KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Oktober 29, 2009

Gagal dedahkan kontraktor 'misteri' yang baik hati bina jambatan gantung

KUALA LUMPUR: Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berkata, tragedi jambatan gantung yang runtuh di Kuala Dipang, dekat Ipoh malam 26 Oktober lalu tidak sepatutnya terjadi kerana jambatan itu baru disiapkan dua minggu lalu.

"Ini bukan kali pertama. Sudah banyak kali di Perak tragedi seperti itu berlaku. Contohnya awal bulan ini bangunan rumah kedai di Fairpark runtuh dan juga kompleks pelancongan di Banding yang bernilai RM45 juta hingga RM48 juta runtuh sebelum ini," tegasnya.

Katanya, dalam hal ini sudah pasti jabatan-jabatan yang berkaitan sama ada agensi kerajaan negeri atau persekutuan tahu siapa kontraktor yang ditawarkan kerja tersebut. Bagaimanapun, sampai sekarang rakyat tidak dimaklumkan siapakah kontraktor yang terbabit dalam projek jambatan gantung itu.

Dalam kejadian jam 10.30 malam itu, seorang murid lemas manakala dua lagi masih hilang apabila jambatan gantung yang digunakan untuk menyeberang Sungai Kampar di Sekolah Kebangsaan Kuala Dipang dekat Ipoh tiba-tiba runtuh.

Sementara 19 lagi yang sebelum ini dikhuatiri hilang, selamat. Mereka adalah antara 298 murid dari 60 sekolah rendah dari Kampar, Tronoh dan Batu Gajah yang menyertai aktiviti kokurikulum Perkhemahan 1Malaysia anjuran Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kinta Selatan.

Nizar yang juga Ahli Parlimen Bukit Gantang mendakwa, terdapat unsur-unsur yang mencurigakan dan satu siasatan diwujudkan.

Beliau juga mengingatkan, Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak sebagai pencetus 1Malaysia agar berhati-hati mempastikan tragedi seperti ini tidak berulang lagi. Ini kerana yang menanggung derita adalah rakyat dan selagi rasuah tidak dihapuskan rakyat akan menderita dan menjadi mangsa.

"Macam kes ini sampai sekarang kita nak tahu siapa kontraktornya yang buat jambatan itu dan bagaimana ia boleh jatuh sedangkan perkara itu berlaku selepas dua minggu jambatan itu siap," katanya.

Beliau berpendapat projek tersebut mungkin melibatkan kroni-kroni BN dan tiada gunanya jika kerajaan mahu menubuhkan Jawatankuasa Khas untuk menyiasat tragedi tersebut kerana perbuatan itu pasti akan dilindungi.

Tiada ulasan: