KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Ogos 20, 2009

Polis dilihat langgar undang-undang - Suhakam


MUQQADDIMAH: Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) terus teguh mengatakan Akta ISA perlu dimansuhkan. Himpunan 1 Ogos lalu bagi Suhakam ianya boleh berlaku secara aman jika polis tidak cepat menggunakan kekerasan. Malangnya apabila perhimpunan yang tidak selari dengan kerajaan, polis akan berusaha sedaya upaya untuk mengagalkan usaha itu. Pesuruhjaya Suhakam, Tan Sri Dr Khoo Kay Kim mempunyai hujahnya sendiri terhadap sikap polis itu. Ikuti intrebiu eksklusif SALMIYAH HARUN bersama beliau di Pejabat Suhakam 6 Ogos lalu.

Tan Sri, Suhakam ada menjelaskan tentang tindakan polis pada Perhimpunan Mansuh ISA 1 Ogos lalu bertindak agak keterlaluan. Keterlaluan yang bagaimana dimaksudkan oleh Suhakam itu?

DR KHOO KAY KIM: Saya rasa kita belum sampai ke peringkat di mana pihak polis boleh menerima bahawa demonstrasi secara aman patut dibenarkan. Jadi setiap kali adanya demonstrasi, atau perhimpunan aman, ada saja masalah yang timbul.
Ini kerana polis cepat menggunakan kekerasan. Suhakam hanya boleh cuba memujuk pihak eksekutif termasuk polis untuk menerima hakikat bahawa negara sudah menerima prinsip itu dan menyatakan bahawa perhimpunan secara aman mesti dibenarkan.

Polis membuat tangkapan di awal perhimpunan, bahkan perhimpunan belum pun bermula polis sudah bertindak. Nampaknya polis yang memulakan kekecohan sebenarnya?

Sebenarnya setiap kali, tidak kiralah siapa yang melanggar undang-undang, siapa yang salah dan siapa betul hanya boleh ditentu oleh mahkamah. Memang perlu dicari jalan untuk membawa masalah itu kepada mahkamah bagi mahkamah buat keputusan.
Dalam tangkapan itu juga pihak polis menangkap orang ramai termasuk juvana dan wanita. Polis memang cuba hendak memberi alasan mengapa mereka bertindak menangkap orang ramai. Jadi pihak yang menjadi mangsa perlu mencari jalan untuk membuktikan polis bersalah, tetapi itu hanya boleh diselesaikan di mahkamah.

Jika polis tidak bertindak menangkap orang ramai dan tidak menghalang perhimpunan, sudah tentu kekecohan tidak akan timbul. Apa pandangan Tan Sri?

Saya percaya himpunan itu akan berlangsung dengan aman tanpa ada gangguan dan sekatan daripada polis. Bahkan dengan penangkapan sebelum perhimpunan sebagai cara untuk memburukkan lagi suasana perhimpunan sehingga Kuala Lumpur menjadi lumpuh.
Polis sentiasa mencari jalan untuk menjamin supaya satu-satu perhimpunan itu tidak terjadi, atau sekurang-kurangnya tidak mencapai matlamatnya. Sebab itulah di awal-awal lagi polis membuat sekatan jalan raya secara tidak langsung suasana bertambah kecoh.
Ekoran ini, orang ramai perlu mencari jalan untuk membawa kes seperti itu ke mahkamah. Jadi sekarang kita sudah sampai ke peringkat di mana kita sudah nampak polis yang selalu melanggar undang-undang.
Rakyat perlu bawa kes itu ke mahkamah dan kita tengok bagaimana tindakan mahkamah. Adakah mahkamah juga melanggar undang-undang? Keadilan bukan hanya mesti diamalkan tetapi mesti dapat dilihat dari segi pengamalannya.

Tahun 2003, Suhakam ada menegaskan ISA itu zalim dan perlu dimansuhkan. Apakah Suhakam masih teguh dengan pendirian itu?

Ya! Ya! Kita sudah berapa kali cakap. Pendirian kita tetap sama. Pendirian Suhakam tidak berubah tetapi Suhakam tidak boleh meminda undang-undang. Tindakan itu perlu dibuat di parlimen. Kalau wakil rakyat keseluruhannya setuju bahawa ISA zalim, wakil rakyat boleh pinda undang-undang itu.
Oleh itu, pengundi mesti faham siapa yang mereka pilih sebagai wakil mereka dan bila wakil rakyat sudah dipilih, mereka bukan orang besar! Mereka mesti patuh kepada rakyat.
Tindakan mereka mesti selaras dengan kehendak rakyat. Rakyat tidak tahu! Sekarang siapa yang memerintah negara? Ya, mereka tidak tahu! Itulah masalahnya. Kita kena jelaskan kepada rakyat melalui pendidikan. Di sekolah lagi mereka mesti belajar apa itu undang-undang, demokrasi dan perlembagaan.

Terlanjur Prof menyebut perlembagaan. Dalam Perlembagaan Malaysia Perkara 10 (1)(b) rakyat dibenarkan berhimpun secara aman, tetapi ia seperti bercanggah dengan Akta Polis yang lebih kecil. Apa pandangan Tan Sri?

Pergi ke mahkamah! Hanya mahkamah boleh menentukan siapa benar siapa salah. Perlembagaan Malaysia adalah undang-undang tertinggi dalam negara ini. Undang-undang lain yang bertentangan dengan perlembagaan adalah tidak sah, walaupun Akta Polis sekali pun.
Biasanya kalau pihak kerajaan yang mengadakan perhimpunan mereka tidak menghadapi masalah. Apabila ada pihak yang membangkang kerajaan perhimpunan itu mesti ada masalah. Mengapa ini terjadi?

Wajarkah himpunan itu dibuat dalam kawasan yang tertutup, seperti stadium sebagaimana yang dicadangkan oleh Perdana Menteri?

Memang jika perhimpunan dilakukan di dalam stadium ia senang. Bagaimanapun, demonstrasi yang dibuat itu mestilah ianya memberi kesan kepada kerajaan. Demonstrasi dibuat supaya kerajaan memberi respons.
Tetapi saya kurang yakin jika demonstrasi yang dibuat di kawasan tertutup akan diambil perhatian kerajaan. Jika rakyat hendak tahu tentang demonstrasi yang sebenar dan berkesan, kita balik pada tahun 1946 yang mana demonstrasi dilakukan merata tempat, untuk menentang Malayan Union.
Inilah demonstrasi yang cukup berkesan, British membatalkan Malayan Union. Kita imbas balik, rakyat boleh dapatkan satu gambaran jelas tentang demonstrasi apa sebenarnya berlaku.
Demonstrasi di merata tempat Semenanjung Tanah Melayu ketika itu. Tidak ada tangkapan, provokasi dan kekecohan. Berlaku dengan aman dan berkesan. Bahkan saya sangkal ada orang politik sebut demonstrasi bukan budaya kita. Ha! Ingatkan dia balik apa yang berlaku 1946.

Pada hari himpunan terbabit, Suhakam dikatakan tidak menghantar pemantau bebas seperti mana yang dibuat oleh badan bebas yang lain. Majlis Peguam ada kumpulan pemantau yang bertugas. Kenapa Suhakam tidak berbuat demikian?

Keadaan tersebut mungkin akan menimbulkan salah faham kerana mungkin wujud tanggapan bahawa Suhakam turut sama menyertai perhimpunan tersebut. Selain itu, jika hendak menghantar pasukan pemantau sudah tentu kami perlu memakai pakaian khas seperti jaket bagi memperkenalkan diri kepada orang ramai khususnya anggota keselamatan yang bertugas pada hari berkenaan.
Suhakam tidak mempunyai kuasa untuk mengubah undang-undang sebaliknya hanya menyampaikan apa jua aduan dan juga komentar orang awam kepada pihak kerajaan.

3 ulasan:

Unknown berkata...

salam,

salam ziarah bro.



www.duniacacamarba.blogspot.com

Unknown berkata...

salam,

salam ziarah bro.



www.duniacacamarba.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

Pretty! This was an extremely wonderful post. Thanks
for supplying these details.

my web blog :: diets that work for women