KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, September 07, 2011

Prof Dr Aziz Bari beri amaran kepada ATM tidak jadi macam Polis!


Angkatan Tentera Malaysia (ATM) diseru tidak mengikut jejak Polis DiRaja Malaysia (PDRM) yang membelakangkan undang-undang dalam menuruti telunjuk kerajaan Umno-BN yang memerintah. Demikian komen Profesor Dr. Abdul Aziz Bari (foto kiri) ketika diminta mengulas kenyataan akhbar Panglima ATM, Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zain Khamis lalu.

Aziz berkata Panglima ATM itu aneh bila menyebut soal perlunya rakyat setia kepada ATM.  Katanya, ATM - sebagaimana juga polis - adalah sebahagian dari perkhidmatan awam. Mereka tidak perlu setia kepada kerajaan yang memerintah. Mereka hanya perlu setia kepada Raja dan negara. Mereka hanya perlu melaksanakan perintah yang sesuai dengan undang-undang.

Beliau menjelaskan ATM dibiayai oleh pembayar cukai, dengan itu mereka adalah milik rakyat.  "ATM perlu berkhidmat untuk rakyat, bukan mengampu kerajaan hingga ke tahap melanggar undang-undang. Memangkah kertas undi orang lain adalah kesalahan jenayah dan kalau ada yang memerintahkan berbuat demikian ia tidak boleh dipatuhi. Perintah ketua ada batasnya, ia boleh dilaporkan kepada pihak berkuasa", tegas Aziz. 

Aziz menjelaskan, rakyat termasuk parti politik, hanya perlu setia kepada negara. "Panglima ATM mengarut bila menyebut soal kesetiaan dan kepercayaan rakyat kepada mereka. Sebagaimana anggota-anggota perkhidmatan awam yang lain ATM juga adalah hamba rakyat. Ajaran mana yang menuntut supaya rakyat setia atau percaya dengan tentera?" soalnya.

Beliau memuji keberanian bekas-bekas tentera tampil ke depan dan menyifatkannya tindakan patriotik.  "Keberanian itu baru sejajar dengan kedudukan mereka sebagai pahlawan; yakni berani menyatakan kebenaran", ujar Aziz lagi.

Katanya Panglima ATM tidak boleh meremehkan pengakuan itu dan cuba menuduh PAS mengambil kesempatan, sebaiknya beliau tutup mulut atau berjanji akan melakukan penyiasatan rapi.  "Kenyataan emosional PAT mendedahkan kelemahan intelektualnya; sama seperti KPN dan Timbalan KPN yang mengeluarkan pelbagai kenyataan bodoh semasa Himpunan Aman Bersih 2.0 bulan lalu", tambah pakar Perlembagaan itu lagi.

Aziz berkata Panglima ATM tidak berhak untuk memaksa rakyat percaya dan menerima bulat-bulat apa yang dikatakannya. Sama ada rakyat yakin atau tidak dengan ATM, katanya, adalah beban yang beliau perlu tanggung dan ini bergantung kepada siasatan rapi serta bukti yang jelas. 

"Dari apa yang didedahkan, jelas ATM khususnya dan kerajaan amnya berada di dalam keadaan yang defensif yakni mereka perlu buktikan yang sebaliknya", tambahnya. Kata Aziz, apa yang didedahkan ini bukanlah hanya sekali dan ia menandakan perlunya keperluan serius kepada reformasi pilihan raya, khususnya undi pos.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

For most up-to-date news you have to visit world-wide-web and on internet I found this site as a finest
web site for most recent updates.

Look at my weblog: comparecarinsurancee.com