KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Ogos 08, 2009

Umno mahu perangkap PAS, Tok Guru Nik Aziz tapi gagal


KUALA LUMPUR: Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad menyifatkan Barisan Nasional (BN) dan Umno dalam keadaan lemas dan memerlukan 'talian hayat' untuk memberikan suntikan oksigen agar dapat terus bernafas bagi mendapat sokongan masyarakat dengan memerangkap Menteri Besar Kelantan kononnya mahu melupakan peristiwa lama.

Beliau berkata demikian sebagai respons kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menganggap Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat kononnya mahu menghulurkan tangan untuk berbaik-baik dalam konteks PAS-Umno sedangkan Mursyidul Am PAS itu menegaskan kerjasama yang akan dijalinkan antara Kerajaan Kelantan dan Kerajaan Pusat.

Jelas Idris, sebagai seorang Menteri Besar, Tuan Guru Nik Abdul Aziz memperkatakantentang hak yang perlu diperolehi negeri berdasarkan konsep Persekutuan yang mesti difahami oleh pimpinan BN dan Umno hari ini.

"Apabila bercakap mengenai kerjasama antara Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri, ia amat berbeza dengan kerjasama antara PAS dan Umno atau BN. Apabila disebut Kerajaan Kelantan, sudah tentu rakyatnya termasuk juga orang-orang Umno dan BN atau 'orang atas pagar'.

"Amat jelas, Tok Guru Nik Aziz hanya bercakap soal kerjasama antara kerajaan yang perlu diberi oleh sesebuah kerajaan yang memerintah negara berdasarkan konsep Persekutuan yang perlu dihormati oleh kerajaan," jelasnya sewaktu dihubungi Harakah.

Beliau juga menyifatkan kenyataan Muhyiddin itu cuba untuk memecahbelahkan keharmonian yang telah dibina dalam Pakatan Rakyat serta bertindak mengelirukan rakyat agar hilang kepercayaan mereka terhadap kepimpinan Pakatan Rakyat.

"Biasalah orang yang dalam kelemasan. Apabila dia lemas, apa sahaja yang datang padanya dia bertaut untuk menyelamatkan diri. Termasuklah bertaut pada batang pisang atau pada buaya sekalipun dia sanggup.

"Orang yang lemas ini juga umpama orang yang 'gila talak'. Talak pula talak tiga. Sebab itulah BN dan Umno ini mempunyai tujuan untuk memecahbelah perpaduan yang dibina antara Pakatan Rakyat," katanya.

Idris turut menyelar kenyataan Muhyiddin yang seolah-olah ingin menggambarkan Melayu mesti bersatu dengan Umno.

Tegasnya, jika Umno sesama kepimpinan mereka sering bertelagah serta tidak bersatu, bagaimana parti itu boleh mengajak PAS untuk bersama-sama menyertai mereka.

Tiada ulasan: