KLIK JOM FOLO DI SINI

Selasa, Februari 05, 2013

Umno pening kepala: Tok Guru Nik Aziz buktikan Islam-Kristian boleh duduk berbincang


Pertemuan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat dengan Bishop Wilayah Utara bagi Negeri Perak, Pulau Pinang, Kedah, Perlis dan Kelantan, Sebastian Francis di sebuah hotel pada 28 Januari lalu membuktikan dua agama boleh duduk berbincang dan berdialog.

Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS Pusat, Dato' Dr Mujahid Yusuf berpendapat, kesediaan Tuan Guru Nik Aziz dan Sebastian bertentang mata, berbual mengenai pengunaan kalimah Allah dan sebagainya, merupakan permulaan sesi untuk pengenalan dialog sekiranya ada pihak ingin melaksanakan kerja mulia itu.

"Itulah kerja Rasullullah SAW untuk berdakwah, bukan bersikap keras sehingga orang bukan Islam pandang serong terhadap keindahan yang ada dalam Islam. Saya juga harap selepas ini ada pertemuan yang lebih erat di mana-mana jua termasuk dalam gereja sekalipun," katanya yang juga Ahli Parlimen Parit Buntar.

Walaupun pertemuan itu terlalu ringkas namun katanya, kedua-duanya begitu teruja kerana masing-masing pertama kali bertemu serta berharap ianya akan berulang lagi demi memastikan kehidupan di dunia ini berada dalam keamanan dan kemakmuran.

Bagi Sebastian, jelas Dr Mujahid, pendiriannya terhadap isu yang lebih besar seperti kes kehilangan anak, moral, jenayah, rasuah dan gejala remaja masa kini perlu difikirkan oleh semua agama dan bangsa berbanding isu yang boleh mencetuskan kecurigaan.

Bagi beliau, isu seperti kontroversi kalimah Allah boleh diselesaikan dengan senang sahaja asalkan wujud perbincangan. Sikap positif Musyidul Am PAS itu jelasnya, memberi inspirasi kepada Lajnah Perpaduan untuk terus bekerja menerangkan konsep yang dibawa oleh PAS mendepani isu-isu semasa
di negara ini.

"Kita kena bersikap terbuka dengan mana-mana agama supaya perhubungan dapat dijalinkan dengan lebih mesra. Jangan pula sebagai umat Islam wujud prasangka dan perasaan sombong dengan agama lain. Sikap sedemikian merugikan perjuangan terutamanya PAS kerana Malaysia mempunyai etnik berbilang bangsa," tegasnya.

Tindakan Presiden Perkasa, Dato' Ibrahim Ali yang mahu membakar Bible yang tercetak kalimah Allah disifatkan beliau satu tindakan "gila" kerana ia tidak mewakili langsung kerahmatan Islam terhadap penganut agama lain.

Dr Mujahid juga mendesak Umno yang betul-betul mahu memperjuangkan kalimah Allah mengutuk kenyataan tersebut kerana ia akan memberi gambaran yang buruk terhadap agama Islam yang penuh dengan sifat rahmat di kalangan manusia.

Oleh  itu katanya, sejak 2010 lagi lajnah ini telah berusaha membuka pintu dialog supaya semua isu yang berkaitan agama diperbincangkan.

Untuk itu, hari Ahad lepas (27 Januari) Lajnah Perpaduan Nasional telah mengadakan pertemuan dan dialog di Gereja Laddy Fatima, Bintong di Kangar, Perlis serta pertemuan muhibbah dengan Ketua Agama Budha Perlis untuk menerangkan sikap keterbukaan PAS berdialog demi mencari titik persefahaman sesama sendiri.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hello this is kinda of off topic but I was wanting to know if blogs use
WYSIWYG editors or if you have to manually code with
HTML. I'm starting a blog soon but have no coding knowledge so I wanted to get guidance from someone with experience. Any help would be greatly appreciated!

my web site: workouts to increase vertical jump

yanmaneee berkata...

fila shoes
adidas nmd
air max 97
retro jordans
yeezy boost 350
off white nike
kd 10
golden goose sneakers
moncler jackets
nike shoes

Unknown berkata...

d6t43p5n43 u0z28o2y07 j5e35j2n95 j7t15b4o09 c8r23b2d79 o6z76i0t53