KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Oktober 31, 2013

MAMPUKAH NAJIB TUN RAZAK MENANGANI TEMPIAS EKONOMI RAPUH AMERIKA SYARIKAT?


Mukadimah: Belanjawan Pakatan Rakyat minggu lalu didahului dengan pendedahan realiti semasa ekonomi dunia yang rapuh ekoran ketidaktentuan Amerika Syarikat dalam menyelesaikan hutang negaranya. Pakatan juga menyedari kemelesetan ekonomi yang melanda Eropah selain prestasi ekonomi China yang kurang memberangsangkan serta kelembapan pemulihan ekonomi India. Ikuti kupasan pakar ekonomi PAS, Dr Rosli Yaakop yang juga bekas Penolong Gabenor Bank Negara mengenai isu ekonomi global ini dan tempiasnya kepada Malaysia bersama wartawan Harakah, ARIF ATAN. 

HARAKAH: Boleh Dr terangkan secara ringkas tentang 'had hutang' (debt ceiling) kerajaan Amerika ini? 

DR ROSLI YAAKOP: Had hutang atau 'debt ceiling' adalah jumlah hutang terkumpul tertinggi yang dibenarkan oleh undang-undang kerajaan AS boleh meminjam. Apabila hutang terkumpul telah mencecah had ini, AS tidak boleh lagi meminjam atau menambahkan hutang melainkan had itu dinaikkan melalui kelulusan majoriti Dewan Kongres dan Senat. Had hutang kerajaan Amerika sekarang ialah USD16.699 trilion. Berdasarkan anggaran, hutang terkumpul AS akan mencapai had ini pada 1 Oktober 2013. Dewan Kongres dan Senat sehingga 30 September 2013 telah gagal mencapai persetujuan untuk menaikkan had itu ke paras yang lebih tinggi sesuai dengan keperluan dana untuk menampung perbelanjaan negara dan membayar hutang. Akibatnya, Kerajaan Amerika terpaksa menutup pelbagai perkhidmatan kerajaan yang 'non-essentials' dan mengarahkan kakitangan awam terbabit pergi bercuti tanpa gaji berkuatkuasa mulai 1 Oktober 2013. 

Kenapa Kongres enggan meluluskan usul menaikkan had hutang yang dikemukakan Presiden, Barrack Obama kepada Kongres sehinggalah ke saat-saat akhir? 

Perlu diingat sejak tahun 2001, Kongres dan Senat Amerika telah menaikkan had hutang kerajaan sebanyak 10 kali. Ada ketikanya sampai hanya tinggal satu atau dua hari sahaja lagi sebelum 'default' atau kegagalan membayar hutang bakal berlaku. Namun, selama ini Kongres tidak pernah gagal mencapai persetujuan untuk menaikkan had hutang itu ke paras yang lebih tinggi sekaligus mengelakkan berlakunya 'default'.  Hanya kali ini – dalam tahun 2013 - Kongres Amerika yang dikuasai Parti Republican (Presiden Amerika, Barrack Obama dari Parti Demokrat) gagal mencapai persetujuan untuk menaikkan had hutang lalu mencetuskan 'debt-ceiling crisis' yang membawa kepada penutupan operasi kerajaan. Kongres yang dikuasai Parti Republikan (majoriti 232-200) menolak usul Presiden Obama untuk menaikkan had hutang. Hanya pada pada hari Khamis, 17 Oktober 2013 Kongres  mencapai persetujuan menaikkan had hutang dengan undi majoriti 285-144 dan seterusnya diluluskan oleh Dewan Senat dengan undi majoriti 81-18. Maka berakhirlah 'krisis had hutang' dan perkhidmatan kerajaan  yang telah ditutup selama dua minggu dibuka semula.  

Apakah ia benar-benar berakhir?

Dilaporkan ahli Kongres dari Parti Republikan 'begrudgingly agreed to support the measure'. Perwakilan Parti Republikan enggan menyokong usul Presiden untuk menaikkan had hutang kecuali ia diluluskan bersama-sama program pengurangan perbelanjaan yang diusulkan oleh parti itu. Mereka juga menolak program 'healthcare' (Obamacare) yang melibatkan penambahan besar dalam belanjawan tahunan kerajaan Amerika.  Presiden Obama telah memeterai 'Affordable Care Act' yang meluaskan pengliputan 'health care' kepada berjuta-juta lagi rakyat Amerika yang dilihat sebagai 'counter-productive' kepada usaha untuk mengurangkan defisit belanjawan.   

Macam mana penutupan operasi Kerajaan AS sejak 1 Oktober lalu - buat pertama kali dalam tempoh 17 tahun ekoran pertelingkahan belanjawan - menjejaskan rakyat negara itu? 

Akibat daripada kegagalan Kongres mencapai persetujuan menaikkan had hutang, AS pimpinan Presiden Obama terpaksa menutup operasi 'non-essential services'.Akibatnya, lebih 700,000 kakitangan awam terpaksa mengambil cuti tanpa gaji (unpaid leave) dan operasi pelbagai perkhidmatan seperti national parks, tourist sites, government websites, government office buildings dan sebagainya tergendala. Seandainya Kongres terus gagal mencapai persetujuan untuk menaikkan had hutang sebelum 17 Oktober 2013, kerajaan Amerika akan kehabisan tunai untuk membayar pelbagai perbelanjaan termasuk pembayaran hutang negara. Dalam sebuah laporan, Perbendaharaan Amerika memberi amaran bahawa kegagalan kongres meningkatkan had hutang akan membawa padah berikut: "A default would be unprecedented and has the potential to be catastrophic. Credit markets could freeze, the value of the Dollar could plummet, US interest rates could skyrocket, the negative spillovers could reverberate around the world and there might be a financial crisis and recession that could echo the event of 2008 or worse". Dalam dua minggu pertama bulan Oktober, kadar bunga jangka pendek (bawah 6 bulan) di AS sudah pun meningkat. 

Apa yang dianggarkan oleh para penganalisis ekonomi?

Penganalisis menganggarkan penutupan operasi kerajaan dalam tempoh 1 sehingga 17 Oktober 2013 telah menyebabkan ekonomi Amerika kerugian sebanyak USD300 juta sehari. Penganalisis di Goldman Sach pula menganggarkan bahawa penutupan operasi kerajaan boleh membawa kepada penurunan sebanyak 0.2 peratus ke atas kadar pertumbuhan KDNK Amerika  bagi setiap minggu penutupan itu berterusan. Syarikat penarafan antarabangsa, Standard & Poor pula menganggarkan bahawa ekonomi AS kerugian RM24 bilion akibat penutupan operasi kerajaan selama dua minggu itu. Krisis had hutang Amerika, seandainya tidak diselesaikan segera, dikhuatiri boleh membawa kesan buruk kepada ekonomi dunia. Ketua ahli ekonomi, kumpulan Kewangan Antarabangsa (IMF), Oliver Blanchard melihat kegagalan menyelesaikan krisis itu boleh menggagalkan pemulihan ekonomi yang sedang berlaku di AS sekarang.Bahkan, gejala itu boleh menjerumuskan ekonomi negara itu ke kancah kemelesetan sekaligus membawa kesan buruk kepada hampir semua negara di dunia. 

Tun Dr. Mahathir Mahathir mendakwa ekonomi negara tidak terjejas ekoran penutupan operasi Kerajaan AS. Kata Mahathir, nilai perdagangan antara Malaysia dan Amerika dulu sebanyak 20 peratus tetapi sekarang sudah berkurangan dan apa berlaku di negara itu, kata Mahathir, tidak memberi kesan besar kepada Malaysia. Bagaimana Dr melihat kenyataan Mahathir itu? 

Benar, kedudukan AS sebagai rakan dagang Malaysia telah mengecil sejak beberapa tahun kebelakangan ini tetapi ia masih penting di tempat kelima selepas China (pertama), Singapura (kedua), Jepun (ketiga) dan EU27 (keempat). Dalam tahun 2012, eksport Malaysia ke Amerika bernilai RM15.4 bilion sementara import Malaysia dari Amerika bernilai RM12.4 bilion. Ianya lebih besar kalau eksport dan import melalui Singapura diambil kira selain pelaburan asing langsung (FDI) banyak mengalir ke Malaysia dari AS dalam puluhan billion ringgit setiap tahun. Lagipun, sebahagian besar rizab luar negara kita (Malaysia’s external reserves) dilabur dalam 'USD-denominated assets'. Bayangkan apa yang akan berlaku ke atas nilai rizab luar negara kita sekiranya nilai pertukaran American Dollar merosot teruk. Oleh itu, tidak tepat untuk menganggap krisis ekonomi AS tidak akan membawa mudarat yang signifikan ke atas ekonomi Malaysia. Sebaliknya, krisis hutang Amerika, jika berlarutan, pasti memberi kesan negatif yang signifikan ke atas ekonomi Malaysia.  

Akhirnya, pada 17 Oktober 2013, Kongres Amerika telah meluluskan penambahan had hutang AS. Apa kandungan penting di dalam penyelesaian krisis had hutang yang telah di capai oleh Kongres Amerika pada hari Rabu, 17 Oktober 2013? 

Kandungan penting dari persetujuan yang telah dicapai dalam menyelesaikan had hutang negara AS adalah seperti berikut: Pertama, membenarkan Perbendaharaan Amerika membuat pinjaman sehingga 7 Februari 2013 dan mengekalkan kuasa meminjam secara darurat (emergency flexibility) bagi mengelakkan 'default' untuk satu tempoh sementara selepas tarikh tersebut. Kedua, membenarkan kerajaan berbelanja sehingga 15 Januari 2014 dan membenarkan kakitangan awam berkerja semula dan segala gaji tertunggak akan dibayar. Ketiga, mengarahkan ahli-ahli Kongres dan Senat untuk terus merundingkan and mencapai persetujuan mengenai belanjawan negara sehingga bulan Disember 2013. Keempat, memasukkan peruntukan mengkehendaki pengesahan pendapatan bagi penerima subsidi di bawah 2010 Health-care Law (Obamacare). 

Apakah ini langkah penyelesaian?

Jelas, langkah penyelesaian yang diambil bersifat 'stop-gap measures'. AS memerlukan satu langkah jangka panjang untuk menyelesaikan masalah keberhutangannya yang terlalu besar dengan sebahagian besarnya, menurut majoriti penganalisis ekonomi, berpunca dari perbelanjaan perang di Afghanistan dan Iraq.