KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Februari 13, 2010

Perak jadi negeri ke 3 termiskin setelah dirampas Zamry - Nga

KUALA LUMPUR: DAP Perak menyifatkan kerajaan Kudeta pimpinan Dato' Seri Zamry Abdul Kader bukan sahaja gagal menarik pelaburan asing, malah Perak telah menjadi negeri ketiga termiskin dalam negara selepas Sabah dan Terengganu.

Mendedahkan lagi, Setiausaha DAP negeri, Nga Kor Ming menegaskan akibat politik perkauman yang sentiasa diapi-apikan oleh Umno serta kuncu-kuncunya, menyebabkan selepas rampasan kuasa tercetus, jumlah pelaburan asing yang mengalir masuk ke Perak dipercayai merosot sehingga RM400 juta sahaja iaitu jatuh 600% dalam tahun 2009.

Berbanding ketika Perak dibawah kepimpinan Dato Seri Nizar Jamaluddin, kerajaan negeri berjaya menarik pelaburan sebanyak RM3.15 billion pada tahun 2008, dimana RM2.4 billion adalah pelaburan asing.

Nga mendakwa, Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat juga berjaya mendapat pengiktirafan dan pujian terbuka dari Ketua Audit Negara, Tan Sri Amrin Buang yang memberi pengiktirafan Empat Bintang serta markah cemerlang 93.2% kepada kerajaan PR kerana rekod yang bersih, amanah dan cekap.

Tiada ulasan: