KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Januari 31, 2009

A Samad Said, Hassan Ahmad, Awang Seriyan & Anwar Redhuan istihar 'perang' dengan dasar bebal BN, PPSMI di SOGO petang tadi








KETIKA saya tiba di SOGO, orang ramai sudah mengerumuni Presiden Gerak Mansuh PPSMI (GMP), Dato' Hassan Ahmad. Wartawan dan juru gambar antara yang melekat keliling kelalang beliau untuk mendapatkan kenyataan dan gambar terkini Hassan dan tokoh bahasa lainnya di perkarangan SOGO itu.

Bersama Hassan adalah tokoh-tokoh pejuang bahasa yang secara terang-terangan memperjuangkan isu membantah PPSMI ini. Dulu mereka mungkin 'bersembunyi', bukan takut apa tetapi tidak menonjolkan diri dengan harapan kerajaan BN akan mengkaji semula dasar yang merugikan bangsa Melayu ini.

Tetapi, sifat kerajaan BN yang sememangnya degil dan enggan tunduk dengan desakan dan asakan pejuang bahasa, dsecara angkuh dan bongkak BN terus melaksanakan dasar bebal PPSMI. Ia mula dipraktikkan di sekolah-sekolah pada tahun 2003 hingga kini.

Pelbagai kajian oleh UPSI dan pihak lain dikemukakan kepada kerajaan tentang buruk dan teruknya dasar PPSMI itu. Bukan sahaja bercanggah dengan Perlembagaan malah bertentangan dengan Dasar Pelajaran Kebangsaan dan semangat pendidikan di negara ini. Oleh kerana degil, atau memang sudah tiba ajalnya, Umno tidak peka lagi dalam isu-isu bahasa seperti ini.

Inilah sebab mengapa tokoh-tokoh bahasa kini berkumpul menentang PPSMI yang diperkenalkan oleh Tun Mahathir Mohamad. Mereka bersatu hati dan berpadu bagi mempastikan PPSMI ini hapus dari bumi Malaysia tercinta.

Selain Hassan, kelihatan hadir Sasterawan Negara, Dato' A Samad Said. Beliau agak tegar kini, pandangannya tajam dengan menegaskan kepada rakyat Malaysia, jika demontrasi membantah PPSMI Mac ini gagal menarik perhatian kerajaan BN, maka peti undi adalah jawapan terbaik untuk membetulkan keadaan.

Apakah maksudnya? Undilah parti-parti Pakatan Rakyat dan jangan pangkah simbol dacing kerana mereka enggan tunduk kepada suara rakyat. Itulah agaknya maksud tersirat kenyataan A Samad Said itu.

Selain A Samad Said yang jadi perhatian umum itu, hadir sama termasuklah Prof. Dr Abdullah Hassan, Prof. Dr. Shaharil Mohd Zin, Dr. Awang Sariyan, Dato' Dr. Anwar Redhuan, Husni Abas, Ainon Mohamad, penggiat teater, Khalid Salleh, Disnman dan ramai lagi.

ebih 500 orang hadir memberikan sokongan moral di hadapan pintu masuk utama SOGO. Orang ramai yang menunggu lebih awal sejak jam 2 petang, terkilan kerana tiada ucapan dan pekikan demontrasi. Malah tiada sepanduk, poster dan pelekat disibukkan. Phamplet juga amat kurang.

Pihak polis memberikan kerjasama baik hingga ke semua bersurai jam 5 petang. Beberapa kali polis cuba meleraikan agar media meninggalkan tokoh-tokoh bahasa itu bagi mengelakkan lebih ramai orang awam yang singgah dan berpadu sama pada demontrasi itu. Namun ia berlarutan hingga jam 5 petang.

Saya bertemu beberapa orang kenalan lama, berjabat tangan dengan tokoh-tokoh bahasa sambil mengucapkan syabas atas keberanian yang begitu luar biasa itu mereka. Tersua juga, mantan Pengetua Sek. Men. Sultan Muzaffar Shah Lambor Kanan, Bota Parit, Cikgu Ani yang berkejar dari Ipoh semata-mata untuk bersama-sama menyertai demontrasi membantah PPSMI ini

Umumnya, semangat baru orang Melayu dalam isu ini, perlu ditangani segera oleh parti-parti dalam Pakatan Rakyat. ia tidak boleh dicicah secara acuh tak acuh. Ini kekuatan baru, kesegaran tegar untuk memacu kuasa menjatuhkan BN pada pilihan raya umum ke 13 akan datang.

Tiada ulasan: