KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, Jun 27, 2012

BN terap politik Malaysia dengan "pelincir" untuk dapatkan sesuatu projek daripada kerajaan


Amalan memberi "pelincir" oleh pemaju dan kontraktor sebagai ganjaran kepada pihak tertentu untuk mendapatkan tender dan kelulusan projek kian menjadi tabiat yang semakin menular di Malaysia. Natijahnya, sesuatu projek itu akan mudah diluluskan apabila kontraktor sanggup membayar harga berlipat ganda iaitu antara 30 hingga 50 peratus daripada kos sebenar. Menurut Senator Dr Syed Husin Ali, Malaysia dianggarkan mengalami ketirisan hampir RM21 bilion setahun ekoran daripada amalan rasuah dan korupsi yang dilakukan pihak tertentu.

"Ketirisan RM21 bilion itu bukan digunakan untuk meningkatkan taraf hidup rakyat, tetapi ia jatuh ke dalam poket orang-orang tertentu yang berkuasa dan kroni mereka sendiri untuk meraih kekayaan. Kebiasaannya, rasuah ini berlaku menerusi kerjasama paling rapat kontraktor itu dengan pemimpin besar," katanya.

Demikian dedah Dr Syed Husin di sebuah forum mengenai rasuah pada pelancaran buku bertajuk "Rasuah" oleh Allahyarham Syed Hussein Al-Attas di Dewan Jubli Perak, Bangunan SUK, 26 Jun lalu. Program anjuran Jawatankuasa Tetap Pendidikan Negeri Selangor ini juga turut dihadiri Exco Kerajaan Negeri Dr. Halimah Ali, Iskandar Abdul Samad, Dr. Ahmad Yunus Hairi serta Adun Meru, Dr Abd. Rani Osman.

Beliau berkata, kerajaan Pakatan Rakyat (Pakatan) menolak keras amalan pemberian rasuah atau sogokan demi kepentingan diri. Ini sama sekali berbeza dengan kerajaan Umno-BN yang menjadikan rasuah sebagai punca pendapatan lumayan. Malah katanya, berdasarkan laporan Ketua Auditor Negara, urusan kewangan di negeri pentadbiran Pakatan berada pada tahap terbaik berbanding negeri-negeri di bawah pimpinan Umno-BN.

"Mengambil contoh di Selangor, Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengambil pendekatan untuk meneliti sendiri sesuatu projek sebelum memberi kelulusan kepada kontraktor. Ada yang mengatakan Abdul Khalid terlalu bersih. Saya memandangnya sebagai suatu perkara baik yang perlu dicontohi oleh pemimpin lain sekiranya ingin memastikan negara kita terus maju setanding dengan negara-negara lain," ujarnya.

Tiada ulasan: