KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Julai 02, 2009

Dewan Ulama Kedah mahu mufti sambut pelawaan Dewan Ulama PAS Pusat duduk semeja

ALOR SETAR: Dewan Ulama PAS Negeri Kedah menyeru para mufti di negara ini agar menerima ajakan Dewan Ulama PAS Pusat untuk duduk semeja membincangkan isu-isu politik Islam dan kenegaraan secara ilmiah dan objektif, lapor Izuan Abdul Halim.

Ketuanya, Syeikh Mohamad Abdullah berkata, realitinya ulama di negara ini terpecah kepada dua iaitu berada di dalam PAS dan Umno. Malah kedua-duanya juga mengeluarkan pandangan berasingan yang menunjukkan dua aliran ini tidak pernah bersama.

Sedangkan katanya, umat menghadapi dilema kerana ulama yang diterima sebagai rujukan mempunyai haluan berbeza bila mana mufti sebagai ulama kerajaan tidak boleh duduk bersama dengan ulama di dalam PAS.

"Maka, ini jalan permulaan ke arah 'kebolehbersamaan' di antara ulama dari dua aliran yang ada ini. Ini kerana kebenaran itu satu dan kita (ulama) dituntut mencari kebenaran dengan ikhlas, kebenaran itu akan dijumpai.

"Dengan duduk bersama kita boleh mencari titik pertemuan, lihat kebenaran di pihak mana, PAS atau Umno? Macam isu yang timbul, PAS dituduh sebagai punca perpecahan. Sedangkan PAS perjuangkan Islam, Nabi juga pejuangkan Islam. Jadi adakah patut kita kata Nabi punca pecah belah?" soal beliau ketika dihubungi Harakah.

Katanya, PAS bukan punca perpecahan dei negara ini tetapi menjadi parti yang serius menyeru umat bersatu. Oleh itu, Syeikh Mohamad menyeru para mufti di negara ini menerima pelawaan PAS untuk duduk semeja berbincang dalam apa jua isu Islam di negara ini.

Tiada ulasan: