KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Disember 10, 2009

52 tahun berkuasa, maruah Islam makin terhakis di bawah payung Umno

MUQADIMAH: "Kita tidak boleh meletakkan harapan kepada orang yang tidak cintakan Islam. Kalau kita letakkan harapan kepada Umno memang kita akan kecewa..." demikian tegas Naib Presiden PAS, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man apabila memperkatakan soal pengkhianatan Umno terhadap Islam. Bukan sahaja Umno tidak berusaha menangani gajala murtad, tidak menyelesaikan masalah ajaran sesat, tetapi kaut untung daripada penjualan arak dan judi. Ikuti butiran interbiu eksklusif SALMIYAH HARUN bersama beliau baru-baru ini.

Selama Umno memerintah negara lebih 50 tahun, parti itu pernah menegaskan Islam dan Melayu akan tergugat jika kuasa mereka hilang. Apa pandangan Dato' dalam hal ini?

DATO' TUAN IBRAHIM: Ini adalah pendekatan Umno mengaitkan Islam dengan bangsa. Ia adalah satu strategi Umno untuk memperkukuhkan cengkaman mereka di negara ini.
Apabila mereka memperkukuhkan serta mengaitkan tentang Melayu maka sentimen nasionalisme yang ditanam di akar, sekaligus tunjang Umno itu akan bertambah kuat.
Sedangkan pada waktu yang sama penekanan dalam aspek ini menyebabkan orang bukan Islam yang hendak bersama Islam seolah-olah akan rasa bukan Islam atau Melayu dan ini bertentangan dengan konsep sebenar Islam.
Walaupun kita tidak nafi semangat Melayu dengan Islam di negara ini agak kuat, tetapi meletakkan agama dengan bangsa itu bertentangan dengan roh Islam sebenarnya. Keadaan ini memberi gambaran seolah-olah agama kuat apabila Umno kuat. Sedangkan realiti yang kita tengok 52 tahun Umno memerintah Islam masih berada di tahap yang sama melainkan lambang-lambang sahaja kerana kepentingan ekonomi.

Maksud Dato' Islam di bawah payung Umno masih ditakuk lama?

Iyalah. Penghayatan Islam semakin hari semakin teruk. Sebagai contoh suatu masa dahulu kita jarang mendengar kes anak-anak zina hari ini ia menjadi perkara biasa.
Begitu juga najis dadah makin lama semakin teruk, malangnya yang mengetuai Pemadam adalah Perdana Menteri, Timbalannya dan menteri-menteri kabinet semua Islam. Tetapi ia masih menunjukkan kegagalan Umno menghayati roh Islam kepada rakyat.

Apakah pengkhianatan terhadap Islam yang Dato' lihat sepanjang Umno memerintah negara ini?

Pengkhianatan besar Umno pertama-tamanya adalah pencabulan hukum Allah. Banyak perkara yang Allah secara terang-terangan mengatakan haram disebut dalam Al-Quran, tetapi Umno pula memberi kebenaran misalnya arak, judi, dan kelab-kelab malam yang terangan tidak membina siasah manusia bahkan agama tidak membenarkan. Bagi saya ini merupakan pencabulan Umno iaitu menghalalkan apa yang diharamkan oleh Allah. Selain itu Umno juga memperalatkan institusi-institusi yang melibatkan ekonomi Islam contohnya pusat zakat.

Mengapa Dato' kata begitu?

Sebagai elemen yang menonjolkan nilai-nilai Islam, ini bagus untuk nampakkan Islam tetapi dalam waktu yang sama elemen-elemen yang lain selain elemen ekonomi masih lagi gagal. Misalnya dari sudut pendidikan. Tidak ada kesungguhan daripada kerajaan untuk memartabatkan institusi agama, antaranya bantuan berkapita Sekolah Agama Rakyat ditarik balik. Misalnnya di Pahang purata satu sekolah agama dalam satu daerah.
Begitu juga pencabulan tulisan jawi sewaktu masa dahulu, menyebabkan generasi kini tidak reti bahasa Al- Quran. Pengkhianatan yang besarnya adalah hala tuju pembinaan ummah, rakyat dan remaja kita. Kita tidak tahu kemana hala tuju yang hendak dibawa. Inilah merupakan pengkhianatan besar kepada remaja dan masyarakat Islam. Umno seolah-olah tidak meletakkan satu garis panduan dan dasar yang jelas. Contohnya beginilah kalau kita memerintah, apa modul rakyat yang hendak kita bina?
Membina rakyat yang bermoral sebagai contoh. Tetapi realiti yang berjalan bertentangan! Dengan nilai-nilai moral. Hatta kita lihat isu-isu yang berlaku dalam kegawatan sosial semua sepakat mengatakan puncanya adalah kerana tiada didikan agama atau lemahnya sistem pendidikan agama.

Adakah Umno gentar untuk perkasakan didikan agama ini?

Umno baik, kerajaan baik, dalam waktu yang sama takut memperteguhkan didikan agama kerana menganggap apabila menitik beratkan nilai agama, bermakna menyokong pembangkang. Peringatan kepada bangsa Melayu sendiri apa berlaku di Kelantan Umno menarik balik royalti minyak. Dalam masa yang sama Umno pertahankan dan menjulang Melayu tetapi dalam kes di Kelantan, Umno juga menjadi pengkhianat besar kepada orang Melayu. Inilah antara yang jelas dan boleh dinilai oleh rakyat selain mengkianati hukum Allah.

Apakah dasar Islam Hadhari yang diperkenalkan zaman Tun Abdullah Badawi dan kini bertukar menjadi 1Malaysia pada zaman Najib Tun Razak membuktikan Umno tidak mempunyai dasar yang jelas?

Umno memperalatkan agama sebab apabila seseorang tokoh mewujudkan satu slogan untuk menarik sokongan rakyat dan rakyat pula percaya. Bila mana pemimpin itu hilang akan wujud slogan baru. Bila Dr. Mahathir letak jawatan, sebelum itu beliau mewujudkan satu matapelajaran pendidikan pemikiran Mahathir di institusi pendidikan awam. Di universiti-universiti diajar subjek pemikiran Tun Mahathir.
Apabila naik Abdullah Badawi, mereka pula mengajar Islam Hadhari di IPTA dan sebagainya. Bila Abdullah Badawi turun, sekarang ini pula One Malaysia.
Jadi mereka seolah-olah tidak ada satu dasar yang tetap rakyat dibawa kepada isu-isu yang kononya untuk menaikkan imej seseorang pemimpin. Jadi saya yakin apabila Najib jatuh selepas ini mungkin Umno akan mewujudkan slogan yang baru pula.
Dalam masa yang sama rakyat menanggung kos yang besar terhadap satu-satu gagasan yang dibawa misalnya One Malaysia, berapa juta wang dibelanjakan.

Pengkhianatan Umno tidak mahu melaksanakan hukum Hudud walaupun ianya jelas dituntut agama. Mengapa keadaan ini berlaku?

Dalam kes ini, Umno bukan sahaja tidak mahu laksanakan hukum Allah ini bahkan menghalang usaha Kerajaan Kelantan melaksanakan hukum ini. Umno masih lagi menyekat usaha Kerajaan Kelantan sehingga hari ini.
Sepatutnya kalau Umno menekankan Islam dan sebagainya, ia wajar mempunyai plan jangka panjang mahu melaksanakan hukum itu dan apa pelaksanaan yang hendak dibuat.
Setakat ini kita tengok Umno langsung tidak ada perancangan, tidak ada usaha ke arah melaksanakan hukum Hudud. Jadi dalam waktu yang sama apabila PAS memerintah, Umno masih lagi menyekat.
Rakyat seolah-olah meletakkan kita tidak mahu melaksanakan hukum tuhan sebenarnya Umnolah penghalang usaha kita hendak melaksanakan hukum hudud. Sebagai Kerajaan Pusat yang One Malaysia, beri kuasa kepada negeri-negeri yang dimenangi oleh Pakatan Rakyat ini untuk melaksanakan dasar itu sebagai percubaan untuk kita laksanakan kejayaan hukum Islam dalam menangani gajala-gajala sosial.

Apakah Umno sendiri tidak yakin bahawa PAS dan Pakatan Rakyat tidak boleh melindungi Islam dalam negara ini, sebab itulah mereka menghalang PAS melaksanakan dasar seperti itu?

Umno bukan sahaja tidak yakin kepada kita tetapi Umno sendiri tidak ada kesungguhan. Misalnya di Pahang apabila Mahkamah Tinggi Syariah menghukum sebat ke atas Kartika Sari, menteri pula boleh membuat kenyataan tukang sebat tidak ada.
52 tahun Umno memerintah, enakmen undang-undang yang sudah ada sepatutnya tindakan untuk melakukan hukuman itu sudah beres. Dalam hal ini bukan sahaja telah menyedarkan Umno bahkan menunjukkan Umno sendiri tidak akan bersedia untuk melaksanakan Islam. Tidak mahu kepada Islam. Kalau Umno nak...lain cara dia.
Sebagai contoh berapa tindakan kerajaan terhadap mereka yang rosak akidah iaitu penganut agama Bahar, tidak nampak tindakan bersungguh kerajaan memerangi ajaran sesat ini.
Hanya segelintir sahaja yang mereka bertindak. Dalam kes Ayah Pin sampai sekarang masalah itu tidak selesai. Sama juga ajaran Bahar dan Qadyani yang merosakkan akidah umat Islam tetapi tidak ada tindakan secara total.

Bagaimana pula dalam kes murtad yang saban hari semakin berleluasa, apakah ini satu pengkhianatan Umno yang dilihat seolah-olah mahu menyembunyikan bahana ini?

Dalam isu murtad saya lihat Umno cuba menutup. Apabila isu ini dibangkitkan ada sahaja pihak Umno cuba menutup isu ini. Dan menegaskan isu murtad ini tidak perlu dibesar-besarkan. Isunya bukan soal hendak uar-uarkan tetapi soal akidah umat Islam mesti diselamatkan. Kalau berlaku gejala murtad apa yang sepatutnya kerajaan buat? Inilah yang dibangkitkan banyak pihak.
Mufti Perak Dato' Harussani telah mendedahkan dengan angka-angka yang luar biasa, sebagai amaran untuk kerajaan mencari jalan bagaimana hendak menangani masalah itu. Malangnya tidak ada usaha atau tindakan yang mahu menghalang umat Islam yang murtad.

Apa yang Dato' mahu perkatakan tentang pengkhianatan Umno ini?

Kita tidak boleh meletakkan harapan kepada orang yang tidak cintakan Islam. Kalau kita letakkan harapan kepada Umno memang kita akan kecewa. Sebabnya dasar Umno sendiri tidak meletakkan Islam sebagai dasar dan tunjang utama mereka.
Dasarnya tidak merujuk kepada Al-Quran dan Hadis sebagai panduan.
Sebagai parti lebih bersifat nasionalis dan pragmatisme, kita tidak mungkin boleh berpegang kepada satu parti yang besifat bermuka-muka seperti ini.
Jadi jalan yang terbaik rakyat mestilah membuat perubahan yang besar, jika rakyat mahu melihat masa depan mereka yang cemerlang dari segi moral dan akhlak, mereka tidak banyak pilihan melainkan balik kepada Islam sebagaimana diperjuangkan PAS. Sedaya mampu untuk kita laksanakan walaupun dihalang.
Walaubagaimana pun, kita tetap berusaha sehingga kini kita sudah berjaya dengan dasar yang dibuat akhirnya boleh diterima oleh semua termasuklah bukan Islam.

Tiada ulasan: