KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Mac 07, 2009

Sekali lagi polis dilihat lebih menjaga kepentingan BN dari keselamatan rakyat. Tak perlu gas pemedih mata, water canon?





SAYA menaiki komuter dari Sentul Utama menuju Stesyen Keretapi Kuala Lumpur bersama Ahmad Lutfi Othman. Kira-kira 20 minit perjalanan kami tiba di stesyen itu dan terus meluru ke jalan bekalang stesyen kereta api untuk memintas ke Istana Negara.

Manusia berpakian putih memenuhi sepanjang jalan depan Masjdid Negara menuju ke bulatan dekat stesyen bas KL-Klang tidak jauh dari Menara Public Bank. Melalui jalan bawah, mereka menuju ke jalan Kg Atap secara berpanjangan, menyusuri jalan utama.

Saya dan Lutfi meninjau di tepi Sungai Klang dan merakamkan gambar dari bawah. Di sebelah atas, manusia berpakaian putih terus berjalan dan berjalan tanpa putus-putus menuju ke arah Istana Negara.

Saya dan Lutfi dan seorang guru PASTI dari Perak yang teringin sangat nak ke himpunan itu, mengekori saya menuju ke tempat longgokan kereta polis, trak FRU dan kenderaan water canon yang sudah sedia untuk memuntahkan air dan gas pemedih mata ke arah sekumpulan manusia tadi yang sedah melepasi Jalan Kg. Atap.

Macam biasa, FRU tidak memberi amaran dan terus memancutkan water canon kepada mereka di sekitar jalan dekat Bangunan Menara Public Bank dan Bangunan YPEIM. Saya menghampiri lebih dekat untuk merakamkan gambar itu.

Kurang beberapa minit, hablur gas yang ditiup angin mula menikam muka saya, mata berair dan gatal, pernafasan kian tajam, begitu juga batuk-batuk yang luar biasa. Kesam semburan gas pemedih mata telah menyebabkan manusia berpakian putih lari lintang pukang menyelamatkan diri.

Saya dan Lutfi undur dalam keadaan berair mata, berhingus dan batuk-batuk. Wajah Lutfi sudah seperti oarng menangis kesedihan begitu juga lain-lain rakan yang bersama. Hampir 50 orang undur masuk ke Stesyen Keretapi.

Terfikir juga saya, kenapalah plis bersusah payah menyembur water canon, menembak gas pemedih mata, menunjuk lagak dan angkuh dengan rakyat. Jika dibiarkan, rakyat menuju dan berhimpun di Istana Negara, tidak akan apa yang boleh terjadi. Perkara buruk akan berlaku kalau polis bvuat provoikasi atau penyamar dengan niat jahat.

Polis patut bertindak profesional bukannya naik marah bila ada provokasi dari seorang berdua peserta himpunan. Jika langkah-langkah keselamatan diambil, ikut arahan penyuraian dan bertindak seperti polis Korea yang mementingkan rakyat, sudah tentu tiada perkara buruk berlaku.

Kalau polis bertindak untuk menyelamatkan pemimpin dan BN macam di Perak, macam himpunan Bersih dan banyak lagi bukti lain, yang boleh dilihat dengan jelas polis menyebelahi BN, maka rakyat tentu sekali marah.

Tiada ulasan: