KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Februari 13, 2010

Sendiket penyeludupan dadah di negara ini dilindungi - Naib Presiden PAS

KUALA LUMPUR: PAS tidak menolak kemungkinan ada sindiket penyeludupan dadah yang dilindungi di negara ini.

Pendedahan-pendedahan yang dibuat oleh Raja Petra Kamarudin yang terang-terangan menuduh Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan melindungi sindiket jenayah amat membimbangkan, kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.

Baru-baru ini, katanya, kerajaan negara China telah menghantar nota diplomatik kepada Malaysia menggesa kerajaan Malaysia meningkatkan penguatkuasaan di pintu-pintu keluar dari negara ini untuk menghalang percubaan menyeludup dadah dari negara ini ke negara-negara luar, terutama China.

Di dalam nada diplomatik, China menegaskan ia mungkin menghentikan bantuan kepada Malaysia apabila berurusan dengan warganegara Malaysia yang ditangkap di negara itu akibat kesalahan dadah jika Malaysia gagal meningkatkan penguatkuasaan yang dituntut itu.

"Hakikat bahawa Malaysia menerima nota diplomatik dari negara asing kerana ia dilihat sebagai pusat pengedaran dadah amat memalukan," kata Salahuddin.

Ia bukan pertama kali China menyatakan keprihatinannya, kata Salahuddin lagi.

Pada tahun 2004, negara itu telah menyatakan keprihatinannya terhadap kemasukan kaldai-kaldai dadah atau mereka yang dipergunakan untuk menyeludup dadah dari Malaysia ke negara itu.

Menurut beliau, laporan menyatakan bahawa dari 1,410 rakyat Malaysia yang ditahan di dalam penjara-penjara di luar negara, 710 dari mereka melakukan kesalahan dadah atau yang berkaitan dadah.

Kesalahan-kesalahan lain, katanya lagi, termasuk 246 kes pemalsuan dokumen (termasuk kad kredit) dan 66 kes kesalahan imigresen.

Lebih memalukan lagi, kata Salahuddin, ialah apabila kerajaan terpaksa membenarkan tiga negara menempatkan pegawai perhubungan lapangan terbang (ALO) mereka di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) untuk memeriksa rakyat negara ini negara ini yang mengambil penerbangan terus ke negara mereka.

Negara-negara tersebut ialah United Kingdom, Australia and Belanda. Mereka meminta untuk menempatkan pegawai-pegawai tersebut sejak tahun lalu.

Salahuddin juga mendedahkan bahawa ramai rakyat Malaysia yang pergi ke negara-negara asing dibuli akibat nama buruk negara ini sebagai pusat pengedaran dadah.

"Malah, terdapat banyak laporan bahawa mereka ditangkap tanpa sebab yang munasabah malah dikasari ketika berada dalam tahanan," katanya.

Oleh kerana Malaysia menjadi pusat pengedaran dadah, beliau juga yakin bekalan dadah begitu mudah diperolehi oleh para penagih dalam negara ini.

"Pengedaran dan penagihan dadah sering dilaporkan telah mengakibatkan pelbagai jenayah lain termasuk jenayah jalanan.

"Persoalannya, bagaimana pihak berkuasa mahu menangani jenayah jalanan, jika punca kepada jenayah tersebut tidak ditangani?" Salahuddin mempersoalkan.

Salahuddin mendakwa, di tengah-tengah segala perkara yang memburukkan lagi nama Malaysia itu, Najib tiba-tiba memperkenalkan Program Transformasi Kerajaan (GTP) yang kononnya GTP ini akan memberikan fokus "pengurangan indeks jenayah yang dilaporkan secara menyeluruh, dengan tumpuan kepada jenayah jalanan".

"Kita mengalu-alukan pembanterasan jenayah jalanan. Kita tidak lupa, bekas Ketua Polis Negara, Tun Hanif Omar menyatakan bahawa beliau dan keluarganya tidak lagi berasa selamat berjalan-jalan di Kuala Lumpur.

"Tetapi pada masa yang sama mengapa GTP kelihatan membisu terhadap jenayah yang memalukan negara? Malaysia dilihat sebagai pengkalan pengedaran dadah dan pusat jenayah memperdagangkan manusia (human trafficking)," Ahli Parlimen Kubang Kerian itu mempersoalkan.

Tiada ulasan: