KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, Mac 18, 2009

Pembersihan Ali Rustam yang pro Pak Lah oleh Najib hanya sekadar 'membalas dendam' ?


SUMBER yang rapat dengan Umno mengakui sudah ada jaminan kepada Dato' Seri Mohd Ali Rustam untuk tidak diambil tindakan selepas diisytihar untuk tidak layak bertanding jawatan Timbalan Presiden Umno pada Perhimpunan Agung 24-28 Mac 2009 ini.

Pada 17 Mac Ali yang juga Naib Presiden Umno diisytihar tidak layak bertanding oleh Pengerusi Jawatankuasa Disiplin Umno Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddin Ismail, kata bekasa Exco Pemuda Umno, Dato' Kamal Amir Hijaz. "Sumber yang rapat dengan pimpinan Umno mengakui, Ali Rustam sudah diberi jaminan tak akan diambil sebarang tindakan, sekiranya menerima keputusan Jawatankuasa Disiplin dan tak mempersoalkan apa-apa berikutan keputusan berkenaan.

"Mungkin sahaja Ali Rustam dianggap pro Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi, seperti insiden Dato' Seri Azalina Osman Said yang diserbu pejabatnya oleh SPRM atau Khairy Jamaluddin yang diberi amaran oleh Jawatankuasa Disiplin," katanya.

Bagaimanapun desas desus sudah lama kedengaran berkaitan calon-calon yang akan bertanding pada pemilihan Umno mengagihkan 200 permit AP kepada anak pimpinan yang mempunyai kaitan dengan Jawatankuasa Disiplin, dakwa Kamal Amir.

Sehingga sekarang tidak didedahkan siapa pemberi permit AP dan anak pimpinan yang mempunyai kaitan dengan Jawatankuasa Disiplin itu, ujarnya.

Sekalipun Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak dalam kenyataan kepada media 17 Mac 2009 mahu melakukan pembersihan di dalam Umno, tetapi adalah dibimbangkan pembersihan sekadar 'membalas dendam'.

"Kalau pada 2004 Tan Sri Isa Samad (dikatakan pro Najib) dikenakan tindakan, justeru pada kali ini Ali Rustam (atau pro Pak Lah) pula menerima risikonya," tegas beliau.
Tengku Ahmad Rithauddin akan dipersoal kalau tindakan jawatankuasanya mempunyai unsur-unsur tak sihat, katanya.

Beliau berkata, isu 200 permit AP juga terus menghantui penyokong-penyokong Umno di peringkat akar umbi kerana kementerian tertentu sahaja yang boleh memberikan permit tersebut.

Umno akan kembali kepada gelora 1987 apabila wujud 'A Team' dan 'Team B', malah berakhir dengan tragedi diharamkan di mahkamah, katanya.

Kata Kamal, berikutan tragedi itu sistem kehakiman dipersoalkan, menyebabkan kerajaan menanggung beban pada 2008 dengan membayar pampasan kepada hakim-hakim yang diberhentikan ketika krisis 1987.

"Dalam tempoh 22 tahun pada 2009, Umno sedang menunggu hari-hari terakhir selembar sejarah, tegas beliau.

Tiada ulasan: