KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, September 28, 2007

Terkenang Perjalanan Mengaji di Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya

Rozlan Mohd Noor, rakan sepengajian saya, kini menjadi Editor di Utusan Publications & Ditributions Sdn. Bhd.

Anak Kelantan yang aktif dan lincah...

Ketika menginterbiu Pak Zaid Zahari di rumahnya. Kalau dah wartawan, editor dan penulis tu, takdak lain mesti bertemu orang dan berbual...


PADA HEMAT SAYA
TARMIZI MOHD JAM

BLOG SanggahTokSago yang saya kendalikan ini nampaknya mendapat banyak respon. Pro dan kontra. Itu perkara biasa bagi saya. Bagi semua penulis dan karyawan. Kritikan adalah teman mujarab dalam penulisan. Ia tangkal azimat yang menajamkan lagi ungkapan, komen dan usikan.

Seorang teman akrab saya sewaktu kami "mengaji" di Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya dulu, Rozlan Mohd Noor menghantar emeil kepada saya. Katanya, dia terlihat blog saya dan membaca ke semua artikel dan komen yang terkandung dalam blog itu.

Puja dan puji melantun habis. Katanya, bolehlah meluahkan isi hati tanpa tapisan sesiapapun. Ini sudah cukup bagus untuk seorang penulis yang inginkan kebebasan berkarya, ujarnya lagi.

Setelah sekian lama menghilang, rupa-rupanya kini beliau salah seorang Editor di Utusan Publication & Distributtors Sdn. Bhd. Beliau menerbitkan banyak buku-buku novel kreatif dan sesiapa yang ada manuskrip novel, boleh menghubungi beliau. Rozlan adalah anak Kelantan yang berbakat.

Kali terakhir saya ketemu beliau ketika kami sama-sama menyertai Kursus Penulisan Buku Teks anjuran Bahagian Buku Teks (BBT), Kementerian Pelajaran di sebuah hotel terkemuka di Port Dickson pada tahun 2004. Saya mewakili Salaseh Millennium Sdn. Bhd. dan beliau mewakili sebuah syarikat... Kami tinggal sebilik.

Saya adalah mahasitua yang bergaul dengan adik-adik seperti Rozlan. Ada seorang lagi mahasitua yang mengaji bersama-sama saya pada waktu itu, yang kini tidak diketahui di mana dan ke mana dia pergi. Hanya ada dua orang sahaja mahasitua pada sesi saya "mengaji" dulu.

Namanya Tuan Norizan, anak Kelantan juga. Maklumlah dulu kini dan selamanya, anak Kelantan tetap menguasai Universiti Malaya.Ke mana-mana sahaja pergi, loghat Kelantan mengatasi loghat-loghat lain malah menenggelamkan Bahasa Malaysia standard itu sendiri...

Sebelum "mengaji" di Jabatan Pengajian Media itu, Tuan Norizan banyak menulis dan mengulas isu-isu sastera, cerpen di dada-dada akhbar seperti Utusan Malaysia, Berita Harian dan kadang-kadang di Dewan Sastera.

Tuan Norizan tidak seperti seorang lagi rakan saya, Uttayar Shankar SB. Dia juga dari Jabatan Pengajian Media. Sekarang ini hari-hari keluar televisyen TV1 pada sebelah pagi. Beliau mengulas berita-berita dari pelbagai media cetak untuk para penonton. Biasanya dia digandingkan dengan Hasyim Hanafiah dan beberapa orang lagi.

Bahasa Malaysianya indah, cermat dan betul berbanding rakannya, Hasyim Hanafiah yang sering kali melalut dan tidak betul sebuatannya. Uttaya berbangsa India tetapi fasih berbahasa Melayu. Dia berasal dari Klang sama seperti rakan saya Ann Wan Seng. Fasih juga berbahasa Melayu dan berasal dari daerah yang sama.

Sekitar tahun 1996 dulu, saya juga turut menyertai RTM sebagai Editor Dunia Jam 10 dan kemudiannya dipindahkan menjadi Editor Berita Perdana dan Berita Jam 6 TV1. Saya masuk RTM ketika itu dibawa oleh Zin Hasyim, seorang kuat PAS di Taman Melewar yang cukup terkenal karenah dan keletahnya di Angkasapuri.

Waktu itu, Ketua Bilik Pengawal Berita ialah Muhamat Mat Husein, orang Kelantan juga. Sekarang sudah pencen. Saya terserpak beliau di sebuah Restoran Nasi Padang, dekat Petaling Jaya setahun yang lalu.

Ketika di Dunia Jam 10, saya bertugas bersama Shahbudin Husin dan Ustaz Ismail, orang Kelantan juga. Di meja Berita Perdana dan Jam 6, saya bertugas bersama Radzi Ismail, Mohd Noor Hassan, Wan Bukhari dan dua orang editor gigih, lebih muda dari saya. Mereka suami isteri bertugas di situ (tak ingat sungguh namanya). Orang Melaka.

Ketika itu, saya masih mengaji di Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya. Saya mengucapkan berbanyak terima kasih pada Ketua Jabatan, Prof Madya Abdullah Tahir (allahyarham), yang telah memberi peluang untuk saya "mengaji" di menara gading.

Hubungan saya dengan beliau tidak panjang, beliau meninggal dunia mengejut di rumahnya kira-kira jam 2 pagi. Kami memanggilnya sebagai Pak Lah sahaja. Dia anak Kelantan dan penggiat sastera yang cergas. Ada jawatan dalam Gapena.

Saya sungguh terkilan hingga kini, kerana kata Shauki Abdul Majid, Penolong Pengarah YADIM yang juga kolumnis tersohor Utusan Malaysia setiap hari Jumaat, Pak Lah berpesan kepadanya agar meminta saya (Tarmizi) boleh menemuinya di pejabat atau di mana-mana.

Kata Shauki untuk bersembang-sembang pasal politik. Mungkin ada sebab lain, Shauki sendiri tidak tahu. Akhirnya, beberapa hari selepas itu, saya menerima panggilan telefon dari Shauki, memberitahu Pak Lah sudah meninggal dunia di rumahnya, di Subang Jaya.

Shauki adalah rakan saya yang berhati mulia dan telah banyak membantu saya. Dialah yang memperkenalkan saya dengan Pak Lah dan memberi "lubang" untuk melanjutkan pengajian saya di Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya.

Shauki pada waktu itu, baru sahaja menamatkan pengajiannya di jabatan itu. Dia adalah anak saudara kepada Datuk Dasuki Ahmad, mantan Yang Dipertua YADIM. Saya diperkenalkan kepada Shauki oleh Eksekutrif Pejabat Agung PAS, Syed Mohamad Syed Hassan. Shauki dan Syed adalah anak Kelantan juga.

Ketika itu Shauki adalah Editor Majalah Ad-Dakwah terbitan YADIM. Saya diberi peluang banyak menulis dan menyumbangkan karya kreatif dan melakukan interbiu khas. Shauki juga pernah menemukan saya dengan Datuk Dasuki di pejabatnya. Kami bersembang pasal politik PAS dan Umno. Dasuki seorang yang lemah-lembut dan tidaklah peramah sangat...

Kini, Majalah Ad-Dakwah sudah "dimatikan" oleh Yang Dipertua YADIM yang baru, Datuk Haji Nakhaei Ahmad. Dia menerbitkan pula Mellenia, Aniqa' dan Wawasan Ummah. Nampak macam disawstakan. Berbual dengan Nakhaei tidak membosankan. Kali akhir saya bertemu di kantin Pusat Islam, secara tidak sengaja. Kami berbual-bual. Seperti biasa, dia akan bertanya saya perkembangan dalam PAS...

Inilah seronoknya jadi wartawan dan penulis. Ramai kenalan dan banyak cerita yang boleh diungkapkan.

Kesempatan ini saya ucapkan jutaan terima kasih tidak terhingga kepada rakan-rakan pensyarah saya, Prof. Madya Dr. Hamedi Adnan yang kini jadi Ketua Jabatan Penerbitan UM. Dr. Abu Hasan Hasbollah yang kerap diundang oleh Fenomena Seni (Norsyam Noor) TV2 dan teruskanlah retorik dan hujah-hujah melawan arus kerana ia amat menarik.

Prof Madya Dr. Azizah Hamzah, Prof Madya Datuk Abu Bakar Latiff (jadi Ketua Jabatan menggantikan Pak Lah), Salleh Rahmat yang selalu mengajak saya berfikiran kreatif, anak Chemor Ipoh. Prof. Madya Dr. Mohd Asri Othman, Prof Khoo Kay Kim yang mengajar saya subjek sejarah. Prof Madya Amida Abdul Hamid dan ramai lagi yang memberi ilmu dan menajamkan lagi minat saya dalam media dan kewartawanan.

Juga khas buat Norbaithi Baharuddin yang sarat dan kaya dengan keletah kelitih tersendirinya sewaktu mengajar... Khabarnya, telah berhenti dari UM?

Akhir sekali, selamat menjalani ibadah puasa Ramadhan Al Mubarak dan Idufitri 2007 kepada rakan-rakan sepangajian dulu di Jabatan Pengajian Media, kepada pensyarah-pensyarah dan rakan-rakan yang mengenali saya sewaktu di kampus dulu. Anda boleh hubungi saya melalui emel editorxkutif@yahoo.com.my

6 ulasan:

TINTARONA Publications Sdn Bhd berkata...

Salam muhibbah, tuan yang budiman. Pertama sekali pastinya kita akan rasa teruja, dan terkembang kempes lah lubang idung bila nama kita disebut2 dek teman lama.

Bangga bila diri diingati, Kira masuk dalam list kawan paling popular lah! Terima kasih sdr TMJ, sahabat yang sering saya ikut2 semasa di kampus dahulu. Mengutip dan memintal beberapa ilmu kewartawanan di luar dewan kuliah.

TMJ salah satu sumber rujukan kewartawnan saya dahulu... dan kini juga!

Sdr. TMJ, sekadar utk makluman...Tn nurizan kini di UM sebagai tenaga pengajar, dan saya sendiri sebetulnya sudah lama di sini (UTUSAN), hatta masa kita bertemu dahulu. Mungkin saudara sudah lupa. Malah, dek terlalu lama, bagaikan perjuangan di sini sudah tinggal sisa2 agaknya!!

Baiklah, walau apapun...tahniah atas kewujudan laman ini. Saya tetap sokong kawan2... Insya-Allah.

Sri Diah berkata...

Salam ukhwah utk saudara TMJ;
Assalamualaikum.

Saya datang ke sini melalui blog Rozlan. Mungkin saudara tidak mengenali saya, dan saya juga ingat-ingat lupa tentang TMJ. Namun semua nama-nama yang tercatat dalam entri ini amat dekat, rapat dalam hidup saya suatu masa dulu malah hingga kini. Tidak dinafikan juga nama arwah Pak Lah yang tercatat di sini telah menjadikan saya amat terharu.
Salam Ramadan daripada saya.

cherita nan lalu berkata...

Puan Tuan Nurizan merupakan salah seorang pensyarah di jabatan pengajian media, UM. ketua jabatan Pengajian Media sekarang ialah Profesor Azizah Hamzah.

Tanpa Nama berkata...

Greetings from Los angeles! I'm bored at work so I decided to check out your site on my iphone during lunch break. I really like the knowledge you provide here and can't
wait to take a look when I get home. I'm surprised at how fast your blog loaded on my cell phone .. I'm
not even using WIFI, just 3G .. Anyways, good blog!


Also visit my webpage ... diets that work
my page - easy diets that work

Tanpa Nama berkata...

Greate pieсes. Κeep pοsting such kind of info оn уοur site.
Im reаlly impressed by youг sitе.
Hеy there, Yоu hаve ρerfοrmed
а great јοb. I wіll cеrtainlу digg it and in
my oрinion recommend to my fгiends.
I аm confidеnt they'll be benefited from this web site.

my website :: unlock iphone for verizon

Tanpa Nama berkata...

It's hard to find experienced people on this subject, however, you sound like you know what you're talking about!
Thanks

My webpage :: car insurance rates in michigan