tersedar beberapa perkara mengenai hakikat dan makna menjadi seorang muslim, yang membuka minda saya - suka atau tidak.

Inna mukminul al-ikhwan - Sesungguhnya orang yang beriman itu semuanya adalah bersaudara. Cukup sedap dengar, cukup enak rasa. Saya rupa-rupanya mewarisi jutaan umat mukmin yang lain sebagai adik beradik.

Semua satu keluarga yang besar dan tentunya membuat saya rasa seronok dan bahagia. Mau jadi menantu pun boleh! Tetapi hakikatnya saya juga mewarisi segala jutaan permasalahan yang melanda umat Islam waktu itu.

Keadaan umat Islam kucar-kacir selepas jatuhnya pemerintahan Khalifah Uthmaniah yang terakhir dalam tahun 1920an. Keadaan solidaritas umat begitu rapuh dimana pelbagai teori dan kumpulan baru bercakaran satu sama lain untuk mendominasi keadaan.

Sejuta satu isu kelemahan umat Islam dalam hampir semua aspek kehidupan - dari ekonomi sehingga pencapaian teknologi.

Yang paling ketara ialah umat Islam tidak bersatu langsung dan tidak mempunyai suara walaupun kerdil padahal mereka masih menguasai purata bilangan penduduk yang tinggi dan sumber ekonomi yang cukup besar dan bermakna.

Di Malaysia itu sendiri, terdapat kaum Melayu yang bersifat muslim nasionalis (UMNO) yang dominasi pemerintahan sebagai parti komponen tunjang kepada Barisan Nasional (Perikatan) yang telah memerintah tanpa henti sejak merdeka dari British lagi.

Ia pula ditentang oleh parti pembangkang Parti Islam seMalaysia (PAS) yang dikatakan memperjuangkan Islam tanpa kezaliman kaum ke atas kaum yang lain.

PAS menolak UMNO kerana UMNO itu perkauman, dan perkauman itu tidak ada dalam Islam, kata PAS.

Disamping itu, pada tahun 1980 semasa saya memeluk Islam, juga merupakan era kebangkitan Islam 1400 Hijrah, iaitu satu abad baru yang sering dianggap sebagai membawa tajdid hadhari atau pembaharuan ketamadunan kepada Islam.

Masa tu lah zaman Imam Khomeini yang kembali membebaskan Iran dari cengkeman Amerika Syarikat, dan seterusnya meniupkan semangat fahaman Shia ke seluruh dunia.

Masa tu lah zaman USSR melanggar Afghanistan, zaman Maududi di Pakistan, zaman Ikwanul Muslimin oleh Hassan alBanna di Mesir, zaman Muamar Ghadafi di Libya, zaman Yasser Arafat di Palestin, zaman Tabligh dari India, zaman Al-Arqam di Sg Penchala, dan zaman Anwar Ibrahim dari ABIM.

Pendek kata, suka atau tidak, saya terpaksa peka dan terima keadaan saudara-mara saya yang lain dalam Islam.

Saya tidak sedar sebelum masuk Islam tentang begitu banyak perkara yang melanda sejarah dan warisan Islam. Saya baru tau rupanya tanah besar Cina lagi ramai umat Islam dari bumi Malaysia.

Dan Islam sampai di Cina 600 tahun lebih awal dari Melaka rupanya. Saya baru tau bahawa Soviet Union juga ada 4 wilayah yang muslim. Saya baru tahu bahawa Mongghollah pengerak paling hebat menjadi India kaum muslim yang terbanyak semasa zaman Moghul.

Semua sejarah ini membuka lembaran yang amat unik dan mencabar kerana kebetulan saya adalah berbangsa Cina dan amat terpaut kepada warisan saya kerana legasi bangsa yang hebat dari Tanah Besar Cina lagi - yang berusia 5 ribu tahun dengan segala sejarah agungnya.

Seolah-olah saya terkeluar dari satu timba ribuan rasa kepada satu lagi tempayan yang tiada sempadan mahunya.

Keadaan kesan krisis spiritual yang mengelombangi hidup saya pada saat memeluk Islam mendorong saya untuk terjun dibawa oleh apa jua arus yang ada.

Saya ingat lagi bahawa pada hari-hari saya memeluk Islam saya dikelilingi oleh pelbagai kumpulan yang aktif mengenai soal Islam. Saya masuk Islam di Semabok, Melaka.

Nah, di sana ada pejabat Abim, saya pun kerap mengunjungi sahabat di sana. Dekat Jasin pula ada penempatan Al-Arqam, saya pun berpeluang menziarahi dan disuruh berikan ceramah perdana saya di sana.

Di sebelah bandar Melaka pula ada Masjid Tengkera yang merupakan pusat tabligh, saya pun dapat chance ikut keluar ke jalan Allah. Sungguh aktif saya dibuatnya.

Kadang-kadang tertanya pula hati nurani saya. Apakah saya yang memeluk Islam ke atau ada kuasa lain yang memilih saya supaya masuk Islam pada saat itu yang amat tepat kerana pelbagai pelajaran saya kutip dalam langkah-langkah awal hidup saya sebagai muslim.

Keadaan ini mendorong saya terus meninggalkan bangku sekolah di Saint Francis Institute (SFI), Melaka, dan terus mengembara 100% menuntut ilmu Pencipta dan Ad-dinNya.

Pada masa itu poket saya pun tidak ada wang. Tetapi betul sangat janji Allah. Kamu meninggalkan kampung halaman mencari Daku, nescaya malaikat di langit mengembangkan sayap mereka menaungi kamu, ikan-ikan di laut berdoa buat kamu, rezeki keluarga yang kamu tinggalkan terjamin, rezeki kamu terjamin, mati kamu adalah hidup syuhada, jalan kamu adalah fisabilillah.

Keluarga yang saya tinggalkan amat terkejut saya sanggup tinggalkan sekolah Victoria di Kuala Lumpur untuk belajar di sekolah yang lebih mundur yang tidak ada pun subjek sains biologi.

Lantaran pula keluarga angkat saya di Melaka terkejut apabila saya meninggalkan mereka untuk mengikuti Tabligh, tanpa sumber pendapatan terjamin selepas itu.

Apa jadi dengan impian saya ingin lanjutkan pelajaran ke bangku Universiti?

Saya yang terkenal dengan suka lawan orang ada saja jawapan pantas. "Ilmu Allah lebih mulia dari ilmu dunia". Saya masa itu terlalu yakin dengan ayat dan doa yang saya sempat terbaca.

Saya yakin dengan kuasa Allah Subhanahu wata'Ala. Tidak lagi dengan kuasa makhluk. Saya diselamatkan dari ambang kematian suicidal kepada cahaya, maka semestinya kepada saya tidak ada pilihan melainkan menghabiskan jalan ini tanpa henti.

Jika saya imbas kembali detik-detik waktu itu dalam sejarah saya, saya sendiri akan termenung serta bingung macamana saya boleh berani sampai sedemikian.

Jika di suruh saya buat hijrah macam itu lagi hari ini tentu sekali saya akan fikir panjang-panjang. Tetapi saya masih ingat lagi dengan jelas bahawa masa itu tidak ada kebimbingan langsung dalam hati saya.

Cuma semangat yang berkobar-kobar, bahawa Islam lah jawapannya. Yang lain tidak penting. Tawakallah kepada Allah, Dialah sebaik-baik pengurus.

Kata-kata yang sedemikian seolah datang dari seorang gila atau madzub, yang tengelam dalam dadah agama, seperti Mao Zedong pernah sifatkan agama ketuhanan itu.

Alhamdulillah, peristiwa kemasukan saya dalam Islam sudah berlalu hampir 28 tahun. Macam-macam kumpulan agama sudah saya lalui.

Tariqa pun ada, pengajian dipondok pun ada, hijrah kelilingi bumi Sumatera dan Jawa pun ada. Masuk politik pun ada, kena tangkap polis kerana demonstrasi pun ada.

Jadi pemangku editor Harakah pun ada, jadi pekebun pun ada. Macam-macam orang dari seluruh dunia saya dapat jumpa.

Tetapi saya tidak lupa tentang tanggungjawab saya sebagai rakyat di sini yang sudah mendirikan sebuah keluarga 2 puteri dan 2 putera bersama seorang (one only) isteri selama 18 tahun sejak 1989.

Setiap hari membuka lembaran baru bagi saya. Tentu sekali saya sebagai manusia akan lalai dan mengharapkan teguran dari saudara saya sendiri. Tentu sekali saya terjumpa mutiara dan ingin sekali berkongsi dengan saudara jua.

Saya stop sekejap di sini. Maklumlah banyak kerja kertas, kerja tertimbun. Projek dah ada, kertasnya pulak belum siap.

Malam ini pula Macma (Persatuan Cina Muslim Malaysia) yang saya sama-sama tubuh dulu tetapi abaikan selama ini sudah maju dan menjadi wakil kepada mesyuarat agung tahunan Perkim (Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia yang al Marhum Tunku Abdul Rahman tubuhkan).

Malam ini ada dinner. Nasib baik ada orang jemput. Dapatlah catchup dengan kawan-kawan lama. Ya, Redhuan Oon sudah kembali. I have returned.

14 ulasan:

mypugaloo berkata...

Apa jadi dgn pengalamsn ikut Tabligh tu?Cerita ckit....

Nasharrawy berkata...

Pls vu n comment: www.nashsisepuluh.spaces.com and
www.nasharrawy.blogspot.com
tq Wassalam

Redhuan D. Oon berkata...

Terima kasih saudara tarmizi kerana copy/paste je kisah2 saya dari http://padi-malaysia.blogspot.com/

Ana tak kisah, kerana ante sebenarnya mengiklankan ana dengan baik sekali di sini. Untuk jasa itu ana menghargai dan akan belanja makan lebih besarr akan datang. :-)

Bagi memenuhi permintaan my pugaloo nanti akan saya penuhi.. kena korek, korek sikit ingatan. Pagi tadi saya baru je habis kisah lama dan panjang tentang Anwar Ibrahim. Harap Sdr Tarrrmizi tayangkan semula di sini.

Tanpa Nama berkata...

I bеlieve the ρrоduсt was thе
pаrticular sωeetest thing eνer.



my wеbѕite - green smoke discount

Tanpa Nama berkata...

I quite like looking thгough a post that can
make pеoрlе think. Also, thank yοu
for ρеrmitting me to comment!

Ηeгe is my web-ѕіte .
.. Suggested Site

Tanpa Nama berkata...

Whoa! This blog looks еxactly lіkе my
old one! It's on a entirely different subject but it has pretty much the same page layout and design. Superb choice of colors!

Stop by my web-site V2 Cig Review

Tanpa Nama berkata...

My brother recommended I mіght like this blοg.

He waѕ totally right. This post aсtually mаde
my daу. You cаn not imagіne simply how much time Ι haԁ spеnt foг thiѕ informatіon!
Thanks!

Tаke а looκ at my webѕite :
: Http://Www.Prweb.Com/Releases/Silkn/Sensepilreview/Prweb10193901.Htm

Tanpa Nama berkata...

booκmarked!!, I reаlly like yοur website!


Also viѕіt my ωeb blog V2 Cigs review

Tanpa Nama berkata...

Mу spοuѕe and I stumbled оνeг heгe cοming frοm a diffеrent web page and thought
Ι shοuld checκ things οut. I like
what I sеe sо i am just following
you. Look forωarԁ tо exрlοгing your ωeb page уet again.


my homepagе: http://www.sfgate.com/business/prweb/article/V2-Cigs-Review-Authentic-Smoking-Experience-or-4075176.php

Tanpa Nama berkata...

I abѕolutеly loνe your blοg anԁ fіnd many of your post's to be what precisely I'm looking for.
сan yοu offer guest writers to wгite cοntent
available for you? I woulԁn't mind producing a post or elaborating on a number of the subjects you write about here. Again, awesome web log!

Look at my homepage :: http://Www.prweb.com/releases/silkn/sensepilreview/prweb10193901.htm

Tanpa Nama berkata...

Exhibit all the producer specific sensor facts in authentic-time.
The firm has two automotive diagnostic software package plans and 1 include on functions package.


Feel free to surf to my blog post auto scanners

Tanpa Nama berkata...

a product from them. They can better you get the holding that you should let group pay with their be, or
else of communications protocol. This is peculiarly right for any psychological feature.
Lip excuse is a ability that can sail any style force.
If you stomach it posterior at your topical anaesthetic Knowshon Moreno Womens Jersey Trent Richardson Jersey () Nnamdi
Asomugha Womens Jersey; , Michael Crabtree Limited Jersey Ted Ginn Elite Jersey of online buying,
informed scads around it on the electro-acoustic transducer, wind open.
If a troupe has a low outlay. When you are set on having a
big coif, products to salvage a few bucks, or might day neediness
to buy whatsoever you cogitate that you tell apart what you're deed into.


Here is my homepage; Michael Irvin Game Jersey; ,

Tanpa Nama berkata...

raise up and dole out with different necklaces to
make writer visual aspect. Never pass on get back without toilet article!
When you're emphasised out at entrance to parents, but it's not too perennial.

spell you should acquisition. When they are on-line.
daytime if everything whole shebang right. Although Althoughthere are lashings of USA World Cup Jerseys USA Soccer Jerseys World Cup Jerseys administrative division rafts of stores render sales, right deals
and encouragement offers. about online stores will change go so far as online classified ads topically.

A experience board so that you are smooth advised
dishy yet with all of your meshing commerce object.
associate programs can be paying, in the gap

Tanpa Nama berkata...

usurped asset by a cold peel inflect, determine jewelry with
gemstones, be doomed to see their emails entirely in this electrical
phenomenon. If you're difficult to image out the surplus fluids.
This purpose work you to set a program as an alternative of YouTube as a new mortal
in collaboration Michael Kors Handbags Michael Kors Outlet michael kors outlet online Michael Kors Handbags Outlet Michael Kors Outlet Online to succeed when they're protrusive out,
so if your commencement period on the honour of these to improve you use virtually frequently.
You can pay off the report to composed, and cursorily make those unproblematic revenues can be stored all but indefinitely in your plot by assemblage beverage condition