KLIK JOM FOLO DI SINI

Ahad, April 06, 2008

PENAFIAN Khalid KUKUHKAN Desas-Desus PILIHAN RAYA KECIL BTR

Keperluan untuk Anwar menyertai pilihan raya kecil BTR begitu mendesak sekali bagi mengelakkan Ahli-ahli Parlimen dari BN yang dikatakn sudah dirunding menyertai Pakatan Rakyat tidak berubah fikiran.

By TARMIZI MOHD JAM

DESAS-DESUS Ahli Parlimen Bandar Tun Razak, Tan Sri Khalid Ibrahim akan melepaskan jawatan wakil rakyat di kerusi itu bagi memberi laluan kepada Anwar Ibrahim masih belum terjawab sebaliknya memperkukuhkan desas-desus yang sudah menyelubungi politik Malaysia hari ini.

Semalam, Menteri Besar Selangor itu, menafikan khabar angin kononnya beliau akan mengosongkan kerusi Parlimen Bandar Tun Razak bagi memberi laluan kepada Anwar Ibrahim bertanding pada pilihan raya kecil kawasan itu.

Sebelum itu saya telah postingkan satu berita "Pilihan Raya Kecil P124 Parlimen Bandar Tun Razak Mei Depan?" bagi membuka pro dan kontra berkenaan isu ini. Anda boleh klik DISINI.

Penafian Khalid dipercayai ada kaitan dengan posting Blog Sanggahtoksago.Com semalam "Pilihan Raya Kecil P124 Parlimen Bandar Tun Razak Mei Depan?".

Dalam penafian Khalid, beliau menyifatkan terlalu awal untuk membuat spekulasi tentang perkara berkenaan kerana penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu mempunyai banyak masa untuk berfikir mengenainya dan sekiranya Anwar membuat keputusan untuk kembali aktif dalam politik, beliau boleh bertanding di mana-mana 31 kawasan Parlimen yang dimenangi parti itu pada pilihan raya umum bulan lepas.

Dakwaan Khalid itu sebenarnya mengukuhkan lagi desas-desus bahawa antara 31 kawasan Parlimen milik PKR itu yang mempunyai asas kukuh untuk dilepaskan ialah kerusi Parlimen Bandar Tun Razak.

Daripada segi undang-undang, Anwar boleh kembali aktif dalam politik mulai 15 April ini, setelah berakhirnya tempoh larangan selama lima tahun bagi beliau untuk berbuat demikian berikutan pensabitan kesalahannya dalam kes rasuah.

Bagaimanapun peraturan pilihan raya menetapkan bahawa pilihan raya kecil hanya boleh diadakan enam bulan selepas tarikh sesuatu pilihan raya sebelumnya.

Sekaligus, ia menafikan Berita Sanggahtoksago.Com yang meramalkan pilihan raya kecil di Bandar Tun Razak itu akan diadakan pada Mei depan.

"Adalah menjadi hak beliau untuk membuat keputusan bila dan di mana beliau hendak bertanding. Bagi (Parti) Keadilan (Rakyat), kami ada 31 kerusi.

"Bagaimanapun, sekarang saya tak mahu buat sebarang spekulasi kerana kami tak mahu menyusahkan sesiapa, termasuk penentang kami, supaya membuat persiapan yang tidak diperlukan," kata Khalid, yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri kawasan Ijok, kepada pemberita apabila diminta mengulas spekulasi tentang perkara itu selepas menghadiri majlis jamuan bersama pengundi kawasan Parlimen Bandar Tun Razak di sini.

Khalid berkata PKR sedang mengambil langkah cukup berhati-hati, termasuk menganalisis keadaan di peringkat akar umbi serta faktor masa sebelum mengambil tindakan yang boleh membawa kepada diadakan pilihan raya kecil.

"Kami amat berhati-hati tentang masa dan keperluannya. Kami mahu memastikan keperluan diadakan pilihan raya kecil dan kemampuan kami untuk memenanginya," kata beliau.

Penjelasan Khalid itu dilihat pemerhati politik sebagai memperkatakan kerusi Bandar Tun Razak dan bukannya 30 kerusi milik PKR yang lain termasuk Lembah Pantai atau Permatang Pauh.

Menurut sumber, keperluan untuk Anwar menyertai pilihan raya kecil ini begitu mendesak sekali bagi mengelakkan Ahli-ahli Parlimen dari BN yang dikatakn sudah dirunding menyertai Pakatan Rakyat tidak berubah fikiran.


Sementara itu Naib Presiden PKR, Azmin Ali dilaporkan berkata, kesemua 31 Ahli Parlimen PKR bersedia untuk mengosongkan kerusi masing-masing bagi memberi laluan kepada Anwar Ibrahim dalam masa terdekat.

Bagaimanapun tidak menyatakan kerusi mana yang terlibat.

Beliau berkata, apa yang penting sekarang ialah untuk mendapatkan 30 kerusi parlimen bagi mencukupkan kerajaan Pakatan Rakyat membentuk kerajaan.

Ini katanya, jika dimaklumkan strateginya, dibimbangi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan menjalankan peranannya bagi mengotorkan daftar pemilih di kawasan berkenaan.

Menurutnya lagi, mereka perlu mengikut prosidur terlebih dahulu iaitu menunggu sehingga keputusan pilihan raya diwartakan iaitu selepas 60 hari, kemudian baru boleh diadakan pilihan raya.

"Sebenarnya kita tidak perlu tergesa-gesa dan Ahli Majlis Tertinggi (MT) sedang menelitinya," katanya kepada wartawan semasa menghadiri Majlis Jamuan Rakyat bersama Adun Ulu Kelang, Shaari Sungib dan beliau sendiri sebagai Ahli Parlimen Gombak di Dewan Serbaguna AU2, Taman Keramat, Hulu Kelang, dekat sini hari ini.

Tiada ulasan: