KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Oktober 31, 2013

UNTUK TAWAN MALAYSIA, TUMBANGKAN BN, BERSIH 4.0 PERLU DIGERAKKAN DARIPADA SEKARANG!


Harapan rakyat negara ini untuk melihat PRU13 yang berlangsung pada 5 Mei lalu diadakan dengan bersih, adil dan telus, akhirnya berkecai. Meskipun menjelang pilihanraya, Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak dan para pemimpin Umno-BN lain, sering melaungkan transformasi politik, transformasi yang dilaungkan hanyalah slogan kosong semata-mata.

Realiti yang berlaku dalam PRU13 lalu tetap sama dengan pilihanraya-pilihanraya umum sebelumnya. Perjalanan pilihanraya masih diselaputi pelbagai kepincangan, penipuan, manipulasi, penyelewengan, penyalahgunaan kuasa oleh Umno-BN dalam pelbagai aspek, sehingga menyebabkan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) selaku badan bebas terus kekal menjadi alat pihak memerintah. 

Sebelum PRU13 berlangsung, rakyat telah mendesak kerajaan Umno-BN yang memerintah agar melaksanakan lapan perkara. Kelapan-lapan tuntutan itu dikemukakan menerusi siri himpunan aman yang dianjurkan oleh Gabungan Pilihan Raya Adil dan Bersih (Bersih), dengan dimulai Himpunan Bersih di Dataran Merdeka pada hari Sabtu, 10 November 2007 yang dihadiri lebih 100,000 rakyat dari seluruh negara. 

Menerusi Himpunan Bersih ini, pihak penganjur menuntut pihak pemerintah agar melaksanakan empat tuntutan utama. Pertama, penyemakan semula daftar pemilih yang lengkap demi memastikan segala kesalahan dan ketempangan yang sedia ada dapat dihapuskan. Kedua, penggunaan dakwat kekal untuk menghalang pengundian berganda. 

Tuntutan ketiga, pemansuhan sistem pengundian pos kecuali untuk para diplomat dan pengundi lain di luar negara, manakala keempat, akses media yang adil kepada semua pihak dalam pilihanraya supaya semua parti politik boleh menjelaskan dasar dan manifesto mereka kepada rakyat Malaysia. Kesemua tuntutan itu terkandung dalam memorandum yang diserahkan oleh pihak penganjur kepada Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara di Jalan Tuanku Syed Putra.

Setelah perhimpunan aman Bersih berlangsung, dengan pelbagai risiko yang terpaksa ditanggung oleh rakyat ekoran pelbagai provokasi pihak berkuasa, rakyat terus bersemangat untuk mengikuti himpunan aman Bersih 2.0 pada hari Sabtu, 9 Julai 2011, dengan matlamat untuk membersihkan perjalanan pilihan raya di Malaysia. Bersih 2.0 turut memperlihatkan penyertaan rakyat dengan lebih menyeluruh dengan disertai hampir 500,000 orang. Menerusi Himpunan Bersih 2.0, pihak penganjur memperkemaskan lagi desakannya dengan mengemukakan lapan tuntutan untuk dilaksanakan oleh pihak pemerintah. 

Tuntutan tersebut terkandung dalam memorandum yang diserahkan kepada Yang di-Pertuan Agong, Sultan Mizan Zainal Abidin oleh kepimpinan utama Bersih yang dipengerusikan bersama Dato' S. Ambiga dan Dato' A Samad Said. Lapan tuntutan tersebut terdiri daripada bersihkan senarai undi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, akses media bebas dan adil, masa kempen minimum 21 hari, kukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

Selepas Bersih 2.0 pada 9 Julai 2011, Kerajaan BN bersetuju menubuhkan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen Berhubung Dengan Penambahbaikan Proses Pilihan Raya (PSC) untuk mencadangkan perkara bagi menambahbaik pilihan raya. Pada 3 April 2012, laporan jawatankuasa itu telah dikemukakan ke parlimen, namun cadangan jawatankuasa itu ke arah penambahbaikan perjalanan pilihanraya tetap juga tidak dipedulikan oleh kerajaan.

Sebaliknya, Kerajaan BN hanya seperti 'bermain wayang' dengan rakyat melalui penubuhan jawatankuasa itu. Cadangan PSC, antaranya agar daftar pemilih dibersihkan dan kerajaan melaksanakan akses media yang bebas dan adil tetap tidak dipedulikan. Malah, pelbagai alasan pula diberikan oleh pihak pemerintah untuk tidak melaksanakan perkara itu, tetapi dengan jawapan yang penuh putar belit.

Permainan politik kotor Umno-BN itu telah dapat dibaca pihak Bersih, para pemimpin Pakatan Rakyat dan NGO-NGO yang prihatin. Akhirnya Bersih terpaksa mengadakan pula Himpunan Bersih 3.0 pada 28 April 2012 di pusat bandar Kuala Lumpur. Perhimpunan yang dikenali "Duduk Bantah" itu diadakan dengan dukungan kuat Pakatan Rakyat dan turut disertai 84 buah NGO dan ia diadakan serentak di seluruh negara dan di seluruh dunia. 

Menerusi perhimpunan itu, pihak penganjur konsisten dengan lapan tuntutannya seperti yang terdapat dalam memorandum Bersih 2.0. Selain itu, menerusi Bersih 3.0, pihak penganjur turut menuntut kerajaan membenarkan pemerhati antarabangsa memantau perjalanan pilihan raya di Malaysia. Alasan pihak Bersih, jika Kerajaan Myanmar dan Thailand pernah menjemput Malaysia memantau pilihanraya di negara mereka, mengapa tidak dengan Malaysia? Kebangkitan rakyat sememangnya disedari oleh Umno-BN. Untuk menunjukkan ketelusan, SPR telah bersetuju untuk melaksanakan salah satu daripada lapan tuntutan Bersih, iaitu penggunaan dakwat kekal. 

Namun setelah PRU13 berlangsung, rakyat ternyata telah ditipu apabila dakwat yang dikatakan kekal itu sebenarnya tidak kekal. Bukan boleh tahan lima hari, malah dakwat itu boleh ditanggalkan dengan mudah hanya beberapa minit setelah disapu pada jari. Dengan ratusan ribu kes dakwat tidak kekal bersama 1,500 laporan polis serta pelbagai dakwaan dan bukti penipuan lain, BN masih boleh mengisytiharkan kemenangannya pada PRU13 lalu. 

Dengan kemenangan penuh penipuan dengan sokongan minoriti kurang "47 peratus", BN terus memerintah negara ini dengan memijak-mijak rakyat untuk kemewahan tidak terperi kaum kerabat serta kroni mereka. Menjelang pilihanraya, pemimpin Umno-BN berjanji kepada rakyat untuk tidak menaikkan harga petroleum, barangan dan tambang pengangkutan awam, tetapi setelah lima bulan memerintah kembali, harga petroleum khususnya RON95 dan diesel telah dinaikkan sebanyak 20 sen menjadikan harganya meningkat kepada RM2.10 dan RM2.00 seliter.

Harga ayam turut naik. Untuk mengatasinya, menteri 'cap ayam' telah meminta rakyat beralih kepada ikan, pada hal harga ikan jauh lebih tinggi daripada harga ayam. Kini turut pula kedengaran subsidi gula akan dikurangkan. Ini akan menjadikan harga gula meningkat tidak lama lagi. Menteri 'cap ayam' pula mengatakan tindakan itu dilakukan untuk kesejahteraan rakyat. Amat banyak kepincangan yang berlaku sepanjang negara berada di bawah pemerintahan BN. 

Selain rasuah yang semakin membarah dalam seluruh sistem pentadbiran kerajaan, penyelewengan, pemborosan dan ketirisan yang bermaharajalela, hutang negara semakin meningkat sehingga kepada kadar 53.3 peratus sekarang, manakala hutang isi rumah pula meningkat kepada 83 peratus.  Laporan Ketua Audit Negara tahun 2012 yang dikeluarkan baru-baru ini turut mendedahkan pelbagai kepincangan yang berlaku dalam pelbagai agensi kerajaan. 

Laporan Ketua Audit Negara tahun-tahun sebelum ini turut mendedahkan perkara yang sama berserta cadangan untuk mengatasinya, namun para pemimpin Umno-BN ternyata tidak pernah berusaha ke arah itu. Majoriti rakyat sudah semakin sedar dengan segala salah laku dan salah urus kerajaan Umno-BN selama ini, namun rakyat gagal menukar BN kepada Pakatan Rakyat dalam pilihanraya. 

Setelah keputusan PRU13 diumumkan, Pakatan Rakyat telah melancarkan #Black505, namun menemui jalan buntu. Malah ia tidak terkesan secara menyeluruh kerana tiada hasil yang nyata. Akhirnya rakyat letih untuk meneruskan perlawanan di jalanraya kerana telah masak dengan 'endingnya', iaitu hanyalah dengan ceramah, sedangkan ceramah tidak pun berjaya membawa perubahan yang diharapkan.

Kini sudah tiba masanya untuk Bersih menggerakkan satu aksi yang mampu membawa perubahan baharu. Setelah berjaya mengadakan Himpunan Bersih, Bersih 2.0 dan Bersih 3.0 secara aman, para pemimpin Bersih kini perlu menggerakkan pula Himpunan Bersih 4.0 bagi membolehkan PRU14 nanti benar-benar diadakan dengan bersih, adil dan telus. 

Bagi mencapai maksud itu, pihak Bersih perlu menyusun langkah yang lebih kemas dan berkesan untuk menarik penyertaan yang lebih ramai. Jika pada Himpunan Bersih 3,0 lalu disertai sekitar 500,000 orang, Himpunan Bersih 4.0 perlu disasarkan dengan penyertaan yang benar-benar mencapai sejuta orang. Sesungguhnya, tiada cara lain lagi untuk mengajar Umno-BN supaya akur dengan desakan rakyat selain mempamerkan kebangkitan rakyat kepada mereka. 

Langkah ini patut dimulakan sekarang bagi membolehkan momentum kebangkitan rakyat berterusan sehingga Umno-BN benar-benar berjaya ditumbangkan menerusi pilihanraya yang bersih, adil dan telus pada PRU14 pada tahun 2018 nanti. PAS, KeADIlan dan DAP yang berada dalam gabungan Pakatan Rakyat tidak boleh 'berehat' panjang. Sokongan yang padu perlu diberikan kepada Bersih agar menggerakkan himpunan aman Bersih 4.0 daripada sekarang, bagi membolehkan tampuk pemerintahan negara beralih kepada Pakatan Rakyat pada PRU14, atas matlamat untuk menyelamatkan negara daripada terus dihancurkan oleh para pemimpin Umno-BN yang tidak bertanggungjawab - Analisis Aziz Muda, Harakah

Tiada ulasan: