KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Ogos 05, 2011

Ulama Umno jadi 'terompak kayu, selipar jepun' - Tuan Guru Abdul Hadi Awang


Wakil Hamas, Dr Yusuf Al-Shurafi yang juga Ahli Parlimen, Gaza, Palestin ditunukkan pelan pembangunan dewan besar Masjid Rusila

PAS menyifatkan golongan ulama yang berada dalam Umno sebagai 'terompah kayu' atau 'selipar jepun' sahaja. Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata keputusan PAS bersama menyokong perjuangan Gabungan Pilihan Raya Telus dan Bersih (Bersih 2.0) mendapat persetujuan Majlis Syura Ulama PAS.

Katanya, tidak menjadi suatu kesalahan Islam menyokong sesuatu tindakan yang baik meski pun dikendalikan oleh orang bukan Islam selagi tidak bercanggah dengan al-Quran dan Hadis. Berbeza, katanya dengan golongan ulama dalam Umno yang sekadar dijadikan 'terompah kayu' atau 'selipar jepun' oleh pemimpin-pemimpin Umno dan BN.

"Kita (PAS) sokong dan setuju. Hasrat Bersih 2.0 suatu cadangan yang baik dan kita sokong. Dalam PAS ini ada Majlis Syura Ulama. PAS tidak boleh membuat keputusan melainkan diluluskan oleh Majlis Syura Ulama agar tidak bercanggah dengan al-Quran dan Hadis. Ulama-ulama dalam PAS bukan ulama 'terompah kayu' atau 'selipar jepun' yang digunakan untuk tujuan mengambil air sembahyang dan selepas itu ditinggalkan di luar masjid sahaja. 

"Serupa dengan ulama-ulama dalam Umno jadi 'selipar jepun' atau 'terompah kayu' digunakan oleh pemimpin-pemimpin mereka (Umno-BN),” jelasnya pada majlis Ceramah Perdana Pasca Bersih 2.0 dan Pelancaran Dana Pembangunan Dewan Besar di Dataran Rusila, Marang, baru-baru ini. 

Sebaliknya, menurut beliau golongan ulama dalam PAS berani menyatakan kebenaran hukum. Kata Ustaz Abdul Hadi, Musyidul Am PAS, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat telah membuat kenyataan menyokong agenda perjuangan Bersih 2.0 yang lalu. 

"Ulama dalam PAS berani menyatakan hukum benar adalah benar dan salah adalah salah. Tuan Guru Nik Aziz buat kenyataan PAS bersama dengan Bersih 2.0 dan saya juga buat kenyataan kita setuju ikut pada 9 Julai lalu. Maka, rakyat pun keluar berarak setelah beberapa langkah tiba-tiba kita ditembak dengan gas pemedih mata. Bukan sahaja pedih mata, sesak nafas. Jika orang uzur boleh mati dan dimaklumkan ada orang yang mati. Saya tengok ramai anak-anak muda yang ditahan," ujarnya.

Namun begitu, kata Ustaz Abdul Hadi cabaran yang dihadapi oleh rakyat dalam perhimpunan Bersih 2.0 yang lalu tidak sehebat yang dilalui oleh umat Islam di Palestin. Sebelum itu, Ustaz Abdul Hadi melancarkan Dana Pembangunan Dewan Besar di Dataran Rusila, Marang di hadapan lebih 20,000 hadirin.

Hadir sama pada majlis tersebut tiga Naib Presiden PAS, Dato’ Husam Musa, Dato’ Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayob serta beberapa orang tetamu dari kepimpinan Hamas yang juga Ahli Parlimen Gaza, Palestin.

Tiada ulasan: