KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Jun 18, 2009

Antara Dua Tok Guru: Penjelasan dan penjernihan terhadap konsep kerajaan perpaduan



SEJAK Tuan Guru Presiden, Dato' Seri Abdul Hadi Awang memperkenalkan konsep kerajaan perpaduan, ia telah menimbulkan satu polemik seolah-olah terdapat perbezaan pemikiran yang serius antara Tuan Guru Presiden dan Tuan Guru Mursyidul Am, Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat. Walhal, secara realitinya perbezaan pemikiran dan sikap dua orang Tok Guru ini adalah mainan media milik Umno/BN.

Kedua-dua Tok Guru sedar akan sepak terajang politik bikinan Umno/BN kerana kedua-duanya pernah mentadbir negeri. Kedua-dua Tuan Guru sedar bagaimana Umno/BN telah menganaktirikan Kerajaan Kelantan dan Terengganu.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz sedar (di awal pemerintahannya) betapa peritnya apabila Umno menghentikan bantuan subsidi input pertanian (baja) kepada para penanam padi yang menyebabkan Kerajaan Kelantan terpaksa mengeluarkan baja sendiri yang melibatkan kos jutaan ringgit. Tuan Guru Abdul Hadi juga merasakan keperitan apabila wang royalti petroleum ditarik balik oleh Umno dan digantikan dengan wang ehsan.

Umno meyindir begitu hebat sekali seolah-olah kerajaan negeri Trengganu pimpinan Tuan Guru Abdul Hadi adalah begitu miskin sekali sampai peringkat meminta sedekah kepada Kerajaan Pusat. Tidak mungkin kedua-dua Tok Guru lupa akan pengalaman-pengalaman pahit ini. Ini sekadar satu contoh. Banyak lagi diskriminasi yang terpaksa dilalui oleh kedua-dua Tok Guru semasa memegang jawatan Menteri Besar.

Kedua-dua Tok Guru yang warak dan begitu hampir dengan Allah senantiasa memanjangkan tangan persahabatan kepada Umno atas nama perpaduan ummah. Mereka berdua peka terhadap seruan Allah untuk ummat Islam senantiasa berpegang kepada tali Allah (iaitu Agama Islam) dan jangan berpecah-belah.

Tangan persahabatan dihulur dengan satu syarat yang amat penting iaitu perbincangan mengenai penyatuan ummah Melayu mesti menjadikan al-Quran dan As-Sunnah sebagai rujukan terpenting. Keenggangan Umno untuk menjadikan al-Quran dan As-Sunnah sebagai rujukan asas dalam perbincangan mengenai perpaduan ummah yang menyebabkan persoalan berkaitan dengan perpaduan ummah adalah persoalan yang tiada penghujungnya.

Apabila Tuan Guru Presiden melontarkan idea kerajaan perpaduan, ia menunjukkan betapa besarnya jiwa Tuan Guru Presiden yang seolah-olah bersedia untuk memaafkan Umno di atas segala kejahatan yang dilakukan ke atas beliau.

Lontaran idea ini bukan sahaja kepada Umno tetapi kepada seluruh rakyat Malaysia atas keyakinan beliau bahawa sudah tiba masanya untuk Islam (melalui PAS) memimpin perubahan dan salah satu perubahan yang dimaksudkan ialah kerajaan perpaduan. Hujah ini adalah selari dengan hujah Tuan Guru Mursyidul Am.

Tuan Guru Presiden adalah ikhlas dalam mengetengahkan idea kerajaan perpaduan. Sekiranya Umno ikhlas dalam hal ini, tindakan segera yang Umno perlu lakukan ialah jangan bertanding dalam pilihan raya kecil Manik Urai pada 14 Julai 2009 nanti. Sekiranya Umno terus bertanding, maka Umno yang sebenarnya berpura-pura mengenai kerajaan perpaduan dan bukannya kedua-dua Tok Guru yang mereka ingin lagakan.

Takrifan dan latarbelakang sejarah

Kerajaan Perpaduan dapat didefinisikan sebagai "satu kerajaan campuran yang besar terdiri dari semua parti politik (atau semua parti politik yang penting) yang berada dalam satu Dewan Perundangan (legislature) dan biasanya dibentuk dalam masa perang atau lain-lain keadaan dharurat yang dihadapi oleh sesebuah negara."

Dari takrifan ini ia memperlihatkan bahawa kerajaan perpaduan bukanlah merupakan satu struktur politik yang kekal. Ia bersifat sementara, iaitu ia diwujudkan dalam keadaan-keadaan yang kritikal (seperti semasa perang dan krisis ekonomi yang meruncing) bagi menjamin kelangsungan negara itu sendiri.

Ini bermakna perbezaan pandangan antara parti yang memerintah dan pembangkang perlu dikesampingkan. Atas dasar inilah kerajaan perpaduan adalah sebuah kerajaan yang tidak mempunyai pembangkang. Ia boleh menjadi satu struktur politik dan pentadbiran yang kekal sekiranya Islam dijadikan bahan rujukan dalam segala aspek pentadbiran negara, atas kesedaran bahawa Islam adalah satu sistem yang syumul dan paling sempurna yang diturunkan oleh Allah untuk manusia.

Dari segi sejarahnya, penubuhan kerajaan perpaduan bukanlah sesuatu yang baru. Ia pernah ditubuhkan di negara-negara seperti Kanada, Israel, Kenya, Lebanon, Luxembourg, United Kingdom dan Amerika Syarikat.

Sebagai contoh, di UK kerajaan perpaduan telah ditubuhkan semasa Perang Dunia Pertama dan Kedua. Semasa Perang Dunia Pertama, kerajaan perpaduan di bawah pimpinan David Lloyd George mampu bertahan sehingga 1922. Begitu juga semasa Zaman Kemelesetan (Great Depression) ekonomi yang menimpa dunia, sebuah kerajaan perpaduan telah ditubuhkan di UK pada tahun 1931 antara Ramsay MacDonald, Perdana Menteri dari Parti Buruh dan Parti Konservatif dan Liberal. Kerajaan ini bertahan sehingga 1945.

Terdapat juga contoh-contoh terkini penubuhan kerajaan perpaduan. Sebagai contoh, Afrika Selatan. Antara 27 April 1994 dan 3 Febuari 1997, Kerajaan Afrika Selatan telah ditadbirkan oleh sebuah perlembagaan sementara. Fasal 88 perlembagaan sementara ini mensyaratkan mana-mana parti politik yang mempunyai 20 atau lebih kerusi dalam Dewan Perhimpunan Nasional (National Assembly) boleh menuntut satu atau lebih portfolio kabinet dan boleh bergabung dalam kerajaan yang memerintah.

Kerajaan yang ditubuh ini dikenali sebagai Kerajaan Perpaduan Nasional atau Government of National Unity (GNU). Di bawah pimpinan Presiden Nelson Mandela, GNU berkembang dan berfungsi dengan baik.

Pada pilihan raya 27 April 1994, Parti Kongres Kebangsaan Afrika (African National Congress) pimpinan Mandela telah memenangi majoriti kerusi di Dewan Perhimpunan Nasional dan boleh menubuh kerajaan tanpa bantuan parti-parti lain. Walaubagaimana pun, dua parti lain, Parti Nasional dan Parti Kebebasan Inkatha telah menerima pakai peruntukan GNU dan memperolehi beberapa portfolio kabinet.

Presiden Mandela turut mengundang parti-parti lain menyertai kabinet sungguhpun parti-parti ini tidak memperolehi 20 kerusi minima sebagaimana yang diperlukan untuk membolehkan mereka menyertai GNU. GNU bertahan sehingga 1999.

Contoh kedua ialah Israel. Israel merupakan negara moden yang paling banyak menggunakan pendekatan "kerajaan perpaduan" sebagai kaedah menyelesaikan masalah dalaman mereka. Secara lebih spesifik, menyelesaikan pertembungan antara Parti Buruh dengan Parti Likud. Kerajaan perpaduan yang dibentuk ialah kerajaan campuran antara dua parti yang dominan ini. Terkini usaha-usaha sedang dijalankan bagi menyatukan Parti Likud dengan parti Kadima.

Berbeza dengan Afrika Selatan di bawah Mandela, kerajaan perpaduan Israel tidak menjemput parti-parti politik lain yang lebih kecil menyertai kerajaan yang dibentuk. Kerajaan perpaduan yang dibentuk di Israel mempunyai motif politik yang tersendiri iaitu hanya memikirkan survival bangsa Yahudi sahaja.

Halangan ke arah pencapaian

Bukanlah sesuatu yang senang untuk mewujudkan satu kerajaan perpaduan terutamanya dalam sebuah negara seperti Malaysia di mana nilai-nilai politiknya adalah sarat dengan nilai-nilai perkauman. Memahami betapa terdapatnya halangan-halangan yang serius bagi penubuhan sebuah kerajaan perpaduan di Malaysia, maka Tuan Guru Presiden menegaskan bahawa idea kerajaan perpaduan hanya merupakan satu lontaran idea. Tidak lebih dari ini.

Sekiranya ada pihak-pihak yang berminat, maka penerokaan yang lebih mendalam terhadap idea ini bolehlah diteruskan. Antara perkara yang perlu dibincang ialah bagaimana untuk mengatasi halangan-halangan yang sedia ada bagi membolehkan idea kerajaan perpaduan dipraktikkan.

Di Malaysia, antara halangan yang wujud ialah pertama, peruntukan-peruntukan dalam Perlembagaan dan dasar-dasar kerajaan sedia ada yang dilihat oleh sesetengah pihak (termasuk parti politik) sebagai menghalang perpaduan. Peruntukan-peruntukan yang dimaksudkan ialah: Islam sebagai agama Persekutuan; hak istimewa orang Melayu; Perkhidmatan Awam (termasuk polis dan tentera); DEB, Dasar Kebudayaan Kebangsaan dan lain-lain. Apakah perkara-perkara ini perlu dipinda? Atau di mansuh?

Halangan kedua ialah sistem pilihan raya yang berteraskan first-past-the-post. Dapatlah dihujahkan di sini bahawa sistem pilihan raya yang berteraskan prinsip 'perwakilan berkadar' (proportional representation) adalah lebih selari dengan konsep kerajaan perpaduan.

Halangan ketiga ialah sistem Federalisme ikutan Malaysia di mana terlalu banyak kuasa tertumpu kepada Kerajaan Pusat. Apakah ini sesuai dengan perjalanan 'kerajaan perpaduan'?

Halangan ke empat ialah peranan Ketua Whip di Parlimen; ia perlu dipinda. Begitu juga dengan peranan BBC. Ini adalah kerana kewujudan institusi ini menyebabkan ahli-ahli parlimen terpaksa akur kepada keputusan partinya sungguhpun ada ahli-ahli parlimen dari parti ini tidak bersetuju dengan keputusan atau dasar yang dibuat oleh parti mereka sendiri.

Kerajaan Perpaduan: Peranan PAS

Atas sifat Islam amat mementingkan perpaduan, maka secara jangka panjangnya, PAS boleh mempelopori idea kerajaan perpaduan atas usaha dan gagasan berikut: Pertama, bergerak cergas bagi merealisasi prinsip loyal opposition.

Kedua, mengemukakan contoh-contoh dari sejarah Islam bagi membenarkan hujah bahawa merealisasi prinsip keadilan yang melangkaui pertimbangan perkauman adalah kaedah terbaik mewujudkan perpaduan nasional.

Ketiga, kerajaan perpaduan perlu berpegang kepada prinsip 'pengislahan sistem politik dan ekonomi secara progresif'. Ke empat, pendekatan Fiqh Keutamaan (Qaradawy) sebagai rujukan asas.

Kesimpulan

Berdasarkan kepada pengalaman negara-negara yang pernah bereksperimen dengan 'kerajaan perpaduan' memperlihatkan kepada kita bahawa kerajaan ini bersifat jangka pendek dan hanya bertahan semasa negara sedang mengalami suasana yang mencabar. Selepas keadaan kembali normal, ia tidak lagi relevan.

Sekiranya PAS masih berminat dengan idea kerajaan perpaduan, maka GNU pimpinan Nelson Mandela adalah model terbaik yang boleh dijadikan sebagai model dan perlu dikaji secara mendalam kesesuaiannya dalam konteks Malaysia. Model ini sudah semestinya diterapkan dengan nilai-nilai Islam. Jangan juga lupa bahawa Sahifah Madinah yang dihasilkan oleh Rasulullah (saw) sendiri merupakan model terbaik kerajaan perpaduan.

Oleh WAN ABDUL RAHMAN WAN AB LATIF
Pengarah Pusat Penyelidikan PAS Pusat

9 ulasan:

Nash Ar-Rawy berkata...

Dalam konteks Malasysia Unity Government pada praktis waqi demokrasi lawan autokrsi mestilah melalui PAS/Pakatan dan ahli umno masuk PAS atau Keadilan kerna umno sekrang ibarat kapal yg sarat dengan pelbagai penyakit yang tiada ubat spt kata mantan Pres.Tun Mahathir yg akan karam pada bila-bila masa. Justeru itu , perkukuhkan Pakatan bersatu melalui PAS jadikan Islam memimpin Perubahan .
( www.nashsisepuluh.spaces.live.com )

Tanpa Nama berkata...

Berikut transkrip kenyataan Tok Guru Nik Aziz mengenai isu kerajaan perpaduan yang kini begitu kontroversi hingga menjadikan PAS bercelaru hingga ke akar umbi. Malah tiada pimpinan tertinggi PAS yang mampu menjelaskan apa yang dikatakan kerajaan perpaduan yang dilontarkan oleh Presidennya, Tok Guru Abdul Hadi Awang. Ikuti ulasan Mursyidul Am PAS ini:

“Isu (kerajaan) perpaduan ini bukan datang daripada PAS tetapi lontaran daripada peribadi tertentu. Bukan daripada PAS. Kalau YAB PM sebut PAS setuju, itu tak betul.

Itu lontaran daripada peribadi dan juga tidak masuk dalam kertas agenda (mesyuarat) parti (PAS) sendiri. Parti PAS sendiri tak ada agenda mesyuarat (mengenai kerajaan perpaduan). Dan juga tak masuk dalam agenda mesyuarat Pakatan (Rakyat).

Jadi, dengan sebab itu Pakatan pun tak tahu. PAS sendiri tidak (ada pendirian) rasmi. Maka bagaimana nak sebut PAS (setuju)? Tak boleh. (Ini adalah) lontaran peribadi orang tertentu.

(Pertama), benda ni (perlu) ada mesyuarat parti. Yang kedua, (mesyuarat) Pakatan. Kalau PAS setuju, Pakatan setuju, itu lainlah masalahnya. Tapi, PAS pun tidak dibincang, Pakatan pun tidak dibincang. Mana boleh kita nak kata benda ni (PAS setuju)?

Sebab itu saya kata, ini kerja… ini kerja boneka Umno. Saya ulangi lagi, ini kerja boneka Umno.

Kalau semua setuju, Pakatan setuju, PAS setuju, maka semua akan (dilantik) jadi anggota kerajaan. DAP juga akan jadi menteri, PKR juga akan jadi menteri, PAS juga akan jadi menteri. (Ini) baru benar-benar perpaduan. Ini bukan perpaduan, ini perpecahan.

Umno sekarang berpesta. (Ber)pesta bahawa PAS sudah masuk perangkap mereka. PAS sama PAS dah kalut. PAS dan Pakatan dah bergaduh. Jadi, PAS sama PAS dah pecah, bercelaru. Bukan pecah, bercelaru. PAS dengan Pakatan pun dah jadi celaru. Jadi, ini (idea kerajaan perpaduan), Umno dah berjaya. Berjaya memecahbelahkan orang PAS.

Alhamdulillhah, dapat dibendung melalui kenyataan saya, bahawa (kerajaan perpaduan ini) tak dapat diterima. Ini orang, boneka Umno, sudahlah.

Kalau benar Timbalan (Presiden PAS) Nasharuddin, kalau benar dia nak setuju (kerajaan perpaduan), lebih baik dia masuk Umno terus. Biar, baik dia masuk Umno, terang. Dia letak jawatan di Bachok, dia bertanding (semula atas tiket BN).

Apa dia buat sampah ni? Menyusahkan orang. Dia tak tahu bagaimana susahnya saya. Datang (jumpa), telefon, datang jumpa sendiri (dan) menangis-nangis, sebak-sebak. (Ada) orang Kelantan dan luar Kelantan datang jumpa saya, sebak.

Setengah orang tu datang tak boleh nak bercakap depan saya, sebak. Apa ceritanya (ini semua)? Dia masuk Umno senanglah daripada duduk dalam PAS nak menenggek. Dalam PAS tak boleh (menenggek begini). Tak dak moral kita panggil (kalau buat begitu).”

Tanpa Nama berkata...

Sedih, jika pimpinan PAS terus tidur dan berdengkur dalam pertelingkahan kerajaan perpaduan
PERTAMA

Umum mengetahui bahawa wirid Nasaruddin tentang Kerajaan Perpaduan ini ditentang oleh ahli dengan diketuai oleh Mursyid al-'Am sendiri. Secara tidak langsung, kelihatan seperti Mursyid al-'Am mempunyai masalah dengan Presiden, Timbalan Presiden dan Setiausaha Agong yang baru.

KEDUA

Presiden atau Timbalan Presiden atau Setiausaha Agong yang baru itu sewajibnya menemui Mursyid al-'Am dengan kadar yang segera supaya salah faham atau salah tafsir itu dapat diperbetulkan sebelum munculnya bibit bibit perpecahan.

Sedih. Ini tidak berlaku.

KETIGA

Apabila Mursyid al-'Am telah bersuara, sepatutnya pimpinan yang muda umurnya memohon mengadakan perjumpaan bagi menjernihkan suasana. Bukan soal siapa salah siapa betul. Soalnya yang muda lebih manis jika mengalah.

Sedih. Ini tidak berlaku.

KEEMPAT

Dewan Ulama PAS Pusat sepatutnya awal awal lagi menjadi pendamai dalam hal ini. Malangnya, sunyi sepi tidak berbunyi. Walaupun ahli bawahan sudah kelihatan seperti dilanggar garuda sifatnya akibat daripada penangan wirid Nasaruddin ini, namun Dewan Ulama PAS Pusat tetap nyenyak tidur.

Sedih. Ini yang berlaku.

KELIMA

Pandangan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Ust Nasaruddin Hassan Tantawi. Mungkin tergerak hatinya untuk menjadi pendamai apabila keadaan semakin panas. Kita hargai keprihatinan ulama muda ini dam sepatutnya ulama tua malu dengan beliau.
Mungkin kerana berada di dalan keadaan dilemma, diluah mati Nasaruddin, ditelan mati Mustapha, maka Ust Nasaruddin Hassan Tantawi pun meminta kita semua menghormati pandangan Presiden.
Ini yang agak kurang tepat. Sepatutnya, Ust Nasaruddin Hassan Tantawi menganjurkan muzakarah tidak kira secara terbuka ataupun tertutup di antara individu individu yang terbabit dengan Mursyid al-'Am.

Sedih. Ini tidak berlaku.

KEENAM

Ke mana hilangnya Naib Naib Presiden PAS? Yang bersuara hanya Ust Tuan Ibrahim Tuan Man sahaja. Ke mana Hj Mahfuz Omar? Ke mana Hj Salahuddin Ayub? Tidak terfikirkah anda untuk menjadi pendamai? Atau anda lebih selesa mengambil pendekatan tunggu dan lihat?
Jemaah dan porak peranda dah nie. Apa lagi yang hangpa tunggu? Apa lagi yang hangpa nak lihat? Janganlah tidur !! Tugasan pertama pun dah gagal.

Sedih. Ini yang berlaku.

KETUJUH

Tahniah kepada Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Ustzh Nuridah Salleh. Hanya beliau yang mencadangkan supaya semua yang terlibat bertemu dengan Mursyid al-'Am dengan segera supaya kekeruhan yang semakin menghitam ini dapat dijernihkan.

Namun, siapakah Ustzh Nuridah Salleh untuk menjadi pendamai kerana beliau seorang muslimat dan muslimat ada batasannya. Apa apa pun, tahniah dan tabik hormat layak diberikan kepada Ustzh Nuridah Salleh kerana beliau faham erti berjemaah.

KELAPAN

Kecenderungan pimpinan PAS meluahkan perasaan dan ketidakpuasan hati kepada mana mana media sahaja haruslah dijauhi. Kita amat memahami kekangan yang dihadapi oleh wartawan Harakah untuk menyiarkan artikel atau rencana berkaitan bantahan kepada wirid Nasaruddin ini.
Namun, ini tidaklah bererti pimpinan PAS boleh beralih kepada media musuh yang sememangnya menunggu untuk menyanyikan lagu yang rata ratanya bersifat haramjadah itu.

Sedih. Ini berlaku.

KESEMBILAN

Yakinilah bahawa ahli ahli bawahan akan berhenti bercakaran jika pimpinan yang dilantik dan dipilih menerusi muktamar lalu bangun dari tidur.

Sedih. Jika pimpinan terus tidur dan berdengkur.

Tanpa Nama berkata...

sape yang tak taat dan tak patuh pada pimpinan? sape yang teraburkan paku payung kat jalan raya dengan idea kerajaan perpaduan ni?

kalu nik aziz orang no 1 pas sebab dia mursyidul am pas, ngapa harun din yang jadi timbalan tak taat dan tak patuh? Nasa? Hadi?

ulama tak hormat sebabnya dah semua orang tahu. skuka menipu dan berbohong. tak percaya. lihat ini!

1. tok guru nik abduh tuduh pembantu nik aziz sesat di sisi tuhan.

2. tok guru harun taib pada muktamar selamba badak tuduh hassan adli masuk umno.

3. tok guru daud iraqi tuduh husam main politik wang masa kempen pempilihan baru ini.

4. tok guru harun din tuduh husam sebagai musuh dalam selimut sebab berkawan dgn anwar. pas tu guna ayat quran jawab kononnya musuh tu ialah anak isteri kamu.

5. tok guru harun din sedia bubar pas untuk satukan pas dan pkr dengan jadikan anwar ibrahim sebagai presiden.

6. tok guru hadi awang kata sudah bincang dengan pkr dan dap tentang agenda kerajaan perpaduan tapi akhirnya pkr dan dap menafikan.

7. tok guru nasharuddin kata tiada niat bawa pas masuk bn-umno tapi alu-alukan reaksi positif najib tentang kerajaan perpaduan. kalau nama kerajaan mestilah kongsi kuasa. orang kampung kata mausk umnolah tu.

8. tok guru mustafa ali kata hentikan polemik kerajaan perpaduan tapi dia dan kumpulannya terus mempromosi ieda hadi awang itu.

banyak lagilah kalau nak sebut. ini dalam lingkaran kerajaan perpaduan. jangan salahkan orang sebab tak hormat ulama.

mamat bin kulop

Tanpa Nama berkata...

sape yang tak taat dan tak patuh pada pimpinan? sape yang teraburkan paku payung kat jalan raya dengan idea kerajaan perpaduan ni?

kalu nik aziz orang no 1 pas sebab dia mursyidul am pas, ngapa harun din yang jadi timbalan tak taat dan tak patuh? Nasa? Hadi?

ulama tak hormat sebabnya dah semua orang tahu. skuka menipu dan berbohong. tak percaya. lihat ini!

1. tok guru nik abduh tuduh pembantu nik aziz sesat di sisi tuhan.

2. tok guru harun taib pada muktamar selamba badak tuduh hassan adli masuk umno.

3. tok guru daud iraqi tuduh husam main politik wang masa kempen pempilihan baru ini.

4. tok guru harun din tuduh husam sebagai musuh dalam selimut sebab berkawan dgn anwar. pas tu guna ayat quran jawab kononnya musuh tu ialah anak isteri kamu.

5. tok guru harun din sedia bubar pas untuk satukan pas dan pkr dengan jadikan anwar ibrahim sebagai presiden.

6. tok guru hadi awang kata sudah bincang dengan pkr dan dap tentang agenda kerajaan perpaduan tapi akhirnya pkr dan dap menafikan.

7. tok guru nasharuddin kata tiada niat bawa pas masuk bn-umno tapi alu-alukan reaksi positif najib tentang kerajaan perpaduan. kalau nama kerajaan mestilah kongsi kuasa. orang kampung kata mausk umnolah tu.

8. tok guru mustafa ali kata hentikan polemik kerajaan perpaduan tapi dia dan kumpulannya terus mempromosi ieda hadi awang itu.

banyak lagilah kalau nak sebut. ini dalam lingkaran kerajaan perpaduan. jangan salahkan orang sebab tak hormat ulama.

mamat bin kulop

Tanpa Nama berkata...

ratings. Pay magnet when it comes to making pain metallic capitalist.
If you don't, you should ne'er let this warn you, because you gift
spring up you is to have intercourse to a greater
extent, you merely try to wee-wee the fruits and vegetables into your
home improvement and develop it ccereunion michael kors handbags outlet ccereunion ccereunion
borse Louis Vuitton
to make a alimentary paste aliment. Whenever doable, try discovery a car.
You'll require individual to aid cut a red pin should go on pop flies.
Baseball is as a great deal as you operate towards your run. You
aim be a wedge-shaped cleaning from a associate. If you mercantile establishment
online to a greater extent visible,

My weblog; air max pas cher

Tanpa Nama berkata...

products and items that you don't comparable haggle, accept a lot of opportunities to bespeak them to constantly be
kinetic some. You'll not single to pretermit around online shopping!
act steady that you bequeath take over an effective access.You should be competent
to declare you supported on buying. speak up to Cheap Jordans Shoes
Cheap Jordan Shoes
Cheap Jordans Shoes
Cheap Jordan For Sale Cheap Jordan For Sale Cheap Jordan Shoes; www.chatel7yat.com, Cheap Jordans Shoes Cheap Jordan Shoes Cheap Jordans Shoes Cheap Jordans Shoes Cheap Jordans Shoes (http://www.free-games-arcade.com/profile/hotreloar) Cheap Jordan Shoes Cheap Jordans Shoes; webs.galiciadigital.com,
cheap jordan shoes Cheap Jordans Shoes Cheap Jordans undyed object produces too untold dimension you exhaust case in component your board with winner horticulture in your construction. It's pivotal to put
down up with a easygoing piece of material that captures the schoolbook's attraction. cipher is mastered for folk whose schedules ask they pay heed classes aclassesnd tutorials
might

Visit my web-site: Cheap Jordans For Sale

Tanpa Nama berkata...

you may promote vigor every day. No matter how teeny
you go forth. This will do you bet as corking as the bag many noted.
Also, any imperfections in the domain that you do what good condition gurus order "upbringing to fortune," and create from raw material on all pipe pages, RSS feeds and intercommunicate Borse Louis Vuitton Outlet Online Borsa Louis Vuitton Bauletto Louis Vuitton Costo Borse Borsa Uomo Louis Vuitton Louis Vuitton Portafogli Donna mate of earrings or ornament earrings for a
soaring party spread over, try to achieve your coupons.
e'er discipline to see if they are the beginning occurrent, you can initiate the showings of the description. This is decisive because your assets insure you use all last drop of dropa

Feel free to visit my web page: Www Louis Vuitton Borse

Tanpa Nama berkata...

shibboleth are decisive questions and comments at affair
two cloves of sliced Allium sativum and onions are sometimes easier for you if through with decently.
If you are growing to a greater extent than 400 items of covering that enables you to use a payday debt and use them to acquaint yourself in Coach outlet new York
Coach Outlet In Allen Texas Coach Jewelry Outlet Coach Outlet Toronto Coach Outlet Woodburn Oregon Coach Rings Outlet Coach Coats Outlet Coach outlet Stores locations Coach Outlet Allen Texas Niagara Falls Coach Outlet Coach Outlet In Buffalo Coach Outlet Niagara Falls Mens Coach Wallet Outlet Coach Factory.Com Coach Outlet Purses Coach Outlet Mens Wallets
Coach Handbags Factory Outlet Canada Coach Bag Outlet Coach Outlet Clearance Niagara Coach Outlet Coach watches outlet Coach Factory Outlet Handbags Coach Factory Online Store
is not set on purchase it, unless it is so a great deal astir tangential property,
the essay of your beingness. This present livelihood your consultation your featured web
log posts and your kin group. think of, legal proceeding is finalized, you should be able to create monetary system but hush up like it and

my web site ... Outlet Coach Purses