KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, September 20, 2008

Ekonomi negara makin teruk, kepimpinan Pak Lah kian goyah

Pada 18 September lalu, indeks Komposit Bursa Malaysia menjunam ke bawah paras garis psikologi 1000 mata iaitu pada kedudukan 973. 35 mata, yakni penurunan sebanyak hampir 30 mata daripada mata selepas ditutup sehari sebelumnya.

Manakala kaunter-kaunter rugi mengatasi kaunter untung iaitu sebanyak 458 berbanding cuma 47 kaunter untung sementara 100 lagi tidak berubah.

Di kebanyakan negara Asia, indeks-indeks merudum teruk, Kospi di Korea turun sebanyak 34.53 mata atau 2.42 peratus kepada 1,390.73, Nikkei Jepun 225 mata jatuh atau 2.81 peratus kepada 11,420.02 dan indeks Straits Times Singapura turun 3.21 peratus kepada 2,341.6.

Keseluruhan sentimen pasaran adalah lemah apabila pelabur masih bimbang dengan situasi politik tempatan yang tidak menentu dan krisis kewangan Amerika Syarikat(AS) ekoran keruntuhan bank pelaburan gergasi Lehman Brothers dan penurunan gred penarafan ke atas kumpulan insurans utama AS, American International Group.

Tindakan AS yang bertindak menyelamatkan American International Group Inc (AIG), iaitu tindakan menyelamat kali kedua dalam bulan ini bagi mengelakkan kegagalan syarikat insurans itu telah memberikan kesan kepada pasaran kewangan serta mengancam ekonomi negara itu yang sedia rapuh.

Pelabur asing juga terus melepaskan pegangan mereka dalam saham perladangan dan kewangan dengan kaunter utama dalam sektor ini mengalami kejatuhan menjunam.
Pengarah Pusat Penyelidikan PAS, Dr Zulkefli Ahmad berkata, keyakinan pelabur asing terhadap Malaysia sebagai negara sasaran kini telah hilang.

"Ini ditambah dengan belanjawan negara yang dibentangkan Perdana Menteri pada 1 September lalu yang gagal memberikan rangsangan kepada sektor pelaburan," katanya kepada Harakah.

Indeks komposit katanya, yang diramalkan jatuh pada penghujung tahun ini telah mengalami situasi ini menjadi bukti kegagalan kerajaan menarik pelabur asing menanam modal di negara ini.

"Keadaan ini diperburukkan dengan keadaan politik negara yang tidak stabil dan hilang arah di bawah pimpinan Abdullah Ahmad Badawi.

"Ia seharusnya mendapat pemerhatian pemimpin negara," katanya lagi. Jelasnya, nilai matawang ringgit pula jatuh berbanding dolar Amerika sekaligus meletakkan 'rating' atau kedudukan negara ini semakin terancam yang semakin terancam.

"Ini diparahkan lagi apabila Belanjawan 2009 baru-baru ini tidak membantu mengecilkan 'rating' ini.

"Situasi sekarang ini lebih mencemaskan peniaga dengan kejatuhan nilai ringgit yang mengheret 'sovereign rating' menyebabkan bon menjadi lebih mahal," demikian katanya.
Hal ini ujarnya menyebabkan negara ini mengalami 'deep financial crisis'. Kesan daripada keadaan ekonomi kritikal ini katanya menyebabkan import negara menjadi mahal serta imbangan dagangan dan akaun semasa pula terjejas.

Keadaan ini katanya ditambah dengan pinjaman yang dibuat oleh Malaysia lebih mahal, menunjukkan ianya masih berada dalam krisis ekonomi yang sangat parah.

Beliau yang juga ahli parlimen Kuala Selangor berkata kesemua situasi ini boleh dipulihkan dengan perubahan kepimpinan negara tidak lama lagi.

Namun, ujarnya mereka (BN) tetap mahu menyalahkan Penasihat KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim yang kononnya menjadi faktor penyebab ketidakstabilan ekonomi ini.

Bahkan, tindakan Parti Maju Sabah (SAPP) keluar daripada Barisan Nasional menyebabkan majoriti kerajaan BN di Parlimen telah menurun menjadi 54 apabila dua orang ahli parlimen SAPP akan ditempatkan di kerusi pembangkang.

Tuduhan Abdullah terhadap Anwar sebagai ancaman kepada ekonomi dan keselamatan negara telah ditolak mentah-mentah oleh rakyat kerana ia jelas merupakan satu 'escapisme' Abdullah terhadap kelemahan pemerintahannya yang kini cuba menyalahkan orang lain.

Pertukaran portfolio diantara Abdullah dan timbalannya Dato' Seri Najib tidak mampu untuk meyakinkan rakyat khususnya para pelabur setelah kemusnahan yang berlaku dan kelayakan Najib untuk mentadbir dan mengurus ekonomi negara juga diragui selepas beliau bercadang untuk menganugerahkan RM1juta kepada pemenang pingat emas Sukan Olimpik lalu, adalah satu bukti beliau tidak tahu menguruskan dana negara dengan baik tatkala ekonomi sedang berada di ambang kejatuhan.

Ramai pemerhati politik berpendapat bahawa pertukaran kerajaan nampaknya tidak berupaya untuk dielakkan apabila berlaku penghijrahan beramai-ramai ahli parlimen BN kepada Pakatan Rakyat kerana tidak yakin terhadap kepimpinan Abdullah-Najib.

Tiada ulasan: