KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, November 19, 2009

Nazri Aziz cuba pertahan 'rasuah' Chan Kong Choy

KUALA LUMPUR: Pengerusi DAP, Lim Kit Siang menganggap tindakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Seri Nazri Aziz seolah-olah mempertahankan kedudukan rasuah atau korupsi yang semakin meruncing khasnya dalam siasatan yang sepatutnya dijalankan ke atas bekas Menteri Pengangkutan, Tan Sri Chan Kong Choy membabitkan skandal RM12.5 bilion projek Zon Bebas Perlabuhan Klang atau PKFZ.

"Saya menganggap Nazri sedang mempertahankan keadaan rasuah yang semakin teruk di negara ini daripada memeranginya, sebagaimana yang sedang melanda negara Indonesia sekarang ini," katanya melalui blog peribadi miliknya.

Beliau yang juga ahli parlimen Ipoh Timur menempelak Nazri yang mahu menunggu cadangan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara atau PAC untuk menjalankan siasatan lanjut ke atas Kong Choy dalam skandal tersebut sejak laporan pertama yang dibentangkan
Badan Pencegah Rasuah (BPR) sejak tahun 2004.

"Kenapa SPRM perlu menunggu PAC untuk menjalankan siasatan lanjut ke atas bekas Menteri Pengangkutan, Tan Sri Chan Kong Choy malah bertindak seolah-olah mempertahankan jenayah dalam skandal melibatkan RM12.5 billion dalam projek Zon Bebas Perlabuhan Klang atau PKFZ ketika laporan pertama yang dibentangkan BPR sejak tahun 2004?

"Tidakkah ini menggambarkan kegagalan, tidak berkesan dan kelemahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan BPR sebelumnya?" ujarnya sambil menyatakan perkara tersebut ketika bertanya kepada Nazri dalam ucapan penggulungan Belanjawan menteri itu di Dewan Rakyat baru-baru ini.

Menurut Kit Siang, Nazri dalam nada menafikan, juga tidak bersetuju terdapat keperluan untuk parlimen menerima pakai laporan PAC dalam skandal PKFZ bagi membolehkan kesemua ahli parlimen menyatakan pandangan terhadap cadangan yang dikemukakan oleh PAC.

Menurut satu laporan media sebelum ini, PAC di dalam laporannya mengenai PKFZ mengesyorkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan polis menyiasat bekas Menteri Pengangkutan, Tan Sri Chan Kong Choy dan bekas Pengurus Besar Lembaga Pelabuhan Klang (LPK), Datin Paduka O C Phang membabitkan kes pecah amanah.

Berdasarkan laporan itu, kedua-dua mereka harus disiasat berhubung tiga surat sokongan yang dikeluarkan oleh Chan dan tiga surat aku janji dikeluarkan Phang tanpa kelulusan Kementerian Kewangan.

Sementara itu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata tidak wajar bagi mana-mana pihak mempertikaikan cadangan PAC yang mengesyorkan SPRM dan polis menyiasat Chan dan Phang.

Katanya, sebagai sebuah badan yang diperakui, PAC berhak membuat sebarang perakuan terhadap skandal PKFZ berdasarkan bukti yang ada.

Tiada ulasan: