KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Mac 29, 2008

Levi RM9: Tan Sri Khalid DISANGGAH, Lihat Realiti Sebenar

Sebagai bekas tokoh korporat, Khalid harus tahu bagaimana untuk melakukan penyiasatan audit terhadap petinggi yang memegang tidak kurang dari 60 permit agen outsourcing yang memberi mereka wewengan berdagang manusia!

By ALEX (MIGRANT CARE MALAYSIA)

CADANGAN Kerajaan Negeri Selangor mengenakan Yuran RM 9 sebulan ke atas setiap majikan yang mengambil pekerja asing adalah satu kebijakan yang tidak bijak kerana beliau tidak benar benar faham kelakuan dan realiti permasalahan pekerja asing.

Alasan untuk mengurangkan pengaliran keluar penukaran wang asing juga tidak munasabah kerana Khalid Ibrahim tidak mengambil kira "multiplier effects" pembelanjaan pekerja asing di ekonomi Malaysia yang menjanakan sumbangan tidak kurang 20 kali ganda penghasilan mereka kepada " GDP" Malaysia selain dari menggukuhkan angka export negara ke tahap RM 1.0 trillion pada tahun 2007.

Hujah Khalid mengenai hasrat untuk mengurangkan penggantungan terhadap pekerja asing bagi mengelak berlakunya aliran keluar wang negara ke luar negara adalah satu analisa yang terlalu cetek, kerana dengan purata gaji yang kurang dari RM 600 sebulan, berapa banyakkah pekerja asing boleh kirim pulang ke negara asal mereka dengan kondisi kos kehidupan yang begitu tinggi?

Mengambil RM100 setahun dari majikan maupun pekerja asing tanpa sebarang nilai servis yang di berikan oleh Kerajaan negeri Selangor adalah satu tindakan yang zalim dan tidak adil kepada semua golongan yang terbabit.

Pada tahun 2002, apabila Malaysia mengambil langkah untuk mengdeportasi 242,000, akbibatnya sektor industri Malaysia terutama sekali di Lembah kelang menghadapi kerugian yang besar.

Dalam bidang perumahan saja mengalami kerugian hampur 5.0 juta sehari kerana projek yang tergendala. Manakala sektor pembutan juga menghadapi masalah untuk menyempurnakan pesanan export negara.

Dalam jangka waktu 3 bulan Ekonomi Malaysia menanggung kerugian tidak kurang dari 80 billion dalam GDP dalam bentuk "multiplier effect" akibat dari deportasi pekerja asing asal Indonesia

Malaysia terlalu bergantung kepada pekerja asing adalah satu realiti yang benar, tetapi dimana masalahnya?

Khalid harus berani mengambil sikap untuk mencabar peranan Kementerian Dalam Negeri dalam sistem pengambilan pekerja asing.

Kedatangan pekerja Bangladesh melalui sistem Outsourcing yang di kuasai bekas pegawai tinggi Kementerian Dalam Negeri yang bersara pada bulan November, 2007 telah membawa 1,600 warga Bangladesh mendarat di KLIA setiap hari.

Dalam jangka waktu 10 bulan pekerja Bangladesh meningkat dari 18,000 sampai 400,000. Tariff Rasmi untuk pekerja ini ialah Takal 80,000 (RM 4,300) tetapi pungutan liar telah memaksa warga Bangladesh membayar Takal 240,000 (RM13,000).

Ia telah menjadi rahsia umum yang pegawai terbabit menerima RM5,000 bagi setiap orang pekerja Bangladesh.

Sebagai bekas tokoh korporat, Khalid harus tahu bagaimana untuk melakukan penyiasatan audit terhadap petinggi yang memegang tidak kurang dari 60 permit agen outsourcing yang memberi mereka wewengan berdagang manusia!

Walaupun kutipan yuran yang di cadangkan Khalid akan dibebankan kepada majikan, tetapi semua aktivis NGO di lapangan sangat tahu kondisi lapangan dan sikap majikan dalam soal ini. Pekerja asing yang sangat miskin itu pasti akan dibebankan.

Kemeterian Sumber Manusia telah menyediakan lebih dari 40 program latihan kemahiran yang sedang dicadangkan oleh Khalid, apa salah kerajaan baru mengadaptasikan program tersebut dan meningkatkan daya mutunya dengan pendekatan Khalid?

Dasar Pekerja Asing Malaysia yang tidak menentu menyumbang kepada masalah ini? Atau masalah sistem pendidikan dan budaya bangsa kita yang menghina pekerjaan yang kotor, bahaya dan tidak membawa erti?

Khalid Ibrahim perlu lebih fokus kepada wawasan untuk meningkatkan value chain ekonomi negara tanpa menjejas penghasilan pekerja yang menerima gaji paling murah di dalam sektor ekonomi.

Sekarang, yang paling dasar, Khalid perlu memperkasakan pemperdayakan sumber insan Selangor dalam sistem pendidikan dan orientasi minda berkiblat kepada sistem apprentis Islam yang sangat fokus keatas keusahawanan dan produktiviti dan peningkatan kualiti hasil pekerjaan.

Selagi Khalid masih bertumpu kepada konsep makan gaji, saya yakin sampai qiamat, cita-cita beliau masih tetap sebagai impian yang tidak sempurna.

"Khianat yang paling besar adalah bila seorang penguasa memperdagangkan rakyatnya" - (HR Athbrani)

Dipanjangkan oleh: Alex Ong - Migrant CARE Perhimpunan Indonesia untuk Buruh Migran Berdaulat (Member of Migrant Forum in Asia and International NGO Platform on Migrant Workers' Convention) - Laman M@RHAEN

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Siapa Alex ni..rakyat Indon atau Malaysia ...

Jangan biadap ..disitu bumi dipijak disitu langit dijunjung....selama ini hasil upah di hantar pulang untuk kemakmuran kamu....zakat/levi kecil tidak pernah kamu bayar..hanya RM9.00 inipun kamu mengatakan kurang bijak....jaga omongan kamu....kamu harus patuh undang-undang Negeri Selangor kerana tanpa negeri semaju Selangor tidak semua akan berbondong-bondong datang kemari...

Lebih baik pergi mencari kehidupan ditempat lain.....