KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Januari 31, 2009

Pembunuhan Kugan bukan isu perkauman tapi soal kemanusiaan, mengapa ada yang harus berasa cuak?

Beberapa ahli keluarga A. Kugan mengiringi perarakan pengebumian dari PPUM ke krematorium di Batu 14 Puchong.

MURSYIDUL Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meminta semua pihak melihat isu pembunuhan Kugan sebagai soal kemanusiaan dan bukan soal agama, apa lagi perkauman. Tok Guru menggesa pihak berwajib dari kerajaan BN yang melakukan siasatan supaya menjalankannya dengan telus tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak.

"Pihak berkuasa tidak perlu menyembunyikan perkara sebenar di sebalik kematian Kugan. Langkah kerajaan menghalang dan mengenakan tindakan terhadap mereka yang menyertai perarakan mayat Kugan membuktikan kerajaan tidak telus," katanya. Ingatan Tok Guru ini suatu yang global sifatnya, universal dan patut dipuji.

Soal Kugan terlibat atau tidak dengan dakwaan mencuri kereta, Tok Guru tidak mahu menjadikan tindakan "membunuh" itu sebagai halal di sisi siapapun. Bersalah tetap bersalah dan ia patut diadili di mahkamah secara telus. Apa yang menimpa Kugan, ia sudah diadili lebih awal di luar kandang mahkamah.

Tok Guru Nik Aziz menyatakan rasa sedihnya terhadap pembunuhan Kugan "walaupun dia tidak sebangsa dan tidak seagama dengan kita, namun dalam Islam nilai kemanusiaan lebih diutamakan berbanding bangsa".
"Saya nak pergi sendiri (menziarahi keluarga Kugan) kebetulan keadaan kesihatan saya tidak mengizinkan sekarang. Jadi saya akan hulurkan sumbangan berkenaan kepada wakil saya," katanya. Harap-harap Tok Guru dapat ziarahi keluarga Kugan bagi memberi sokongan moral dan membuktikan bahawa Islam tidak pernah mengasingkan sesiapapun mengikut bangsa atau agama.

Naib Presiden PAS, Dato' Husam Musa menyifatkan pembunuhan Kugan sebagai tidak menghormati prinsip 'tak bersalah sehingga dibuktikan bersalah'.

"Apa kesalahan Kugan masih belum jelas. Prinsip 'tak bersalah sehingga dibuktikan bersalah' nampaknya tak dihormati. Media menggunakan tag line 'pencuri kereta mewah', untuk memberikan imej negatif kepada Kugan," kata Exco Kerajaan Kelantan itu.

Beliau menyifatkan kata-kata seperti itu menambahkan lagi luka dan kepiluan kepada keluarga Kugan dan masyarkat India juga. Husam juga membangkitkan jawapan di Dewan Rakyat pada tahun lepas, seramai 1,535 orang mati semasa dalam tahanan polis, hanya dalam tempoh 4 tahun iaitu 2003 hingga 2007.

"Adakah ini tidak menakutkan? Angkanya tak jauh dengan kematian ummat Palestin akibat serangan Israel!" katanya.

Jika pelbagai pihak menuntut penubuhan sebuah Suruhanjaya Siasatan Diraja, ia lebih dari wajar, kata beliau.

Husam, yang turut menziarahi keluarga Kugan, mengucapkan terima kasih kepada Ketua Pemuda PAS Pusat, Salahuddin Ayub, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr Mohd Hatta Ramli dan lain-lain yang telah berkesempatan hadir di Hospital Universiti sebelum mayat Kugan di bawa ke tanah perkuburan.

Beberapa peguam PAS pula berada di balai polis untuk membantu mereka yang ditahan ketika perarakan mayat Kugan.

Kugan Ananthan yang mati dalam lokap polis baru-baru ini mungkin direjam ke dalam air seperti yang dilakukan ke atas tahanan dalam kem tahanan Guantanamo Bay, kata seorang pengamal perubatan kanan.

Menurut Malaysiakini, pengamal perubatan itu berkata, kepala Kugan yang ditahan berkaitan kes kecurian kereta mewah mungkin direjam ke dalam baldi berisi air seperti siksaan "water-boarding torture" (lihat gambaran pelukis) seperti yang dilakukan ke atas tahanan di Guantanamo Bay.

Walaupun pihak polis mendakwa Kugan mati disebabkan jangkitan paru-paru berair, tetapi Malaysian Insider melaporkan bahawa bedah siasat kali kedua di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) menemui kecederaan di bahagain luar tubuh Kugan. Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail hari ini mengklasifikasikan kes kematian Kugan Ananthan dalam tahanan polis sebagai kes bunuh.

Reaksi orang ramai yang mengecam pembunuhan Kugan menyebabkan Menteri Dalam Negeri, Dato' Seri Syed Hamid Albar menyatakan pihaknya tidak mahu masyarakat menganggap mereka yang melakukan jenayah sebagai hero dan polis yang menguatkuasakan undang-undang pula sebagai syaitan. Kenyataan Syed Hamid itu dibidas oleh Ketua Penerangan PAS, Dato' Mahfuz Omar.
"Tidak timbul isu menganggap mereka yang melakukan jenayah sebagai hero. Isunya ialah kita membantah tindakan menyiksa orang yang disyaki. Saya ulangi, orang yang disyaki," tegas Mahfuz.

Saya tidak dapat mengikuti secara dekat perarakan mayat Kugan dari PPUM hingga ke Puchong. Tetapi, cukup tragis juga mengenangkan apa yang terjadi dan paling malang lagi, apa yang berlaku satu penganiayaan sesama manusia.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

masa keling bunuh kakitangan pejabat mufti perak baru2 ni mana hangpa semua pi? penjenayah keling kena bunuh hangpa pulak nak jadi juara ? BODOH!!!!