KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Oktober 08, 2007

Lakonan Terkesan Pak Lah Dalam Conflict Of Interest Di Kawah Oil-For-Food

"Ya Allah.... hambamu ini benar-benar tak tahu! Hamba hanya mahu membongkar kitab suci. Khazanah Ghazali... huhh huh huhhh!

Pak Lah membilang projek-projek yang diberikan kepada Scomi, milik anaknya Kamaluddin. Scomi "meletup-letup" kejayaannya setelah Pak Lah menjadi PM nombor wahid!

"Saya tidak tahu, tak tahu sungguh! Ya saya tak tau! Tak tau sungguh!" - Itulah yang banyak diungkapkan oleh Pak lah bila diajukan isu pembabitan beliau menganugerahkan projek kepada anaknya, Kamaluddin ke dalam Scomi...

Benarkah dakwaan Sang kelembai, Malaysia kini diperintah oleh Kerajaan Tiga Beranak?


PADA HEMAT SAYA
TARMIZI MOHD JAM

SAYA begitu tertarik dengan laporan yang diterbitkan di Amerika Syarikat oleh Charles Duefler dan Paul A Volker dari CIA bertarikh 30 Sept 2004 kepada Sanet Amerika sebagai Jawatan Kuasa Menyeiasat Bebas bertarikh 27 Okt 2005 yang menuduh Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi sebagai salah seorang yang terlibat dalam skandal Oil-for-Food.

Pak Lah sedari awal lagi menafikan pembabitannya dalam skandal itu. Saya tidak fikir dia akan mengaku atau mengiyakan tuduhan tersebut. Dia kata, dia tidak ada kepentingan langsung dalam syarikat-syarikat Malaysia yang terlibat.

Mudahnya Pak Lah mengelak boleh diperhatikan dari dalih kononnya “sesiapapun boleh berkata dan membuat tuduhan tetapi dia tahu apa yang dia buat”.

Saya bimbang, apa yang dikatakannya “dia tahu apa yang dia buat” itu sebenarnya perkara yang memang dia tidak tahu. Komen popularnya terhadap pelbagai isu dalam negara dengan istilah “tidak tahu” cukup memualkan sejak beliau menggantikan Tun Mahathir sebagai PM.

Pak Lah memberitahu bahawa menandatangani surat syor dan pengenalan bagi membantu syarikat-syarikat yang mencari peluang perniagaan adalah perkara biasa bagi seorang pemimpin (PM) dan tidak bermakna pemimpin tersebut mempunyai kepentingan.

Walaupun itu hujahnya, ia tidak dapat membersihkan namanya dari dituduh melakukan penyelewengan dana Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Ini kerana, Pak Lah dituduh menerima rasuah daripada Saddam Hussein. Adakah dia tahu atau sedar syarikat kepentingan kerajaan telah diketepikan dalam urusniaga itu? Petronas tidak mahu bersengkongkol memberi kick-back, hanya diberi kuota 14.1 juta tong minyak.

Pada hal syarikat Mastek yang bukan sahaja berkepentingan persendirian tetapi apa yang menguatkan hujah sesiapa saja; berlakunya conflict of interest yang jelas kerana syarikat Mastek adalah milik adik ipar Perdana Menteri. Adakah jika ia bukan syarikat adik ipar Pak Lah, Mastek boleh meraih kuota 45 juta tong minyak berbanding Petronas 14.1 juta tong minyak?

Isu yang sama juga pernah dibangkitkan oleh Dr. Mahathir apabila mengulas mudahnya menantu Pak Lah, Khairi Jamaluddin meminjamkan RM9 juta untuk membeli saham ECM Libra! Inilah conflict of interest yang Pak Lah berlagak tidak tahu dan seolah-seolah menolak semuanya itu tiada kaitan langsung dengan pengaruhnya sebagai PM.

Pada saya, persoalannya, mengapa Pak Lah mengsyorkan syarikat adik iparnya terlibat dalam merebut peluang berkenaan sedangkan Petronas lebih aula dan afdal mendapatkannya. Apa tidaknya, Mastek sebuah syarikat yang tidak terlibat langsung dalam dalam industri minyak dan gas tetapi bertindak hanya sebagai orang tengah (broker) sahaja.

Dikuatkan lagi hujah, adik iparnya bukanlah dikenali sebagai ahli perniagaan!

Saya mempersoalkan mengapa Pak Lah tidak memberikan prioriti kepada Petronas? Mengapa pula alihkan prioriti sepatutnya itu kepada kepentingan orang perseorangan yang tidak ada kelayakkan melebihi syarikat kerajaan Petronas?

Jadi, salahkan kalau ada orang menuduh Pak Lah terlibat dalam penyelewengan ini kerana ingin membantu kaum keluarga? Adakah, jika ia bukan adik iparnya, kriteria perseorangan dan tidak mempunyai pengalaman bisnes serta tiada kepakaran berkaitan, syarikat itu akan dipilih oleh Pak Lah?

Apakah pula jawapan Pak Lah kepada kedua-dua laporan CIA tersebut yang mencatatkan namanya sebagai seorang yang dikatakan “penerima yang sebenar” atau intended beneficiary?

Nota: Foto-Foto dikutip dari pelbagai website dan blog tersohor di maya internet.

Tiada ulasan: