KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Januari 31, 2009

Guru-guru sekolah juga sudah lantang bantah PPSMI

Prof Dr Awang Seriyan dan Dato' A Samad Said pada majlis pelancaran kempen Gerakan Mansuh PPSMI (GMP) di perkarangan SOGO, Sabtu lalu.

Guru-guru juga sudah berani lantang menentang dasar ini. 25 kesatuan guru sudah membantah. Perkembangan ini cukup menarik disoroti. Mantan Presiden Kesatuan Guru-guru Malaysia Barat, Cikgu Nordin Mahmood yang kini Timbalan Pengerusi Biro Pendidikan KeADILan cuba mengupas isu bantahan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains, Metamatik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).

Isu untuk menghapuskan PPSMI sudah agak berlarutan. Sehingga kini sejauh mana pembabitan tokoh-tokoh bahasa terlibat dalam menjayakan kempen Gerakan Mansuhkan PPSMI?

NORDIN MAHMOOD: Saya lihat sekarang ini Dato' Hassan Ahmad (Ketua Ekskutif Yayasan Karyawan), Bekas Pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr Mohd Shaharil Mohd Zain dan Pengerusi Gapena, Tan Sri Ismail Hussin turut terlibat.Mereka memainkan peranan dalam mencetuskan uasaha ini. Dan mereka ada autoriti, ada wibawa dalam memperkatakan isu ini. Sebab itu, rakyat mula bangkit dan sedar apa itu PPSMI. Ada perasaan ingin tahu, mengapa dan kenapa dengan PPSMI. Apa kesan buruknya terhadap anak bangsa, bahasa Melayu untuk 10 atau 20 tahun akan datang. Saya rasa ramai lagi tokoh bahasa seperti Dato' Nik Safiah Karim, Prof. Dato' Abu Bakar Hamid, Prof. Abdullah Hassan dan lain-lain yang serius dalam memperjuangkan isu ini.

Setelah ia dipolitikkan, sebagai satu strategik untuk mendapat perhatian pihak kerajaan, setakat hari ini, apa respons kerajaan terhadap kempen Gearakan Mansup PPMSI (GMP) ini?

Tidak ada! Satahu saya tiada apa-apa respons dari kerajaan. Lagi pun Menteri Pelajaran, Dato Seri Hisyamuddin Husein sendiri berkata dia tidak akan tunduk dengan bantahan dan ugutan. Saya rasa agak susah juga.Inilah respons yang ada. Kerajaan BN tidak akan akur dengan tuntutan rakyat untuk hapuskan PPSMI. Maknanya, kerajaan akan teruskan tanpa mempedulikan nasib anak bangsa, masa depan bahasa Melayu secara jangka panjangnya.Kalau kerajaan mahu mansuhkan PPSMI ini, tentu sekali Hisyamuddin atau Pak Lah sudah umum sempena Pilihan Raya Kecil Kuala Terengganu baru-baru ini untuk kebaikan mereka. Ini tidak berlaku.Tetapi nampaknya di Terengganu tidak ada cerita pun. Yang kita dengar hampir semua orang menentang. Malah BN tak berani nak terima memorandum GMP untuk mansuhkan PPSMI ini.Kita tidak nampak kumpulan mana yang menyokong usaha GMP ini dari dalam Umno. Maknanya, mereka (BN dan Umno) masih mahu PPSMI ini diteruskan...

Kita tengok sokongan padu dari tokoh-tokoh bahasa dan orang-orang politik saha yang beriya-iya mahukan PPSMI ini dihapuskan. Bagaimana dengan golongan guru di sekolah? Menentang atau akur?

Ya! memang ramai yang tidak bersetuju. Dia orang akui sebab dia orang yang menjalankan tugas (mengajar). Ada kesam buruki. Itu yang menjadi masalah kepada mereka. Mengajar tapi anak murid tak juga faham. Kebanyakan guru-guru bercerita bahawa pengajaran tersebut tidak mendatangkan kesan. Tak ada kebaikan. Malah menyusahkan pelajar, dan menyusahkan guru-guru untuk mengajar.Terutamanya di kawasan luar bandar kerana murid-murid itu datang daripada keluarga yang tidak tahu bahasa Inggeris. Jadi macam mana? Ajar dalam bahasa Melayupun sukar untuk meningkatkan pencapaian mereka dalam matematik dan sains, inikan pula dalam bahasa Inggeris. Tentu janggal.Masalah tidak faham itu berlaku. Dalam kajian yang dilakukan oleh Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) di seluruh negara mendapati 60 hingga 70 peratus pelajar luar bandar atau pelajar di bandar yang tidak tahu bahasa Inggeris tidak faham subjek sains dan metamatik.Jadi untuk apa PPSMI ini diperkenalkan? Kalau nak bagi mereka mahir bahasa Inggeris, patutnya pelajar ditekankan pembelajaran bahasa Inggeris di sekolah. Itu lebih tepat. Ini menunjukkan kesannya tidak ada tetapi tidak diambil kira oleh Kementerian Pelajaran. Kita tidak tahu di mana rujukkan kerajaan untuk meneruskan PPSMI.

Macam mana penerimaan ibu bapa? Yang jelas menentang hanya tokoh-tokoh bahasa tetapi kalangan ibu bapa kurang jelas dan rencam. Mungkin saudara ada maklumat?

Secara keseluruhannya ibu bapa yang mempunyai anak-anak bersekolah sangat tidak berpuas hati. Bahkan keputusan peperiksaan sekarang inipun meragukan mereka.Contohnya, seorang bapa yang berjumpa dengan saya mengatakan biasanya dalam ujian tahunan anaknya tidak pernah mendapat A. Tetapi dalam keputusan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) baru-baru ini anaknya mendapat 3 A. Apa ertinya itu?Banyak andaian boleh dibuat. Ada yang kata skema pemarkahan direndahkan dan macam-macam lagi. Tapi apa gunanya semua itu? Tidakkah kita mempertaruhkan masa depan anak-anak bangsa kita dengan keputusan yang tidak seiring dengan kepandaian mereka? Bolehkah nanti mereka bersaing?

Jadi, memang ramai guru menentang pelaksanaan PPSMI ini?

Ya! Boleh dikatakan guru-guru menentang. Ini kerana kebanyakan guru-guru bukan berlatar belakangkan pendidikan bahasa Inggeris. Mereka datang daripada pendidikan yang lama iaitu bahasa Melayu. Pendidikan yang menggunakan bahasa Melayu itu merupakan bahasa pengantar. Jadi guru-guru terpaksa menjalankan tugas dalam bahasa Inggeris. Ini menyukarkan mereka.Apabila mengajar dalam bahasa Inggeris murid tidak faham. Jadi mereka terpaksa campur-aduk. Apabila bercampur-aduk dengan sendiri merosakkan bahasa.

Mengapa guru-guru hanya berani bantah secara senyap?

Tidak. Sebelum ini ada 25 kesatuan guru membuat bantahan kerana tidak bersetuju dengan PPSMI. Kesatuan Guru Melayu Malaysia Barat juga menolak keputusan tujuh resolusi Jawatankuasa Persidangan Meja Bulat yang dibuat baru-baru ini.Tindakan kesatuan itu sudah dilaporkan media. Nampaknya mereka sudah berani membantah biarpun dahulu mereka diam. Ini patut diambil perhatian oleh pihak kerajaan.

Tiada ulasan: