KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Februari 13, 2010

Kerajaan BN masih prajudis dengan Bahasa Melayu

KUALA LUMPUR: Setiausaha Agung Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Hasni Abas mendakwa kerajaan masih prajudis dan menganggap bahasa ibunda tidak mampu memajukan negara sebab itulah mereka berhasrat untuk menjadikan Bahasa Inggeris sebagai subjek lulus bagi calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Beliau juga tidak menolak hasrat kerajaan untuk memartabatkan Bahasa Inggeri tetapi cuma pelaksanaan sahaja yang berbeza.

"Kalau dahulu kerajaan memperkenalkan dasar PPSMI yang terang-terangan ditolak oleh rakyat, tetapi kali ini mereka mencadangkan pula lulus subjek Bahasa Inggeris. Kedua-dua matlamat adalah sama tetapi pelaksanaan yang berbeza," katanya ketika ditemui.

Hasni menegaskan kerajaan sepatutnya menekankan agar subjek ibunda itu dijadikan subjek wajib lulus.

"Kalau Bahasa Inggeris wajib lulus, seolah-olah kerajaan menyama tarafkan bahasa itu dengan Bahasa Melayu," katanya.

Malah katanya, cadangan itu juga akan membebankan murid luar bandar yang sememangnya tidak boleh menguasai Bahasa Inggeris di tambah pula prasarana yang tidak mencukupi.

Oleh itu tegasnya, langkah kerajaan itu hampir sama dengan agenda PPSMI iaitu melakukan kerosakkan yang sama dan kesannya adalah merendahkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan.

Tiada ulasan: