KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, September 08, 2011

Umno sangat intim kerjasama dengan Parti Komunis China di Asia Tenggara, tapi momokan Mohd Sabu sebagai pro komunis!


Sebenarnya kalau mengikuti sejarah UMNO, memang UMNO paling gemar memomokkan pihak-pihak yang tidak bersamanya sebagai penyokong komunis atau mendokong fahaman komunisme, tulis USTAZ AHMAD AWANG dalam blognya www.usahmadawang.blogspot.com.

Mula-mula dari Presiden UMNO yang pertama Dato’ Onn Jaafar, UMNO menuduh pejuang kemerdekaan yang tidak bekerjasama dengan penjajah Inggeris sebagai komunis seperti Hizbul Muslimin yang dipimpin oleh Ustaz Abu Bakar Al-Baqir. 

Begitu juga Partai Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) yang dipimpin oleh Dr Burhanuddin Al-Helmy, Angkatan Pemuda Insaf (API) yang dipimpin oleh Ahmad Boestamam, Angkatan Wanita Sedar (AWAS) yang dipimpin oleh Shamsiah Fakeh, dan Partai Rakyat Kalimantan Malaya (PRKM) yang dipimpin oleh Ustaz Abdul Wahab Nor. Kesemuanya dianggap sebagai penyokong komunis.

Suatu ungkapan Dato’ Onn Jaafar yang dicatatkan dalam sejarah politik negara ialah, “hubaya... hubaya... bahaya dari gunung” yang merujuk kepada kongres di Gunung Semanggol pada Mac 1948 yang dihadhiri oleh kira-kira 5,000 orang dari parti-parti politik yang tersebut di atas dan juga parti-parti bukan Melayu yang tergabung dalam All Malaya Joint Council for Action (AMCJA).

Saya masih teringat lagi setelah penjajah Inggeris mengisytiharkan Darurat pada Jun 1948, kira-kira sebulan selepas itu sebuah pesawat kecil terbang rendah menggugurkan puluhan ribu risalah di kawasan Semanggol Selinsing dengan gambar portret Dr Burhanuddin yang dicop sebagai pendokong komunis. 

Ketika itu Ustaz Abu Bakar Al-Baqir bersama beberapa pemimpin Hizbul Muslimin, API, dan PRKM telah ditangkap oleh penjajah Inggeris, yang kemudiannya ditahan tanpa bicara selama hampir 5 tahun. 

Penjajah bertindak demikian atas desakan UMNO ketika itu. Seorang penghulu muda khas dihantar oleh kerajaan ke Semanggol untuk mengintip pergerakan pejuang-pejuang kemerdekaan di Semanggol khasnya pemimpin dan pendokong Hizbul Muslimin. 

Penghulu muda tersebut adalah anak buah kepada seorang yang ada hubungan rapat dengan Dato’ Onn Jaafar dan seorang pemimpin UMNO pada ketika itu. Sejarah seperti inilah yang perlu dibaca oleh orang-orang yang otaknya terkongkong dengan propaganda dan khurafat UMNO mengenai perjuangan menuntut kemerdekaan negara kita. >>> READ MORE

Tiada ulasan: