KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Disember 10, 2009

GST untuk gemukkan kroni BN - Swe Koh PRM

KUALA LUMPUR: Pengumuman Kerajaan Pusat untuk melaksanakan sistem cukai GST sebanyak 4% mulai bulan September 2011 dengan tujuan menambah tabung pendapatan negara disatkan sebagai langkah baru BN untuk mempakej semula elit BN-UMNO supaya mereka teruys berkuasa dan memeras wang titik peluh rakyat untuk diboros wewenangnya, serta mengemukkan kroni BN.

Ketika menegaskan perkara ini, Setiausaha Agungnya, Koh Swe Yong menyifatkan dasar 'rakyat didahulukan' sebagai gimik politik bagi meraih balik sokongan dan kepercayaan rakyat terhadap BN yang telah lesap.

"PRM bertanya, 10 tahun yang lalu, kenapa bajet kerajaan BN alami defisit? Jawapannya diketahui umum, kerajaan BN adalah “kerajaan cari makan”. Dasarnya hanya menjaga kocek kroni dan saudara-mara di kelilingnya.

"Ini membolehkan segelintir individu mengaut kekayaan dan cepat kaya menerusi cara tidak bermoral dan tidak mengikut peraturan," tegas Koh ketika ditemui.

Beliau menegaskan, sistem cukai GST terpaksa dilaksanakan BN kerana sumber-sumber alam kekayaan negara telah semakin kurang, maka elit BN tiada pilihan lain untuk menyambung dasar boros dan menggemukkan kocek diri sendiri.

Mereka tegasnya, hanya boleh berputar dengan pemerasan terhadap rakyat untuk mengaut dan mendapatkan wang ringgit bagi membiayai tabiat membazir dan boros sewaktu sumber-sumber alam di negara melimpah.

Koh berkata, sebelum cukai GST dilaksanakan, antara 27 juta penduduk di negara ini, tidak sampai tiga juta penduduk dikenakan bayaran cukai pendapatan.

Ini kerana pendapatan yang lain rendah atau kanak-kanak atau pesara, tidak sampai jumlah yang boleh dikenakan cukai. Katanya, jika cukai GST berkuatkuasa, kesemua 27 juta pendudduk di negara ini dikenakan cukai, tidak ada sesiapa pun dikecualikan, bahkan termasuk bayi yang baru dilahirkan.

"Ini bukan sahaja akan membebankan rakyat golongan bawahan, yang selama ini tidak perlu membayar cukai kerana pendapatannya rendah. Pada masa yang sama, kerajaan BN akan menurun kadar cukai pendapatan individu dan syarikat, ini akan melebarkan jurang antara yang miskin dengan yang kaya," jelasnya.

Sekiranya jurang ini terus melebar, Koh yakin akan timbul masalah ketidak-stabilan dalam masyarakat dan sistem cukai ini akan mengakibatkan yang miskin menjadi lebih miskin, dan juga melenyapkan pekedai-pekedai kecil yang sedang ditolak ke pinggir kelenyapan oleh pasaraya raksasa yang berasal dari negara asing.

Kedai-kedai kecil ini, tegasnya akan tutup kedai kerana tidak berupaya bersaing dengan pasaraya yang mendapatkan barangan mereka langsung daripada pengeluar. Bilangan penganggur di negara ini akan bertambah. Inflasi dan kesusahan yang mengikutinya pasti berlaku.

Tiada ulasan: