KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Januari 31, 2009

Menunggu tiga lagi Adun BN Perak melompat parti, Umno makin goyah!

Dato' Hamdi Abu Bakar (kiri) dan Dato' Ahamad Pakeh Adam (kanan) antara tiga atau empat Adun BN yang akan melompat ke Pakatan Rakyat

WALAUPUN BN menafikan dakwaan ada Adun-Adunnya yang akan melompat mengikuti jejak Adun Bota, Nasaruddin Hashim menyertai KeADILan, namun Menteri Bersar Perak, Dato' Seri Ir. Mohamad Nizar Jamaluddin mendakwa terdapat tiga lagi Adun BN yang akan melompat ke dalam Pakatan Rakyat.

Nizar memaklumkan, telah bertemu dengan ketiga-tiga Adun ini berbincang mengenai masalah yang dihadapi mereka selaku wakil rakyat di kawasan masing-masing termasuk kemungkinan keluar Umno.

Dalam pertemuan itu, beliau mendedahkan rasa kecewa mereka terhadap kepimpinan Umno Perak kerana menyekat kebanyakan wakil rakyat Umno di Perak untuk bertanding Ketua Bahagian.

Tetapi ada juga yang engkar, katanya, dan mereka kalah di bahagian masing-masing. Keadaan ini amat mengecewakan mereka kerana selaku wakil rakyat mereka pemimpin di peringkat kawasan tetapi tidak di peringkat Umno bahagian, ujar Nizar.

Dalam perkembangan berkaitan, Nizar kagum dengan keberanian Nasarudin dan menganggap beliau seorang yang luhur budi bahasa dan pekertinya. Di dalam Dewan Undangan Negeri pun beliau sentiasa bertanya soalan dengan lemah lembut dan berlandaskan fakta bukannya merapu.

Beliau yakin, sudah tentu orang seperti Nasaruddin tidak boleh kekal lama dengan budaya dan naluri Umno yang menekan dan mengekang kebebasan bersuara ahli-ahli mereka.

Sementara itu, Umno Perak mengesahkan dua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang meluahkan kekecewaan terhadap pucuk kepimpinan badan perhubungan negeri itu tidak akan menyertai Pakatan Rakyat seperti langkah Datuk Nasarudin Hashim yang melompat masuk Parti Keadilan Rakyat Ahad lalu.

Mereka ialah Dato' Hamdi Abu Bakar (Dun Pangkalan Baharu) dan Datuk Ahamad Pakeh Adam (Dun Lintang) diyakini akan terus kekal bersama Umno dan BN.

Setiausaha Umno Perak, Datuk Ramly Zahary yakin mereka berdua akan terus kekal bersama Umno dan BN seperti yang diikrarkan kepada Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak Isnin lalu.

Nama ADUN Lintang, Datuk Ahamad Pakeh Adam dan ADUN Pengkalan Baharu, Datuk Hamdi Abu Bakar disebut-sebut oleh media sebelum ini sebagai orang kecewa terhadap Umno dan akan menuruti jejak Adun Bota melompat parti.

Ahamad dan Hamdi yang masing-masing merupakan Ketua Umno Bahagian Sungai Siput dan Beruas bagaimanapun gagal mempertahankan kedudukan mereka dalam pemilihan parti peringkat bahagian Oktober lalu.

Bagaimanapun, pemerhati politik berpendapat Umno Perak makin gawat selepas pengunduran Pengerusi Perhubungan Umno negeri, Dato' Seri Tajol Rosli Khamis lalu.

Isu lompat parti di Perak mula timbul apabila ADUN Bota, Datuk Nasaruddin Hashim mengumumkan keluar daripada BN bagi menyertai Parti Keadilan rakyat (PKR) pada Ahad lalu.

Dalam perkembangan lain, desas-desus kononnya dua anggota Exco Kerajaan Negeri Perak, Jamaluddin Mohd Radzi dan Kapt (B) Mohd Osman Mohd Jailu, kedua-dua daripada Parti Keadilan Rakyat, akan menyertai BN dinafikan sekeras-kerasnya oleh Nizar. Katanya, spekulasi tidak benar dan ia sengaja diada-adakan bagi mengusutkan keadaan.

"Saya berusaha untuk berhubung dengan mereka," katanya kepada pemberita bagi mengulas laporan sebuah akhbar berbahasa Inggeris beberapa hari lalu, bahawa terdapat dua wakil rakyat daripada PKR akan keluar parti dan menjadi wakil bebas sebelum menyertai Umno.

Lapor Bernama, pemberita menunggu di luar kediaman rasmi Mohammad Nizar bagi mendapatkan reaksinya selepas beliau mempengerusikan satu mesyuarat Pakatan Rakyat negeri.

Mesyuarat selama dua jam itu yang bermula 9 pagi dihadiri ketiga-tiga pemimpin tertinggi DAP negeri terdiri pengerusinya Datuk Ngeh Koo Ham, Timbalan Pengerusi, M.Kulasegaran dan Setiausaha, Nga Kor Ming selain wakil PKR iaitu Aahli Parlimen Gopeng, Dr Lee Boon Chye, Osman Abdul Rahman dan Ismail Yusof serta wakil PAS terdiri Pesuruhjaya PAS Negeri, Ahmad Awang bersama-sama Asmuni Awi dan Dr Khairuddin Abdul Malek.

Ngeh menyifatkan pertemuan itu adalah mesyuarat biasa dan bukan bagi membincangkan isu mengenai dua exco tersebut.

1 ulasan:

Berita dari gunung berkata...

Mengurus kemenangan tak semestinya mudah. Menguruskan kekalahan semestinya sukar. Semua akan berusaha.