KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Julai 20, 2009

Kematian Teoh mengejutkan banyak pihak, pelbagai spekulasi membiak!

SHAH ALAM: Setiausaha Politik Exco Kerajaan Selangor, Teoh Beng Hock, 30, ditemui mati di koridor luar tingkat lima bangunan Plaza Masalam di Shah Alam pada 16 Julai selepas disoal siasat oleh SPRM berhubung isu penyalahgunaan peruntukan oleh beberapa ADUN Pakatan Rakyat di negeri berkenaan.

Laporan awal menyatakan Beng Hock dipanggil oleh SPRM sejak 5 petang dan disoal siasat sehingga jam 3.45 pagi, kemudian beliau dikatakan meminta untuk berehat dan tidur seketika di pejabat berkenaan.

Beliau dikatakan terbunuh selepas dipercayai jatuh dari tingkat 14 dari pejabat SPRM. Mayat beliau ditemui kira-kira 1.30 tengah hari sehingga enam petang mayatnya masih disitu.

Sewaktu ditemui, mendiang berbaju biru bersama kot hitam dan seluar putih. Beng Hock sepatutnya mendaftar perkahwinannya pada 17 Julai, oleh itu majikannya Ean Yong Hian Wah menolak sama sekali mendiang membunuh diri.

"Saya sama sekali tidak percaya kejadian itu berlaku atas kehendak dia kerana mangsa merancang untuk mendaftar perkahwinan esok, jadi tidak mungkin dia akan bertindak sedemikian," kata Ean.

Penasihat DAP, Lim Kit Siang turut menolak kematian Beng Hock ada kaitan dengan bunuh diri. Kes kematian mengejut dan menimbulkan tanda tanya itu, para pemimpin Pakatan Rakyat bergegas ke bangunan tersebut.

Pemimpin DAP lain yang berada di Pejabat SPRM termasuk Exco Kerajaan Selangor, Ronnie Liu; Speaker DUN Teng Chang Khim dan Ahli Parlimen Petaling Jaya Selatan, Tony Pua.

Ekoran kematian Beng Hock secara mengejut itu, kira-kira 500 orang ramai berkumpul di perkarangan Bangunan Plaza Masalam sehingga malam sambil 16 Julai sambil menyalakan lilin dan memegang bunga sebagai tanda berkabung.

Mereka turut membawa sepanduk menyatakan tidak puas hati terhadap SPRM yang didakwa gagal menjaga keselamatan Beng Hock.

Perhimpunan itu, diteruskan lagi keesokkannya yang dihadiri kira-kira 1000 penyokong Pakatan Rakyat, ekoran itu beberapa pimpinan Pakatan Rakyat ditangkap kerana dikatakan enggan mendengar arahan polis supaya bersurai.

Antara mereka yang ditangkap, termasuk Ahli Parlimen Kapar, S Manikavasagam dan Exco Kerajaan Selangor, Dr Xavier Jayakumar serta Elizabeth Wong yang diheret polis sejauh kira-kira 30 meter apabila enggan beredar dan bertindak duduk di situ.

Tiada ulasan: