KLIK JOM FOLO DI SINI

Selasa, Januari 22, 2008

KHAIRI PASTIKAN Pilihan Raya Ke 12 BUKAN JALAN MATI Buatnya!

Senarai calon MB dan calon-calon Dun / Parlimen dalam "genggaman" Khairy! Dia akan pastikan Pilihan Raya ke 12 ini tidak mencipta "Jalan Mati" buat karier politiknya...

By TARMIZI MOHD JAM

KETIKA Menteri Besar Perlis, Shahidan Kassim ditaji oleh Setiausaha Agung Umno, Radzi Sheikh Ahmad, banyak spekulasi timbul. Shahidan terkejut.

Dirinya dipersoal sebagai pembawa virus dalam Umno Perlis dengan andaian, ia boleh memudaratkan negeri itu terlepas ke tangan PAS. Cepat-cepat Shahidan menepis tuduhan Radzi itu.

Namun, ini tidak bermakna ia sudah selesai. Shahidan seorang yang agresif. Sudah tentulah ada tindakan susulan untuk mematuk dan mengetuk Radzi, selain memperkemaskan teamnya dalam Umno Perlis.

Jika tiada isu besar, tentulah gegak-gempita Radzi tidak menyinga. Dan menyinganya Radzi itu juga dilihat telah ada semakan skrip oleh anak Badawi (PM) sendiri, selaku orang paling intim antara kedua mereka dalam Umno.

Menurut sumber, terdapat usaha “penyingkiran” Shahidan untuk digantikan dengan muka baru yang lebih bersih. Menteri Alam Sekitar, Azmi Khalid disebut-sebut orang yang akan di duduk di kerusi Shahidan itu.

Sudah menjadi rahsia umum, Shahidan kepalang hangit dikaitkan dengan pelbagai isu rasuah, disamping dikatakan menjadikan Perlis sebagai syarikat sendirian berhad miliknya. Tetapi ini tidak dapat dibuktikan pada aras mahkamah.

Seperti juga desas-desus “penyingkiran” Tengku Adnan Mansor di Putrajaya, Adnan Yaakob di Pahang dan Tajol Rosli di Perak, penyingkiran Shahidan juga dikaitkan sebagai orang Tun Mahathir.

Namun begitu, Adnan yang agresif yang dikatakan berwajah gangster dan Tajol yang lembik diuar-uarkan akan dipindahkan ke Pusat dan tempatnya akan diganti oleh muka baru, yang sudah tentulah pendokong kuat anak Badawi.

Di Perak, nama seperti Abdul Rahman Sulaiman dari Parit Buntar dan Dr. Zamry Abdul Kadir dari Lumut, mencuri tumpuan sebagai pengganti Tajol.

Nasib Shahidan nampaknya sama seperti Tengku Adnan. Mereka dari suku-sakat dan hulubalang Tun Mahathir yang akan ditamatkan khidmatnya. Tiada sumber pula yang menyebut Shahidan akan dikendong ke Pusat dan Tengku Adnan ditarik ke negeri (Wilayah tiada kerusi Dun).

Pengnyahan Menteri Pelancongan itu, sebenrnya bagi membolehkan menantu PM, Khairy Jamaluddin bertanding di Putrajaya.

Sebagai imbuhan balas, barangkali kemungkinnanya ada. Khairy boleh sahaja berpakat dengan MB Negeri Sembilan, Mohd Hassan yang juga sekutu mertuanya, untuk memperuntukan mana-mana kerusi Dun kepada Tengku Adnan.

Ia sebagai membalas jasa Ahli Parlimen Putrajaya itu, yang memberi laluan mudah kepada Khairy mengatur langkah untuk menjadi Perdana Menteri termuda di Malaysia. Itulah impian Khairy.

Ini suatu cita-cita besar dan sudah tentulah misi, visinya juga mega besar. Jika Khairy ditakdirkan menjadi Perdana Menteri, 20 tahun akan datang, maka jasa baik Tengku Adnan menyerahkan Putrajaya, tidak wajar disimpan sebagai fakta sejarah semata.

Macam impian Anwar Ibrahim dulu. Targetnya masuk Umno kerana mahu jadi PM. Tangga yang dipijaknya cukup ampuh. Meninggalkan ABIM mengekori Tun Mahathir. Cuma nasib tidak menyebelahinya, walaupun nasi sudah masuk ke mulut, tetapi jatuh ke tanah jua akhirnya.

Apa yang tidak kena Shahidan dengan Perdana Menteri? Reaksi Shahidan sama seperti Tengku Adnan. Mereka mendakwa masih mendapat sokongan pengundi dan pautan ahli-ahli Umno.

Baik Shahidan, Adnan, Tajol maka begitu jugalah skrip yang digunakan Tengku Adnan untuk menyedapkan hatinya.

“Hanya pucuk pimpinan yang boleh menentukan kedudukannya sama ada bertanding semula atau sebaliknya pada pilihan raya umum akan datang. Bagi saya kalau kita dengar banyak khabar angin, kita akan pening dan sudah pasti tumpuan kerja terhadap parti dan kerajaan akan terjejas,” kata Tengku Adnan pada sidang media selepas merasmikan Mesyuarat Agung Gabungan Tabika/Taska Kemas Parlimen Putrajaya.

Macam ulasan Adnan Yaakob jugalah. Katanya, kalau Perdana Menteri kata, saya perlu teruskan (menjadi MB), saya akan teruskan. Kalau PM kata, cukup setakat ini, sekarang saya perlu ke Parlimen, saya akan mematuhi arahan.

Kesemua mereka disebut-sebut akan digugurkan dari kawasan masing-masing. Ada yang dipindah ke Pusat dan ada yang ditamatkan terus khidmatnya.

Sebelum ini, MB yang benar-benar orang-orang anak Badawi, barangkali Madhazir Khalid di Kedah, Mohd Hassan di Negeri Sembilan. Atau mungkin juga, Idris Jusoh di Terengganu.

Ini bermakna, terdapat banyak negeri lagi yang akan dirombak oleh anak Badawi untuk menempatkan orang-orangnya di kerusi Menteri Besar. Selain dari dua atau tiga negeri tadi, Perlis, Perak dan Pahang sudahpun mendapat isyarat untuk perlantikan baru Menteri Besar.

Namun, negeri lain yang dilihat perlu dirombak termasuklah Selangor dan Johor. Ali Rustam, di Melaka barangkali dilihat secucuk dengan trend pentadbiran anak Badawi, dan dia dianggap bukan pengancam tegar.

Khir Toyo sedari dulu dikaitkan tidak sealiran dengan Khairy Jamaluddin. Musuh tradisi, kata seorang pemimpin Umno Bahagian di Gombak. Perkembangan muktahir, dikatakan Khir begitu tidak popular di negeri pesat membangun itu. Beberapa tindakan politiknya dipersoalkan.

Khir dikaitkan dengan beberapa tindakan yang mengaibkan Umno dan kerajaan seperti langkah kejam dan zalimnya terhadap setinggan, perobohan kuil Hindu hingga mencetuskan kebangkitan Hindraf malah paling terkini, hadiah penyapu yang dibanggakannya itu akhirnya membawa padah dalam senyap.

Khir dilanyak cukup-cukup.

Pemerhati politik mengandaikan, calon-calon dalam pilihan raya ke 12 ini akan diteliti serius oleh anak Badawi. Tiada kompromi dengan suku-sakat Tun Mahathir lagi. Sudah tiba masanya, anak Badawi memilih calon-calon Menteri Besar yang senada dan serasi dengannya.

Begitu juga calon-calon Dun dan Parlimen yang bukan lagi boleh dicop orang Tun Mahathir. Cukuplah, peluang itu diberi dalam pilihan raya umum lalu sebagai kesinambungan “resolusi bersama” penyerahan tugas PM oleh Tun Mahathir kepada anak Badawi.

Maka, selain menunggu dan menunggu mimpi dan gerak laduni hatinya untuk mengistiharkan tarikh pilihan raya, sebenarnya anak Badawi ini masih “tercari-cari” calon-calon MB yang mampu menjadi hulubalangnya selepas pilihan raya ke 12 nanti.

Barangkali juga, ada betulnya, rakan-rakan memberitahu saya, yang “tercari-cari” di sebalik teka-teki pilihan raya itu bukan anak Badawi tetapi menantu anak Badawi itu sebenarnya yang dikatakan ghairah mempersiapkan senarai calon-calon terpilih berkenaan.

Saya bersetuju. Sebab bukan sahaja untuk kebaikan anak Badawi sendiri tetapi manfaat jangka panjangnya tentulah akan dinikmati oleh menantunya.

Malah, anak Badawi sendiri tidak pernah membantah atau mengambil tindakan terhadap menantu kesayangannya itu bila dihadapkan pelbagai tuduhan. Khairy tetap dipertahankan, sekalipun yang membongkar etika buruk menantunya itu Tun Mahathir sendiri.

Semakin jelas kini, desas-desus kononnya Khairy sibuk menyenaraikan calon-calon pilihan raya ke 12 ini, sukar disanggah dan ditegah. Anak Badawi sedang persiap senarai calon untuk masa depan Khairy.

Ini kerana, pilihan raya ke 12, tentulah bukan jalan mati bagi Khairy!

Tiada ulasan: