KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Jun 26, 2008

Rafidah Juga BOLEH DIDAKWA Kalau Ikut Jejak Yong Teck Lee

Mohd Hanipa Maidin sewaktu berkempen dalam PRU 12 yang lalu di kawasan yang ditandinginya di Parlimen Tanjung Karang.

By TARMIZI MOHD JAM

KETUA Wanita Umno, Dato’ Sri Rafidah Aziz juga akan didakwa oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR) sekiranya beliau bertindak keluar parti menentang Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi seperti yang dihadapi oleh Presiden SAPP, Datuk Yong Teck Lee.

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Mohd Hanifa Maidin, menegaskan tindakan BPR memanggil Yong ke pejabat badan itu di Sabah untuk disoalsiasat berkenaan pembayaran RM5 keuntungan daripada penjualan saham-saham yang dimiliki sebuah syarikat milik kerajaan negeri kepada agen-agen pilihan raya sewaktu beliau mengetuai Sabah pada 1996, boleh dianggap sebagai ancaman kepada tokoh-tokoh lain untuk meninggalkan BN.

Kerjaan Bn bakal tumbang jika sekurang-kurangnya 30 Ahli Parlimen BN menyertai Pakatan Rakyat, atau turut menyokong usul tidak percaya kepada Perdana Menteri bersama-sama 82 ahli parlimen pembangkang.

“Mengapa sekarang baru disoalsiasat. Kes ini sudah 10 tahu berlalu. Adakah kerana dia bertindak keluar komponen BN dan menentang PM, maka tindakan ke atasnya dipercepat atau akan diambil?” tanya beliau.

Hanipa, yang juga seorang peguam berkata, jelas dari apa yang terjadi dari kes ini, BPR masih lagi dijadikan alat untuk mengancam musuh-musuh politik Perdana Menteri agar menutup mulut atau diambil tindakan tegas mengikut undang-undang.

“Bukan sahaja Rafidah, malah orang seperti Rahim Tamby Chik juga mungkin terpaksa melutut dan berdiam diri bagi mengelak kes-kes lamanya terbongkar jika bertindak menentang Perdana Menteri,” ujarnya.

Beliau yang dihubungi yakin, Yong antara pemimpin BN yang berani untuk berdepan risiko politik dari tindakannya meninggalkan BN berbanding pemimpin-pemimpin lain yang pernah diuar-uarkan terbabit dengan skandal rasuah.

Hanipa mengulangi dengan tegas agar BPR diletakkan terus di bawah pengawasan Parlimen dan tidak lagi terikat dengan kepentingan Perdana Menteri seperti hari ini. Katanya, ia bertujuan untuk mengawasi segala salah laku rasuah di kalangan pemimpin dan pegawai kerajaan secara telus.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

I was suggested this blog by my cousin. I'm not sure whether this post is written by
him as nobody else know such detailed about my difficulty.
You're wonderful! Thanks!

Here is my web page affordable dentistry near austin texas