KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Julai 02, 2009

Isu laporan polis Pemuda Umno Kelantan terhadap Tok Guru Nik Aziz, jerat leher Umno. Pemuda ajak muzakarah, kalau berani!

KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Pusat bersedia menganjurkan muzakarah terbuka dengan Pemuda Umno jika mereka mendakwa perjuangan yang dibawa oleh parti kebangsaan itu tidak menyalahi syariat sepertimana yang didakwa oleh Mursyidul Am PAS, Dato' Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, yang menyamakan Umno seperti ajaran sesat Ayah Pin, pengganas komunis dan Chin Peng.

Menurut ketua pemudanya, Ustaz Nasruddin Hassan, beliau mengharapkan supaya Pemuda Umno tidak menolak muzakarah ini sebaik sahaja surat jemputan rasmi dihantar kepada mereka dalam masa terdekat.

"Pada muzakarah itu nanti, Pemuda Umno boleh jelaskan bahawa perjuangan Umno tidak bercanggah dengan syatriat dan mereka tidak perlu mengelak dari menghadiri muzakarah ini jika mereka berada di pihak yang benar," tegas beliau.

Sementara itu, di Kelantan, Pengarah Pilihan Raya Kecil Manik Urai, Abdul Fatah Harun berkata, tindakan Pemuda Umno Kelantan membuat laporan polis terhadap Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Haji Nik Abdul Aziz bagaikan menjerat leher Umno sendiri dan memberi impak positif kepada PAS.

Dengan laporan polis tersebut, katanya, Umno dengan sendirinya membuka ruang kepada PAS untuk menjelaskan tentang perjuangan Umno yang sebenarnya.

Menurut Abdul Fatah, perjuangan Umno sememangnya sudah jauh menyimpang dari Islam dan memang diketahui umum mengenainya, malah mungkin ada di kalangan ahlinya sendiri menyedari hakikat tersebut.

"Ia (laporan polis) itu menjerat Umno sendiri, kerana perjuangan mereka memang sudah salah. Tidak ada yang salah dengan kenyataan Tuan Guru itu. Jika diajak berhujah pun, memang akan terbongkar susur galur perjuangan Umno yang salah itu," tegas beliau ketika diminta mengulas tindakan Pemuda Umno Kelantan, baru-baru ini.

Laporan polis itu dibuat berikutan kenyataan Menteri Besar Kelantan yang menyamakan Umno seperti ajaran sesat Ayah Pin, pengganas komunis dan Chin Peng, dalam ceramahnya, di Manik Urai, sebelum ini.

Tambah Abdul Fatah, tindakan Pemuda Umno itu akan memberikan impak positif kepada PAS kerana sudah lama PAS mempunyai hujah yang kuat tentang perjuangan Umno, malah rakyat juga mengetahuinya.

Katanya, tindakan Pemuda Umno itu tidak akan menggugat kerja-kerja parti menjelang hari pengundian, malah memberi ruang kepada PAS untuk menjelaskan kepada rakyat tentang perjuangan Umno yang sebenarnya.

Tiada ulasan: