KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Disember 10, 2009

Najib tidak mahu gandingan Soi Lek-Tiong Lai jadi kenyataan

SEBELUM Pengerusi BN, Dato' Seri Najib Tun Razak ke Trinidad dan Tobaga baru-baru ini, beliau mengakui mahu bertemu dengan tiga puak dalam MCA dan dalam masa yang sama, meminta timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin mengadakan mesyuarat dengan mereka bagi mencari jalan ke arah pemilihan semula pimpinan parti itu.

Kebetulan, setelah Muhyiddin menyanggupi tugas itu, dia mengarahkan semua pimpinan MCA supaya ‘menutup mulut’ dari mengeluarkan sebarang kenyataan kepada media bagi meredakan ketengangan yang tidak kunjung padam.

Dalam masa yang sama, Muhyiddin memberi tempoh seminggu kepada pimpinan MCA untuk mencari kata sepakat, namun Presidennya, Ong Tee Keat dikatakan kurang sihat untuk kehadapan menemui Muhyiddin, seterusnya gagal hadir di Parlimen bagi menjawab bagi pihak Kementerian Pengangkutan yang diserang kiri dan kanan dalam pelbagai isu.

Hari ini, tempoh seminggu yang Muhyiddin berikan itu sudah berakhir dan adakah krisis MCA kini sudah selesai dan satu titik pertemuan telah ditemui?

Jika dulu, BN akan menyerahkan tugas berdepan dengan DAP kepada MCA dan Gerakan tetapi kini, Umn terpaksa bersendirian bila berdepan dengan DAP.

Dalam masa yang sama, Umno juga perlu mempertahankan dirinya dari serangan PAS dan PKR, malangnya, kecederaan teruk yang dialami Umno menghalangnya untuk terus bertahan.

Najib dan Muhyiddin barangkali lebih kepada mahukan pemilihan semula MCA dibuat secpat mungkin tetapi Tee Keat sejak awal-awal memilih untuk tidak akan mengikut kehendak mana-mana pihak bagi diadakan semula pemilihan dalam masa terdekat.

Tee Keat dan timbalannya, Dr. Chua Soi Lek barangkali terbayangkan ‘saham kemenangan’ mereka merudum, sedangkan puak satu lagi, Liow Tiong Lai terus dilanda kekecewaan kerana kedudukannya sebagai timbalan presiden diketepikan begitu sahaja oleh ROS.

Ketika Tiong Lai dikatakan mempunyai satu pertiga sokongan dari keseluruhan perwakilan, gabungan semula Tee Keat dengan Soi Lek menjadikan situasi kini semakin tidak menentu.

Tee Keat sudah menjamah kerusi Presiden. Soi Lek hanya perlukan setakuk sahaja lagi untuk ke situ. Dalam masa yang sama, Tiong Lai juga mempuyai peluang setara saingannya.

Najib dan Muhyiddin mungkin risau jika Soi Lek menjadi Presiden. Dalam masa yang sama, gandingan Tee Keat-Tiong Lai seperti mustahil.

Pastinya, Najib dan Muhyiddin juga tidak mahukan gandingan Soi Lek-Tiong Lai, samalah seperti apa yang ada sekarang. Formula penyelesaiannya kini ialah dengan kedua-dua mereka ini, Tee Keat dan Soi Lek berundur.

Persoalannya, siapakah antara Najib dan Muhyiddin yang sanggp berdepan dengan Tee Keat dan Soi Lek untuk memberitahu formula yang ada dalam fikiran kedua-dua pemmpin BN ini.

Satu ketika, Tee Keat pernah menuduh ada orang besar dalam MCA mahu menubuhkan parti baru kerana tidak bersetuju dengannya.

Namun, Soi Lek sudahmenafikannya! Ketika tuduh menuduh itu berlaku, tiada siapa yang menyangka Tee Keat dan Soi Lek boleh berbaik semula. Tetapi inilah politik ketika Tee Keat merasakan dia terancam, Majlis Presiden parti menjadi penyelamatnya dengan memecat Soi Lek.

Apabila Soi Lek bingkas dengan desakan mengadakan EGM, Tee Keat diselamatkan sekali lagi oleh Majlis Presiden parti, dengan menukar hukuman pecat kepada pengantungan.

Sepatutnya Najib dan Muhyiddin masuk campur lebih awal sebelum ‘nasi menjadi bubur’ dalam kemelut ini, malangnya, kedua-dua mereka sengaja tidak mahu menyelamatkan Tee Keat dan Soi Lek kerana kedua-duanya mempunyai masalah peribadi yang sudah menjangkit kepada parti.

Ketika CC mengumumkan Tiong Lai disahkan sebaga timbalan presiden, Najib dan Muhyiddin barangkali seronok buat seketika kerana jika apa-apa berlaku dengan Tee Keat, penggantinya ialah Tiong Lai dan bukan Soi Lek.

Malangnya, keseronokan Najib dan Muhyiddin itu hanya seketika apabila Tee Keat membuat kejutan dengan menghubungi semula Soi Lek supaya kembali bersama-samanya untuk berdepan dengan Tiong Lai yang sudah dianggap tidak sabar-sabar untuk mendpatkan jawatan tertinggi.

Tiong Lai menafikannya. Dalam masa yang sama, kedua-dua sayap parti menyokong Tiong Lai. Tee Keat sekali lagi diselamatkan dengan memecat empat AJK Pusat, termasuk mengenepikan ketua-ketua sayap dari menganggota Majlis Presiden.

Dari segi logik akal, krisis ini tidak mungkin mampu diselesaikan. Buatlah pemilihan semula, ia akan bercelaru juga. Yang menang tidak akan dapat sokongan semua dan yang kalah akan menimbulkan kecelaruan.

Bantah membantah akan berlarutan dan MCA akan terus bergolak hinggalah kepada pilihanraya umum yang akan datang. Ketika itu, pemilihan calon-calo MCA di kawasan yang bermasalah akan menyebabkan BN lebih kelam-kabut.

Di kalangan pimpinan Umno, Naib Presidennya, Dato' Seri Hishammuddin Hussei dilihat cukup kerap mengeluarkan kenyataan yang menyentuh MCA. Mungkin dia tidak yakin Muhyiddin mampu memainkan peranan untuk menyelesaikan krisis ini. Maka, kenyataan-kenyataannya seolah-olah menawarkan diri kepada Perdana Menteri supaya menyerahkan tugas yang gagal dipikul Muhyiddin itu kepadanya.

Namun, setakat ini Najib tidak memberi sebarang respon kenyataan Hishammuddin tetapi beberapa kenyataan Muhyiddin terhadap MCA kelihatan mendahului Najib.

Nasib baiklah akhbar arus perdana rajin memperbesarkan isu yang melibatkan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat, menyebabkan Umno dapat meredakan sedikit fokus orang ramai terhadap krsisis MCA ini.

Jika tanpa bantuan media arus perdana, MCA, Umno dan BN lebih buruk citranya kini dengan pelbagai masalah yang timbul ini.

Tiada ulasan: