KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Mac 26, 2011

Desak letak jawatan: Jangan percaya lagi Rahim Tamby Chik di Risda



Angkatan Muda Keadilan (AMK) hari ini mendesak pengerusi Risda, Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik meletak jawatan berhubung isu tayangan video seks yang mengaitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Desakan itu dibuat oleh ketuanya, Shamsul Iskandar Md Akin yang berhimpun bersama kira-kira 20 anggota AMK di pejabat Risda di Jalan Ampang semalam, lapor Malaysiakini.

Ini kerana Shamsul mendakwa bekas ketua menteri Melaka itu bersalah terlibat dalam jenayah mengikut seksyen 292 Kanun Keseksaan kerana menyiarkan bahan berunsur lucah. Shamsul menyifatkannya sebagai satu fitnah jahat, satu pengkhianatan terhadap politik Malaysia kerana menggunakan cara 'membalas dendam".

Bercakap dalam satu sidang akhbar, beliau berkata, kalau dahulu Rahim meletakkan jawatan kerana menjadi liabiliti kepada parti, dan sekarang Shamsul mendakwa bekas ketua menteri Melaka itu menjadi liabiliti kepada negara kerana melakukan jenayah dan mengaku mendedahkan pelakuan lucah.

Menurutnya lagi, pihaknya telah membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pagi ini berhubung pengakuan Rahim yang menjemput ahli parlimen Sungai Petani Datuk Johari Abdul dan didakwa cuba menawar sejumlah wang untuk melompat parti.

Shamsul kemudiannya bersama tiga pemimpin AMK cuba untuk bertemu dengan pihak pengurusan Risda untuk menyatakan pendirian mereka dan menyerahkan memorandum berhubung isu berkenaan.

Bagaimanapun, mereka tidak dibenarkan masuk untuk menyerahkan memorandum mendesak Rahim melepaskan jawatan. Sehubungan, itu, katanya, beliau akan menyampaikan memorandum tersebut kepada menteri yang bertanggungjawab terhadap Risda.

Shamsul serta penyokongnya kemudiannya beredar dari situ sambil melaungkan beberapa kali "undur Rahim, "siasat Rahim" dan "komplot Jahat" beberapa kali. Kira-kira 30 anggota polis mengawal keadaan di situ dan membuat membuat halangan jalan menuju ke pejabat Risda. Tiada tangkapan atau kejadian yang tidak diingini berlaku. 

Tiada ulasan: