KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Disember 03, 2010

Strategi Umno jauhkan PAS dengan DAP meleset: Tidak mungkin 'bulan terbit siang'!


PENING kepala pemimpin Umno hari ini bila menyaksikan sendiri, pemuda-pemuda PAS boleh mengibarkan bendera DAP dan pemuda-pemuda Cina, mengibarkan bendera PAS – sekaligus menampakkan mereka, kedua-duanya tidak ada masalah untuk menghadapi Umno-BN dalam setiap pilihan raya – sama ada pilihan raya kecil mahu pun pilihan raya umum.

Inilah modal Umno selama ini. Usah mengundi DAP kerana ia parti perkauman Cina yang ekstrem dan usah mendekati PAS kerana mereka adalah pendokong Islam yang ortodok. Malangnya, semakin kuat mereka melarang, semakin PAS dan DAP dapat merapatkan diri dan menjauhkan perbezaan.

Hilang segala teori Umno selama ini, kononnya tidak akan berlaku PAS dan DAP boleh duduk semeja, jauh sekali berkempen atas satu pentas, tetapi ia sudah menjadi mustahil sekarang. Mustahil PAS dengan DAP boleh bersama – sudah menjadi sebaliknya. PAS dan DAP sudah mengatakan mustahil kepada Umno-BN yang mereka tidak boleh bersama.

Pakar-pakar strategi Umno sibuk mencari formula baru, untuk memecahkan kembali hubungan PAS-DAP tetapi setakat Pilihan Raya Kecil Dun Galas dan Parlimen Batu Sapi, nyata usaha Umno-BN itu tidak berjaya.

Dulu, Umno membayangkan kepada penyokong mereka, dengan imej yang ada pada Presiden PAS, Tuan Guru Dato' Seri Abdul Hadi Awang, mana mungkin PAS akan dapat bekerjasama dengan DAP. Begitu juga, harapan Umno, selagi ada Lim Kit Siang, tidak mungkin ‘bulan terbit siang’ dan ‘matahari terbit malam’ dengan PAS.

Umno tidak hairan dengan kekuatan PAS selama ini kerana Kelantan dan Terengganu yang pernah diperintah PAS pernah terlepas ke tangan Umno semula tetapi, dengan kerjasama kuat yang DAP berikan kepada PAS kini, Parlimen Kuala Terengganu yang selama ini mudah untuk dimenangi Umno (walaupun pernah sekali dimenangi Parti Melayu Semangat 46 (S46), sudah terlepas ke tangan PAS.

Suka atau tidak, hubungan PAS dengan DAP disebabkan ada jambatan untuk bekerjasama. Ketika PAS bekerjasama dengan (S46) dahulu, ia dikenali dengan nama Angkatan Perpaduan Ummah (APU) tanpa membawa bersama DAP ke Pantai Timur Semenanjung – hanya kerana serangan Umno terhadap DAP.

Namun, selepas PRU 1999, DAP dan PAS seperti sudah banyak persamaan. Pemimpin DAP sudah mula berada di Taman Melewar dan pemimpin PAS sudah boleh ke mana-mana termasuk di Bukit Bintang dan Seputeh hanya kerana DAP tidak pernah keberatan menerima kehadiran pemimpin PAS sebagaimana pemimpin PAS tidak pernah cemburu dengan kehadiran pemimpin DAP.

Apa lagi modal Umno untuk berkempen sekarang? Cerita mereka itu (PAS dan DAP) hanya sandiwara politik, tidur satu bantal tetapi mimpi lain-lain sudah tidak termakan oleh penyokong kedua-dua parti ini. Mereka bukan sahaja tidak termakan, malahan, mereka makin rapat kini, hanya kerana mereka tahu bahawa perbalahan sama-sama sendiri akan menyebabkan Umno-BN terus mengaut keuntungan politik.

Semua jari pemimpin Umno kini menuding ke arah KeADILan. Kata mereka, jika bukan kerana KeADILan menjadi jambatan, mana mungkin antara PAS dengan DAP boleh duduk bersama. 

Namun, makin kerap serangan dihalakan kepada KeADILan, semakin mereka menyaksikan DAP dan PAS sudah boleh menyusun program bersama, untuk berdepan dengan Umno-BN.

Betul, dulu jika ada lukisan mengambarkan Roket (DAP) naik ke Bulan (PAS), dengan kurikutur pemimpin DAP dan PAS, ia sudah cukup menyebabkan pengundi atas pagar, yang kuat menyokong DAP akan kembali menyokong Umno-BN. Begitu juga dengan penyokong PAS, akan berpatah balik sokongan mereka kepada parti itu, hanya kerana pengaruh propaganda Umno.

Hari ini, semuanya itu sudah tidak termakan lagi. Semua itu hanya sejarah dan Umno sendiri terpaksa bekerja keras menarik sokongan pengundi kerana mereka semakin sedar, kempen-kempen kotor, menakut-nakutkan rakyat dengan cerita perkauman yang menebal sudah tidak berkesan.

Jika DAP kuat perkaumannya terhadap orang Cina, apakah ianya salah? Jika PAS kuat keIslamannya terhadap orang Melayu, apakah ianya salah? Dan apakah orang yang kuat semangat keCinaannya tidak boleh berkawan dengan orang yang kuat keIslamannya?

Apakah DAP menentang Islam sejak mereka memerintah Pulau Pinang? Apa yang kurangnya kerajaan pimpinan DAP di Pulau Pinang lakukan jika dibandingkan dengan apa yang pernah dilakukan kepimpinan Gerakan ketika berpuluh tahun mereka memerintah negeri itu?

Cina di Kelantan dan Kedah kini terancam sejak PAS memerintah? Begitu juga dengan Cina dan Melayu mana yang kerugian sejak KeADILan menerajui Selangor? 

Dengan dua orang menjadi Menteri Besar dari PAS (Kelantan dan Kedah), seorang dari DAP menjadi Ketua Menteri (Pulau Pinang) dan seorang lagi di Selangor (KeADILan), sekaligus semua persoalan yang membezakan antara PAS, DAP dan KeADILan terjawab dengan tindak-tanduk mereka bertiga, Tan Sri Khalid Ibrahim (Selangor), Lim Guan Eng (Pulau Pinang) dan Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat (Kelantan) dan Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak (Kedah).

Jika sesiapa terjumpa ada orang Melayu miskin di Kedah dan Kelantan, mereka tidak boleh salahkan PAS kerana di negeri-negeri yang Menteri Besarnya dari kalangan Umno pun ada orang Melayu miskin. Apakah tidak ada orang Melayu miskin di Sabah?

Begitu juga di Selangor dan Pulau Pinang kerana kemiskinan berada di mana-mana dan jika ada pihak yang sengaja mahu memperbesar-besarkan cerita ini, ia tidak lebih dari propaganda politik yang tidak pernah habis.

PAS dan DAP boleh terus bekerjasama, dengan mengenepikan semua perbezaan dan mencari persamaan – bagi berdepan dengan Umno-BN dalam PRU 13 akan datang >> SAFAR JUMAAT

Tiada ulasan: