KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Oktober 08, 2007

Bolehkah Rakyat Keluar Semula Dalam Pilihan Raya Ke 12 Macam Harimau Lapar!

"Lima tahun lagi kita jumpa beb!" - agaknya itulah yang diucapkan Pal Lah kepada Haji Mohd Sabu setelah BN menang besar dalam pilihan raya umum ke 11 (2004)

Naib Presiden PAS, Haji Muhamad Sabu mahu rakyat bangkit seperti "Harimau Lapar" dalam pilihan raya umum ke 12 tidak lama lagi. Soalnya, mampukah rakyat bangkit lagi sedangkan momentum pilihan raya amat menyenakkan!

Seorang lagi Naib Presiden PAS, Husam Musa yang ligat membawa perubahan dalam PAS bagi mempastikan PAS mampu bersaing dengan BN dalam pilihan raya....

Apakah gegaran mereka (TG Abdul Hadi Awang ) dan (DS Anwar Ibrahim) mampu mematahkan segala strategi Pak Lah dan bala tenteranya dalam pilihan ke 12 ini. Sama-samalah kita saksikan...


Muqqaddimah: PAS dan Keadilan bersepakat memboikot Pilihan Raya Kecil Batu Talam. Ia suatu tindak berani. Tidak diduga oleh sesiapapun. Tetapi apakah kesan pemboikotan ini terhadap SPR dan BN? Bagaimana dengan simpati rakyat terhadap PAS? Naib Presiden PAS, HAJI MUHAMAD SABU mengharapkan berlakunya anjakan dalam pilihan raya umum ke 12 nanti. Paling penting, rakyat keluar seperti harimau lapar pada pilihan raya itu. Saya sempat menginterbiunya bagi menjolok kotak fikirnya, apakah di sebalik “boikot“ Batu Talam itu ada lampu aladdin yang bakal menerangi PAS? Kami berbual di sebuah restoran Iran di Bukit Bintang.

TARMIZI: Mengapa PAS dan BA tiba-tiba boikot Pilihan Raya Kecil Batu Talam. Ia suatu yang mengejutkan...

MUHAMAD SABU: Kita tahu sejarah pilihan raya yang paling buruk ialah tahun 2004. Bukan kita kalah teruk pada 2004 tetapi lebih teruk pada 1986. Kita dapat satu kerusi sahaja di peringkat perlimen iaitu Pangkalan Chepa dan tak ada negeri yang kita kuasai. Tetapi pilihan raya 2004 adalah pilihan raya yang penuh dengan penipuan iaitu kita berlawan dengan SPR. Dia bermula dari reformasi tahun 1999. Iaitu bila SPR dibawah pimpinan Tan Sri Nik Rashid tidak mengizinkan orang mendaftar pengundi lepas reformasi untuk mengundi. Itu SPR telah menyelamatkan negeri Selangor dan Wilayah Persekutuan daripada jatuh ketangan BA. Tahun 2004 pula, dengan undang-undang baru dan SPR pula memainkan peranan menghuru-harakan senarai pemilih di negeri Selangor yang menyebabkan 200,000 orang tidak dapat mengundi (ada cari tempat mengundi tak jumpa). Dan pendaftaran pemilih yang mendadak naik di Terengganu, yang tidak pernah berlaku dalam sejarah iaitu kenaikan daftar pemilih sehingga 17%.

Apa tindakan PAS?

PAS telah hantar memorandum. Adakan pertemuan. Buat pelbagai tuntutan terhadap SPR, tetapi Pengerusi SPR terus angkuh dan memberi pelbagai alasan untuk tidak mengembalikan kewibawaan SPR. Saya sebut mengembalikan, sebab SPR sebelum ini, sedikit ada kewibawaan yang menjalankan pilihanraya sejak zaman Bristish tahun 1955 sampailah zaman-zaman sebelum Tan Sri Nik Rashid. Walaupun, bukanlah kita kata bersih sangat. Tapi adalah kewibawaan.

SPR di bawah Tan Sri Abdul Rashid ada yang tak kena...

Memang banyak yang tak kena. Di bawah Tan Sri Abdul Rashid, SPR sudah dinodai. Sebelum itu kita lihat Projek Dr. M untuk menawan Sabah dengan menggunakan Kad Pengenalan palsu. Diikuti dengan pilihan raya 1999 melengahkan orang daftar memilih untuk pergi mengundi, yang mereka sebenarnya layak mengundi tahun 1999. Dan 2004, peranan SPR untuk merampas negeri Terengganu dan juga menghalang BA menang di Selangor. Kita nampak kita berlawan dengan SPR. Bukan lagi berlawan dengan BN. SPR sepatutnya jadi badan bebas, sudah tidak bebas lagi. Oleh itu, kita berpendapat menyertai pilihan raya Batu Talam ini perkara yang tidak logik sedangkan Pengerusi SPRnya tidak buat perubahan apa-apa.

Tidakkah langkah boikot ini memberikan impak buruk kepada PAS Pahang dan jentera pilihan raya Raub khususnya?

Kalau kita boikot semata-mata, kita mendiamkan diri, tidak buat penjelasan, tak bagi penerangan, ia akan memberi impak buruk. Tapi kalau kita dapat bagi penerangan, bagi tahu ahli kenapa kita ambil tindakan begini. Ia akan melahirkan perkara yang lebih positif. Kalau kita masuk juga, mestilah masuk sebagai seorang pahlawan dan semua petugas SPR itu kita kena curiga termasuklah di barungnya dengan Pemuda dan Puteri Umnonya. Semua pegawai SPR mesti dianggap musuh dan bukannya jadi orang sebagai pengadil. Ini yang kita nak letakkan dalam pemikiran rakyat kecuali ada perubahan drastik yang dibuat SPR menjelang pilihan raya akan datang.

Apa rasional PAS ambil tindakan boikot ini dalam keadaan politik Malaysia agak tenang, maknanya tidak ada berlaku ketidaktelusan yang melampau secara umumnya...

Macam saya kata tadi, bila kita bertemu Pengerusi SPR minta diadakan tanda jari kepada pengundi yang sudah mengundi, dia mempermain-mainkan kita. Bila dia (Tan Sri Nik Rashid) jumpa dengan DAP, dia kata PAS tak setuju. Bila dia jumpa PAS, dia kata orang Islam di Bangladesh, di Pakistan tak setuju. Sedangkan itu perkara mudah untuk dilaksanakan. Dia kata ini cara kolot. Dia tidak kemukakan apa cara yang moden untuk nak mengawal supaya orang tidak boleh mengundi dua kali. Melalui komputer ka, sistem mata ka, cap jari ka. Banyak cara. Dia jelas nak pertahankan sistem yang ada sebab peluang untuk memanipulasikan penipuan lebih menguntungkan parti pemerintah daripada pembangkang. Mana-mana dunia ini, akan berlaku begitu. Atas sifat itulah kita, tidak menyertai pilihan raya Batu Talam. Satu kita memberitahu kepada rakyat tentang ketidakadilan SPR sebagai pengadil. Kedua kita bagi tahu dunia yang imej Malaysia yang begitu baik tentang demokrasi ini, sebenarnya tidak begitu. Demokrasinya begitu buruk.

Apa kesannya pemboikotan ini?

Sebenarnya kita tak dapat lihat kesan pemboikotan, sehari dua ini. Tetapi kita boleh nampak dah perubahan itu. Sokongan rakyat...

Isunya pilihan raya tidak telus. Tapi ini bukan isu baru. Isu lapuk. Mengapa sekarang boikot ini dijadikan jalan oleh PAS untuk menekan SPR dan BN…

Kita sudah lama hantar memorandum. Pergi mesyuarat. Dengar taklimat. Kita tidak meneroka benda-benda baru. Sedangkan negara-negara lain dalam menuntut keadilan ini sudah berjaya seperti di Indonesia, Thailand, Filipina, Sri Lanka, Nepal dan paling terakhir Bangladesh sudah demokrasi. Tapi rakyatnya masih tidak puashati sehingga tercetusnya darurat dan kerajaan di bawah darurat ini berjanji antara agenda awal mereka ialah untuk membersihkan daftar pemilih. Jadi begitulah pekanya rakyat negara lain dalam menuntut hak demokrasi ini. Sedangkan kita, setiap tahun kita bercakap kita ditipu, demokrasi tak ada. Apa tindakan kita? Tindakan kita tak ada. Kita harap Batu Talam ini sebagai langkah mula. Mungkin genarasi saya, atau genarasi akan datang untuk sempurnakan agenda ini. Macam saya kata di Batu Talam kelmarin, kita memilih demokrasi, kita bukan memilih cara militan, angkat senjata maka hormatlah pemilihan rakyat ini. Kita pilih demokrasi sedangkan “demokrasi“ tak ada, ini suatu tindakan yang bodoh. Itu pendirian kita.

Boikot ini. Ada pandangan kata akan buka jalan kepada Barat khususnya Amerika untuk membuat tuduhan kepada PAS mula mencari jalan lain untuk berkuasa.

Jenis Amerika ini, kalau puak Islam menang sepenuhnya dia tetap tidak sokong walaupun ikut saluran demokrasi. Seperti yang berlaku di Palestin. Soal Amerika ini, kita tidaklah letakkan kayu ukur yang tinggi sangat. Yang pentingnya kepada kita sendiri. Buat apa masuk pilihan raya yang berulang kali kita ditewaskan bukan kerana rakyat tolak kita tetapi yang pertama maklumat dari kita tidak sampai dan kedua berlaku penipuan. Kita akan perjuangkan perkara ini sampai berjaya. Biar siapa yang dipilih oleh rakyat itu adalah pilihan rakyat. Bukan pilihan SPR.

Hamas sebelum ini pernah boikot pilihan raya kemudian menang besar. Macam mana senarionya waktu itu...

Saya yakin kita juga akan jadi begitu. Setidak-tidaknya pilihanraya akan datang ini, saya yakin keputusan kita akan jadi lebih baik dari 2004. Sebab ahli kita masuk pilihan raya kali ini, lebih bersedia diperingkat minda. Iaitu mereka akan kawal pengundi hantu, tak percaya pada kakitangan SPR. Masuk macam kita masuk pilihan raya ala 1969. Dengan keberanian dan persiapan. Bukan seperti kita masuk pilihan raya tahun 2004. Saya yakin, kita akan jadi macam di Palestin dengan meraih kemenangan yang lebih hebat.

Apakah boikot ini mengambil kira kenyataan Pengerusi SPR, berkenaan dengan pengakuan dia bahawa sistem pilihan raya kita sudah 50 tahun, lapuk dan perlu dirombak...

Sebenarnya dia buat kenyataan itu, dia tak sangka kita akan boikot. Kenyataannya itu membantu kita. Dia sendiri dalam kenyataan itu akui memang banyak kelemahan dan perlu diperbaiki. Dan ini peluang bagi kita. Dia jerat diri dia sendiri dengan kenyataan itu. Tambahan kenyatannya hari ini, dia kata PAS bodoh boikot Batu Talam kerana kekuatan PAS tidak boleh dibanding dengan jentera kekuatan BN. Mana boleh dia memihak begitu sebagai Pengerusi SPR. Itu melambangkan dia mengelabah dalam membuat kenyataan. Eloklah dia letak jawatan.

Nota: Foto-Foto dikutip dari pelbagai blog dan website tersohor di maya internet.

3 ulasan:

Unknown berkata...

Salam 'Aidil Fitri kpd Tuan sekeluarga dari bakaq a.k.a. ~penarik beca a.k.a. sang kutu sekeluarga.. من العائدين والفائزين

TINTARONA Publications Sdn Bhd berkata...

sudah lama tak menyanggah... sibukkah?

Tanpa Nama berkata...

I like the helpful info you рrovide іn youг articles.
I'll bookmark your blog and check again here frequently. I am quite certain I'll
learn manу new stuff rіght heгe! Best of luсk foг the
neхt!

Mу weblog: New Bingo Sites