KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Mei 24, 2008

Membaca RENCANA Mahathir Mahu TALQINKAN Anak Badawi SEGERA?

Benarkah Mahathir ada beberapa strategi lagi untuk menggulingkan Pak Lah dalam tempoh terdekat bersama anaknya Mukhriz yang degil dan keras kepala sepertinya itu.

By TARMIZI MOHD JAM

ADAT katanya, Tun Mahathir adalah manusia paling lengkap di negara ini sekalipun telah meninggalkan kerusi Perdana Menteri yang panas.

Sewaktu pemerintahannya selama 22 tahun di serambi kuasa, beliau memiliki serba-serbi, dan sarat dengan asam garam dan pahit getir kehidupan.

Ketika kuasa dalam genggamannya dulu, Mahathir menguasai bukan sahaja cabang eksekutif, malah kehakiman dan legislatif. Bahkan, melalui pindaan Perlembagaan, Raja-raja juga dijadikan terpaksa tunduk kepada nasihat PM dan Menteri-menteri Besar.

Famili Mahathir amat beruntung. Anak-anaknya menjadi figur tersohor macam Marina yang jaga AIDS, Mirzan dengan industri perkapalannya, Mokhzani pernah jaga duit Pergerakan Pemuda Umno dan kini keluar dari parti itu bersama ayahnya, dan Mukhriz kini ahli Parlimen Jerlun yang lantang mengecam Pak Lah.

Ipar duai Mahathir juga tidak kurang hebatnya. Mari kita toleh semula siapa mereka. Tan Sri Ahmad Razali pernah jadi MB Selangor dan akhirnya jaga Tabung Haji, Tan Sri Hasyim pernah jadi boss SUKOM, Tan Sri Ismail pernah jaga Bank Negara.

Dalam Umno dulupun, Mahathir telah melakar sejarah sebagai Presiden paling lama dan paling banyak melakukan rombakan. Empat orang pernah jadi Timbalan Presiden dalam pelbagai warna, Musa, Ghafar, Anwar dan Pak Lah.

Setiausaha Agung juga silih bertukar antaranya Sanusi, Tok Mat, Sabaruddin, Khalil. Banyak juga Naib Presidennya yang rebah.

Tindakan keluar Umno oleh Mahathir dua tiga hari lalu antara rekod baru yang diciptanya. Dulupun sudah banyak rekod dibina tersendiri. PM paling lama. PM paling ramai TPM. PM paling besar jumlah pemimpin yang silih berganti menganggotai kabinetnya.

Di zamannya, ramai pembesar negara yang terpecat dan dipecat. Siapa lagi kalau bukan Musa Hitam, Ghafar Baba, Ketua Polis Negara, Ketua Hakim Negara, Mufti Selangor dan Anwar Ibrahim.

Sepanjang kuasa digenggam erat, negera terus dilanda krisis; Krisis Perlembagaan (1983-84), krisis politik Sabah (1985-86), krisis kepimpinan Umno (1987-88), krisis kehakiman (1988), krisis Raja-Raja (1992-93), krisis Umno II (1993), krisis Sabah II (1994), krisis alam sekitar (1995-96), dan krisis ekonomi, sosial dan politik (1997-terseret hingga kini).

Agenda ekonomi Mahathir juga nampak mantap. Beliau telah berjaya membawa Malaysia ke forum utama dunia. Sekejap ada Dasar Pandang Ke Timur, kemudian hubungan dagang dengan negara-negara dunia melalui Forum Selatan-Selatan, EAEC, G-15, D-8 dan Apec.

Paling teruk, Mahathir berani melanyak taboo umat Islam dengan mengadakan hubungan dagang dengan negara haram Israel.

Lantangnya Mahathir diperingkat antarabangsa turut mengeruhkan hubungan Malaysia dengan Singapura, Australia, Amerika Syarikat, Filipina, Indonesia dan IMF.

Pada era Mahathir jugalah munculnya projek mega seperti KLIA, Jambatan Pulau Pinang, Menara Kembar Petronas, Menara KL, Litar Lumba F-1 Sepang dan Putrajaya.

Melalui semangat "Malaysia Boleh" yang dilagangkan Mahathir, hampir tiada ceruk lagi di dunia ini yang tidak dijelajah (jajah) oleh anak Malaysia. Di Puncak Everest, Kutub Utara, Padang Pasir Sahara, bahkan tujuh benua dan tujuh lautan.

Dalam penulisan popular, Mahathir telah dijadikan ikon kritikan para penulis. Puluhan buku politik disasarkan kepada beliau.

Senarai penulis politik yang kontra dengan Mahathir juga agak panjang. Mereka Subky Latif, SH Alattas, Lutfi Othman, Daud Ibrahim, Kamal Amir, Zaharin Yassin, Raja Petra, Yahya Ismail, Koya Kutty, Shukor Harun, MG Pillai, Abu Bakar Rashid, Ann Wan Seng, Rustam A Sani, Ibnu Muslim, Sabri Zain, Fathi Aris dan ramai lagi termasuk saya.

Karyawan tersohor juga turut menolak Mahathir. Beliau dijadikan subjek karya yang kreatif. Toleh kembali hasil karya Disman, SN Shahnon Ahmad, Zunar, Rossem, Azizi Abdullah, Razali Endun dan lain-lain.

Aliran ulama turut mempopularkan Mahathir sebagai pemimpin yang lantang mengkritik Islam sekalipun berusaha menyembunyikan diri di sebalik Dasar Penerapan Nilai-Nilai Islam.

Mahathir ada sejarah hitam tersendiri dengan Ustaz Ahmad Awang, Dato' Ismail Kamus, Dato' Ishak Baharum, Dato' Dr. Harun Din, malah dengan Syeikhul Arqam, Ashaari Muhamad.

Ahli akademi dan profesional juga jadi "gurausenda" Mahathir sepanjang berada di serambi kuasa. Beliau acapkali bercanggah idea dengan Prof. Dr. Jomo, Dr. Hassan Ali, Dr. Barjoyai, Prof. Hamdan, Dr. Chandra dan Dr. Sidiq Fadhil.

Ringkasnya, Mahathir sudah berjaya mengadakan segala-gala yang dikehendakinya; kejayaan dan kegawatan, kawan dan lawan, puji dan puja, caci dan cerca, selesa dan krisis, bahagia dan derita.

Tapi nampaknya si fulan bernama Tun Mahathir Mohamad ini masih belum puas! Sedangkan, rakyat sudah tidak tertanggung melalui segala kepincangan pemerintahan beliau 22 tahun.

Apa lagi, agaknya yang Mahathir mahu dengan tindakan keluar Umno itu? Jika Pak Lah undur dari kerusi panas PM, apa pula yang Mahathir perolehi?

Tentu sekali ada yang dicita oleh mantan PM ini sehingga sanggup menongkah arus perdana dan menujah parti sendiri. Sikap beliau yang amat cinta kepada "kelainan" terus membara sekalipun sudah tidak berkuasa.

Keberaniannya juga keluar Umno menjadi satu lagi bukti beliau tidak gentar dengan pelbagai dakwaan, tindakan mahkamah atau report polis. Mahathir merasakan dia tidak bersalah. Dia cukup yakin!

Bagi saya, jika keyakinan itu tiada, sudah tentu hilang sengat negarawan itu, tiada lagi kecaman, dan bukan sahaja tidak keluar malah untuk berniat keluar dari Umnopun, rasanya tiada terlintas dikotak fikirnya.

Mahathir bersedia menghadapi segala kemungkinan ketika beliau menjadi timun dan pisau dipegang oleh musuh nombor satunya, Pak Lah.

Pak Lah boleh saja menyeretnya ke mahkamah dan memenjarakannya, jika ada kes yang boleh dirobek kembali.

Pendek kata, Pak Lah boleh berbuat apa saja termasuk mengulangi "konspirasi berprofil tinggi" seperti yang dialami Anwar dulu.

Apakah akhiran episod ini? Benarkah Mahathir ada beberapa strategi lagi untuk menggulingkan Pak Lah dalam tempoh terdekat bersama anaknya Mukhriz yang degil dan keras kepala sepertinya itu.

Tunggu... Berikan sedikit masa untuk Mahathir, Siti Hasmah, Mokhzani dan Mukhriz menyediakan plan bertindak pintarnya untuk mentalqinkan Pak Lah!!

2 ulasan:

Hanief berkata...

Dahsyat. Saya kagum dengan penulisan secara kronologi berkaitan Mahathir ini.

Memang best! Ulama' dia tentang, raja-raja dia pegang, penunjuk perasaan dipanggang, timbalan2 dia rata2 dibuang.

Memang ramai orang tak sedar / tak tahu siapa Mahathir ini.

Tanpa Nama berkata...

Tmj makin menyengat. Teruskan penulisan serius sekalipun ia bukan untuk tatapan atau siaran media mainstream.

Azhar Razak
Ipoh, Perak Darul PAS