KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, Disember 12, 2012

PAS yakin negara kucai lanai, tak tenteram jika Menteri kacau ganggu tugas polis


Pendedahan Tan Sri Musa Hassan mengenai campurtangan Menteri mengenai urusan polis adalah suatu yang merbahaya untuk keselamatan negara. AJK PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad mempersoalkan apakah jaminan keselamatan rakyat, jika penjenayah mempunyai hubungan yang intim dengan Menteri? 

"Mampukah keadilan dapat diperolehi oleh rakyat biasa? Institusi polis sepatutnya bebas, tanpa memilih bulu. Siapa sahaja yang salah tidak kira apa-apa kedudukan mesti diambil tindakan," katanya kepada Harakah. Ustaz Idris berkata, pendedahan bekas Ketua Polis Negera perlu dipandang serius oleh Dato' Seri Najib Razak yang sering bercakap soal transformasi. 

"Macam mana negara akan aman daripada jenayah jika kerja polis dicampur tangan oleh pihak atasan. Kehilangan rekod Antatuya ke negara ini masih menjadi misteri. Apa khabar pula dengan kes anak Tan Seri Nazri Aziz yang pukul penyelia  keselamatan di sebuah kondominium mewah Kuala Lumpur 

"Apa hendak jadi dengan nasib rakyat? Kepada siapa lagi boleh buat aduan? Sebelum ini kita di dedahkan bagaimana hakim boleh diatur oleh V.K Linggam," soal beliau lagi.

Dedahnya, suatu masa dahulu ada kisah seorang Ketua Hakim Negara boleh melancung dengan peguam yang mengendalikan kes yang sedang dibicara. Begitu juga, ujarnya, dengan kes isteri Ketua Hakim Negara, Tun Zaki Azmi bersama dengan peguam Umno, Hafarizan Harun yang mendapat projek Lebuhraya Kinrara-Damansara (KIDEX) berharga RM2.2 Bilion. 

"Macam mana perkara ini berlaku. Ini hanya satu  contoh kerosakan sistem perundangan negara," tegas Ustaz Idris.

Tiada ulasan: