KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Oktober 31, 2013

JAWATAN UTAMA JADI FOKUS MUKTAMAR PAS NOVEMBER INI SETELAH TG ABDUL HADI TIDAK DICABAR


Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menang tanpa bertanding sebagai Presiden PAS, setelah seorang lagi calon didapati tidak layak bertanding untuk merebut jawatan itu kerana tidak menepati syarat-syarat yang ditetapkan. Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan PAS, Asmuni Awi berkata, disebabkan penolakan satu lagi pencalonan itu, borang pencalonan yang sah dan diterima oleh pihaknya bagi jawatan Presiden hanya satu sahaja.       

Bagaimanapun, Ustaz Abdul Hadi hanya akan diisytiharkan menang tanpa bertanding jika menerima pencalonan itu dengan memberikan jawapannya sebelum 8 November depan. Katanya, sehingga pencalonan ditutup pada 20 Oktober lalu, pihaknya menerima enam pencalonan bagi jawatan Timbalan Presiden, manakala satu daripadanya ditolak.  

Lima yang dicalonkan ialah Mohamad Sabu (penyandang jawatan), Dato' Husam Musa, Dato' Mohd Amar Nik Abdullah, Salahuddin Ayub dan Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man, katanya pada sidang media di Pejabat Agung PAS di sini 24 Oktober lalu. 

Bagi jawatan Naib Presiden, pihaknya menerima 12 borang pencalonan, tetapi dua daripadanya ditolak kerana tidak memenuhi syarat. Seramai 10 pencalonan itu ialah Salahuddin Ayub (penyandang), Dato' Husam Musa (penyandang), Dato' Mahfuz Omar (penyandang), Ustaz Idris Ahmad, Mohamad Sabu, Dato' Mohd Amar Nik Abdullah, Dato' Dr Mujahid Yusof Rawa, Ustaz Nasrudin Hassan, Dato' Ustaz  Tuan Ibrahim Tuan Man dan Dato' Abu Bakar Chik.

Bagi Jawatankuasa Kerja PAS Pusat sesi 2013-2015 ini, pihaknya menerima 134 borang pencalonan daripada kawasan seluruh negara, tetapi 31 borang ditolak, menjadikan jumlah borang pencalonan yang sah dan diterima hanya sebanyak 103 borang sahaja.  

Asmuni berkata, calon-calon tersenarai boleh mengambil sendiri borang penerimaan pencalonan bermula 28 Oktober ini sebelum jam 2 petang dan sekiranya mereka tidak berbuat demikian, pihaknya akan menghantar borang penerimaan tersebut secara pos ekspres kepada mereka.

Semua calon perlu memberikan jawapan kepada Jawatankuasa Pemilihan pada 8 Nov sebelum jam 5 petang, sama ada bersedia untuk bertanding atau menarik diri. Bagi pemilihan kali ini, setiap calon perlu memberikan jawapan pada tarikh yang ditetapkan itu. Peraturan ini berbeza berbanding sebelum ini. 

"Sebelum ini calon yang tidak memberikan jawapan sama ada menerima atau menarik diri, dianggap sebagai terima. Tetapi untuk kali ini, kami menetapkan setiap calon yang gagal berbuat demikian (memberi jawapan pengesahan untuk bertanding) sebagai tidak layak untuk bertanding," ujarnya. 

Menurut Asmuni lagi, Jawatankuasa Pemilihan juga akan mengadakan satu lagi prosedur saringan selepas menerima jawapan pengesahan bertanding daripada calon-calon, bagi memastikan calon yang bertanding tidak berstatus muflis. Turut serta pada sidang media itu Pengarah Muktamar PAS Pusat, Dato' Takiyuddin Hassan. Muktamar PAS ke-59 akan diadakan pada 22 hingga 24 Novomber ini di Shah Alam, Selangor. 

Dewan Pemuda PAS Pusat

Bagi jawatan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, pihaknya menerima tujuh borang pencalonan, tetapi satu daripadanya ditolak, menjadikan hanya enam pencalonan sahaja yang sah dan diterima. Mereka terdiri daripada Ustaz Nasrudin Hassan (penyandang), Dr Raja Ahmad Iskandar Al-Hiss Raja Yaakob,  Riduan Mohd Nor, Suhaizan Kaiat, Zulhazmi Sharif dan Kamarulzaman Mohamad.

Bagi jawatan Timbalan Ketua Pemuda pula, 13 pencalonan diterima tetapi hanya enam layak untuk bertanding. Mereka ialah Ustaz Nik Mohd Abduh Nik Aziz (penyandang), Ustaz Mohd Firdaus Jaafar, Ustaz Mohd Khalil Abdul Hadi,  Dr Raja Ahmad Iskandar Al-Hiss Raja Yaakob, Kamarulzaman Mohammad dan Suhaizan Kaiat.

Bagi jawatan Naib Ketua pula, 20 borang pencalonan yang diterima, tetapi hanya lima sahaja yang layak bertanding iaitu Dr Raja Ahmad Iskandar Al-Hiss Raja Yaakob (penyandang), Ahmad Zamri Asa'ad Khuzaimi, Ustaz Mohd Khalil Abdul Hadi, Mohd Khairul Nizam Khairuddin, Ustaz Nazri Chik.

Sebanyak 115 kawasan membuat pencalonan untuk jawatan dalam Dewan Pemuda PAS Pusat, tetapi 32 borang ditolak menjadikan hanya 83 borang pencalonan sahaja yang sah dan diterima oleh pihak Jawatankuasa Pemilihan. 

Dewan Muslimat PAS Pusat

Bagi jawatan Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, sebanyak enam borang pencalonan yang diterima oleh Jawatankuasa Pemilihan, tetapi dua daripadanya ditolak. Mereka ialah Siti Zailah Mohd Yusof (penyandang), Dr Siti Mariah Mahmud, Dr Halimah Ali dan  Ustazah Nuridah Salleh.

Bagi jawatan Timbalan Ketua, tujuh daripada lapan pencalonan yang diterima yang terdiri daripada Dr Siti Mariah Mahmud (penyandang), Mumtaz Mohd Nawi, Siti Zailah Mohd Yusof, Dato' Siti Aishah Ghazali, Dr Najihatussalehah Ahmad, Dr Halimah Ali dan Ustazah Nuridah Salleh.

Sebanyak 122 kawasan membuat pencalonan untuk jawatan dalam Dewan Muslimat PAS Pusat, namun 13 daripadanya ditolak, menjadikan hanya 109 borang pencalonan sahaja yang sah dan diterima oleh Jawatankuasa Pemilihan.