KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Oktober 14, 2013

Tekun jadi harta pusaka Umno, dari RM2.42 bilion hanya RM1.43 bilion yang dibayar balik


Kenyataan CEO Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (Tekun), Dato' Abdul Rahim Hassan baru-baru ini bahawa tabung tersebut ditubuhkan hanya untuk ahli Umno mengundang kritikan. Kenyataan ini selari dengan laporan media pro-Umno iaitu Utusan Malaysia bertarikh 9 Februari 2013, Tekun telah meminjamkan dana berjumlah RM2.42 bilion kepada 237,173 orang usahawan.

Dari jumlah ini, sebanyak RM1.6 bilion adalah dana yang diberi Kerajaan Pusat. Sejak ditubuhkan pada tahun 1998 hinggalah awal tahun ini, hanya RM1.43 bilion dibayar balik. Menurut Pengarah Komunikasi KeADILan, Fahmi Fadzi laporan tersebut apabila dipadankan dengan kenyataan CEO Tekun tersebut membawa implikasi yang amat serius. Bercakap dalam satu kenyataannya, Fahmi berkata,  hampir 40.9 peratus (antara RM1 bilion) jumlah yang dipinjamkan kepada amnya ahli-ahli Umno belum dibayar balik.

"Jika diambil secara purata, ini bermakna lebih RM650 juta wang rakyat yang dipinjamkan kepada ahli-ahli Umno melalui dana Kerajaan Pusat tidak lagi dibayar balik. Jika dilihat dari segi dasar, sistem mikrokredit rata-rata diwujudkan untuk membantu golongan berpendapatan rendah memperbaiki kedudukan ekonomi mereka," ujar Fahmi lagi.

Kata Fahmi, memandangkan CEO Tekun telah berkata ahli Umno yang paling layak untuk menerima bantuan Tekun, maka mengikut logik beliau ahli Umno jugalah yang paling layak memikul tanggungjawab mendapatkan kembali hampir RM1 bilion dana Tekun yang belum dibayar semula.

"Maka saya mencadangkan agar Tekun dan CEOnya membuka kaunter kutipan hutang Tekun di Pemilihan Umno 19 Oktober nanti," katanya sinis - Lapor Wan Nordin Wan Yaakop, Pengarang Berita Harakah

Tiada ulasan: