KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Februari 26, 2009

Kenapa kerajaan memanjakan Air Asia? Apa agenda pemimpin Umno dalam AirAsia?

PAS menempelak tindakan kerajaan yang dilihat terlalu memberikan keistimewaan kepada syarikat penerbangan Air Asia. Setiausaha Agung PAS, Dato' Kamaruddin Jaffar mempersoalkan tindakan kerajaan yang sanggup menimbang permintaan Air Asia terhadap LCCT yang baru merangkumi soal caj meletak pesawat dan sebagainya.

"Air Asia terlalu dimanjakan sehingga apa saja permintaan mereka akan cuba dipenuhi biarpun mendapat banyak bantahan," tegas beliau.

Biarpun kerajaan sudah membatalkan pembinaan LCCT East di Labu, nampaknya kerajaan tegas Kamaruddin masih mengikut telunjuk Air Asia dengan memberikan projek pembinaan LCCT baru yang akan dibina dalam kawasan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Kerajaan tegas beliau sepatutnya meluluskan projek menaik taraf LCCT yang sedia ada bukan membina satu terminal baru. Bagi Naib Presiden KeADILan, Azmin Ali turut mempersoalkan keistimewaan yang diperolehi oleh Air Asia dalam isu pembinaan LCCT baru. Tegas Azmin, keputusan membenarkan pembinaan LCCT baru di KLIA menandakan ada ruang untuk pemimpin Umno-BN terus menipu rakyat.

"Kita bimbang jika terdapat perjanjian yang disorokkan antara Air Asia dan kerajaan hingga menyebabkan rakyat akan ditipu," tegas Azmin ketika ditemui.

Ahli parlimen Gombak itu juga menegaskan tindakan kerajaan ini memberikan gambaran ada kepentingan pihak-pihak tertentu dalam Air Asia yang harus dijaga.

Pada 22 Februari lalu, Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak dalam satu kenyataan menyatakan projek LCCT Labu tidak diteruskan sebaliknya projek LCCT yang baru, akan dibina dalam kawasan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Cuma yang masih dalam rundingan kini, kata Timbalan Perdana Menteri ialah kaedah-kaedah pelaksanaan projek termasuk permintaan Air Asia terhadap LCCT yang baru merangkumi soal caj meletak pesawat dan sebagainya.

Tiada ulasan: