KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Oktober 29, 2010

PRK Dun Galas >> Umno-BN tak serius kuburkan rasuah dalam urustadbir kerajaan!


Bajet 2011 bukan hasil Model Ekonomi Baru (New Economic Model -NEM) tetapi mengandungi segala petanda dasar-dasar ala-Mahathir lama yang terbukti usang.

Pada Isnin lepas, Perdana Menteri Najib Razak melancarkan Program Transformasi Ekonomi (Economic Transformation Programme - ETP). Ia juga merupakan hari pertama dalam minggu ini di mana Program Transformasi Kerajaan (Government Transformation Programme - GTP) mengalami tiga tamparan berturut-turut.

Tamparan pertama adalah laporan Ketua Audit Negara yang dibentangkan di Parlimen pada hari Isnin yang memaparkan segala cerita-cerita gerun mengenai pembaziran, salah urus, salah guna dana awam dan korupsi - sepertimana yang diserlahkan oleh tajuk-tajuk utama berikut:-

1. Federal Government debt hits five-year high;
2. KTMB mired in RM1.4 billion debt;
3. Only 18/2% of pupils bring free eBooks to school;
4. Stimulus funds used for chandeliers, home theatre, government audit shows;
5. PTPTN to face whopping RM46 bil deficit;
6. PTPTN okayed RM23 mil to students who didn't apply;
7. Millin-ringgit scanner stuck in KLIA, under utilisation woes;
8. "Sandwich kosong" for school kids, sardines missing.

Laporan Ketua Audit Negara, yang disiapkan pada Jun/Julai tahun ini, yang sepatutnya dibentangkan pada hari pertama mesyuarat Parlimen pada 11 Oktober telah diperlambatkan, jelas sekali adalah untuk mengelakkan "cerita-cerita gerun tahunan" ini dari merampas tumpuan orang ramai terhadap ucapan bajet 2011 Najib pada 15 Oktober serta Ucaptama Presiden beliau di mesyuarat UMNO pada 21 Oktober - bukti jelas kerajaan Barisan Nasional tidak serius atau berkomited terhadap GTP atau slogan Najib sendiri yang kononnya "Rakyat diutamakan, Pencapaian didahulukan".

Tamparan kedua adalah apabila Indeks Persepsi Korupsi (Corruption Perception Index - CPI) Transparency International (TI) dilancarkan - menyerlahkan kegagalan NKRA utama untuk memerangi rasuah yang bersasaran untuk meningkatkan markah CPI dari tahap terendah pada 2009 iaitu 4.5 ke 4.9 dalam 2010.  Pada hakikatnya, markah CPI Malaysia menjunam lagi dalam tahun 2010 menjadikannya yang paling rendah dalam tempoh 16 tahun ini.

Dari 1995 ke 2003 selama 15 tahun, Mahathir sebagai Perdana Menteri telah melihat markah CPI TI Malaysia tersangkut pada tempat di antara 4.8 di 2000 ke 5.32 di 1996 sementara kedudukan CPI jatuh 14 tempat dari 23 di 1995 ke 37 di 2003. - LIM KIT SIANG

Tiada ulasan: