KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Ogos 05, 2011

Kongkalikong BN: Sepuluh majalah gagal diterbit, 400 kakitangan 'dipaksa' cuti


Antara kakitangan Dawama Sdn. Bhd. yang dipaksa menerima notis 'cuti' tanpa gaji bermula 1 Ogos lalu membantah tindakan syarikat itu dan menyifatkannya suatu penganiayaan.


HAMPIR 400 kakitangan Dawama Sdn. Bhd. dipaksa menerima notis 'cuti' tanpa gaji bermula 1 Ogos lalu sehingga satu waktu yang tidak dimaklumkan, termasuk Sabah dan Sarawak. PAS mahu satu penyiasatan menyeluruh dijalankan, kenapa tragedi ini boleh terjadi kepada sebuah syarikat yang mendapat kontrak tetap daripada Dewan Bahasa Pustaka (DBP) mencetak dan memasarkan buku Kementerian Pelajaran Malaysia. 

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad, menyifatkan isu Dawama ini menjadi satu lagi bukti bahawa kerajaan Umno-BN tiada wibawa mentadbir dan menyelamatkan institusi bangsa. 

''Ini akibat dasar pengswastaan ala BN yang membebankan rakyat dan mengkayakan kroni. Akhirnya segala kerugian, rakyat akan terbeban, kerana kerajaan terpaksa mengambil alih syarikat yang menghadapi masalah," tegas beliau. Model pengswastaan BN mudah sahaja hendak fahami, untung kroni sapu, apabila rugi rakyat tanggung, ujar Ustaz Idris. 

Sementara itu, Gerakan Darurat Bahasa (GDB) menggesa kerajaan membatalkan penswastaan kerja-kerja mencetak dan memasarkan bahan terbitan DBP dan mengembalikan fungsi asal agensi Kementerian Pelajaran itu. Tegas Setiausaha Penyelaras GDB, Hasni Abas, langkah kerajaan menswastakan urusan mencetak, mengedar dan memasarkan terbukti gagal, dan sudah tiba masanya aktiviti itu diselenggarakan sendiri oleh DBP selaku sebuah badan berkanun kerajaan. 

"Sebagaimana menjadi kebimbangan kami selama ini, dasar menswastakan tiga fungsi ini (mencetak, mengedar dan memasarkan buku) terbukti gagal. Dan, sebagaimana kami telah minta sebelum ini, GDB berharap kerajaan akan kembali menyerahkan kerja-kerja mencetak dan memasarkan buku dan majalah kepada DBP sendiri. Sebagai sebuah badan berkanun, DBP patut diberikan peranan itu... sebagaimana kita dapat lihat dalam badan-badan berkanun yang lain seperti Felda," kata Hasni. 

Presiden Kesatuan Pekerja-pekerja Dawama Sdn Bhd Zainal Awit berkata, tindakan pengurusan syarikat itu amat keterlaluan kerana menyebabkan kesemua kakitangan kehilangan mata pencarian. Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) pula menyifatkan tndakan Dawama memberi cuti suatu keputusan yang salah.

Sehubungan itu Setiausaha Agung MTUC Abdul Halim Mansor berkata, majikan perlu menyediakan hari kerja bergaji selama 12 hari setiap bulan sebelum meminta seseorang bercuti dan kaedah itu boleh diteruskan pada bulan-bulan berikutnya. Peruntukan berkaitan ditentukan oleh Akta Kerja dan Akta Perhubungan Perusahaan.

Akibat krisis ini, DBP tidak dapat mengeluarkan 10 majalah bulanan, edisi Julai seperti biasa bulan lalu kerana syarikat Dawama Sdn Bhd sedang menghadapi masalah kewangan. DBP mengeluarkan majalah bulanan Dewan Masyarakat, Dewan Ekonomi, Dewan Siswa, Dewan Budaya, Dewan Pelajar, Dewan Bahasa, Tunas Cipta, Dewan Kosmik, Dewan Sastera dan Pelita Bahasa.

Tiada maklumat rasmi terbaru tentang kadar edaran majalah-majalah keluaran DBP, tetapi butiran Media Planning Guide menunjukkan pasarannya adalah antara 30,000 hingga 100,000 naskhah sebulan. Dawama ialah syarikat yang bertanggungjawab mencetak dan memasarkan bahan bacaan terbitan DBP menerusi kontrak yang ditandatangani pada 1 September 2002.

Tempoh kontrak dengan syarikat konsesi itu adalah selama 12 tahun dan akan tamat pada 2014. Sejak tahun 2002, DBP telah mengalami kerugian RM20 juta hingga RM40 juta setiap tahun. Sebelum diswasta DBP mencatat keuntungan setiap tahun RM20 juta. DBP yang ditubuhkan pada 22 Jun 1956 dengan nama asalnya Balai Berita. 

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

I'm really impressed with your writing skills as well as with the layout on your weblog. Is this a paid theme or did you customize it yourself? Anyway keep up the excellent quality writing, it's rare to see a nісe blog lіke this one nοωaԁаys.


Check οut my web-ѕite: payday loans