KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Jun 30, 2008

Mengapa Anwar Berlindung Di Kedutaan Turki? Enggan Hadir Sidang Media?

Saiful Bukhari, 23 (kiri) telah membuat laporan polis mendakwa Anwar meliwatnya pada 26 Jun lalu yang kini menjadi isu paling kontroversi!

By TARMIZI MOHD JAM

KISAH yang sama berulang lagi. Polis mengesahkan bahawa satu pemeriksaan perubatan telah dijalankan ke atas pengadu (Saiful Bukhari Azlan) dalam kes dakwaan liwat terhadap Ketua Umum KeADILan, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah, Dato' Bakri Zinin juga mengesahkan bahawa satu pemeriksaan perubatan telah dijalankan ke atas Saiful. Apa jawapannya belum diketahui. Bagaimanapun, tentu ramai yang tidak yakin dengan siasatan ini atas peristiwa lama 1999 yang membuktikan terdapatnya kekeliruan dan tekanan pihak atasan.

Polis berhak mengulangi hak dan tugasanya untuk menghantar pengadu ke hospital. Tindakannya cekap dan betul, seperti tema pasaukan itu. Namun, kecepatannya bertindak menimbulkan prajudis melampau terhadap wujudnya "konspirasi".

Kisah "konspirasi" bukan cerita baru. Tetapi itulah cerita yang mudah untuk mempertahankan Anwar Ibrahim. Itulah pendinding kukuh untuk melindungi tokoh yang sarat kontroversi itu. Rakyat sudah tentu tidak percaya sama sekali Anwar terbabit dalam skandal busuk itu.

Namun, ramai yang bingung mengapa Anwar tidak muncul pada Sidang Media tengah malam 28 Jun 2008 jam 2.00 pagi itu. Hotel Quality Shah Alam kelam-kabut dan hingar-bingar dengan keghairahan reporter, bloggers dan lain-lain individu yang ingin tahu, pakah sebenarnya yang berlaku.

Lebih dari itu, mereka mahu mendengar jawapan dari mulut Anwar sendiri tentang laporan polis yang diadukan oleh PAnya, Saiful Bukhari itu. Anwar tidak muncul. Sebaliknya kenyataan ringkas itu dibaca oleh Naib Presiden PKR, Sivarasah. Sidang media tengahari esoknya juga tiada kelibat Anwar. Hanya isterinya, Wan Azizah yang mempertahankan "kesucian" suaminya sambil mendedahkan gambar Saiful di ruang legar Pejabat TPM.

Saiful telah membuat aduan pada jam 5.45 petang, 28 Jun di pondok polis di Hospital Kuala Lumpur, yang terletak di bawah bidangkuasa balai polis Jalan Travers.

Polis bagaimanapun enggan mengulas lanjut mengenai dakwaan perbuatan liwat tersebut. Seperti biasa, polis akan memberi jaminan menyiasat dengan adil dan terperinci. Polis kelihatan amat berminat dengan isu ini. Ketegasan mereka jelas tergambar pada beberapa sidang media yang diadakan.

Ditanya sama ada Anwar akan ditahan, Bakri berkata polis perlu mengkaji dakwaan tersebut terlebih dahulu. Anwar telah menafikan dakwaan tersebut sebagai satu rekaan semata-mata. PKR juga mendakwa pembantu Anwar itu telah ditahan dan dipaksa oleh pihak polis membuat laporan tersebut. Sama ada benar atau tidak, masa akan menentukan.

Terlalu awal untuk membuat tanggapan. Polis sedang menyiasat. Anwar tidak perlu membela diri dengan kenyataan-kenyataan penafian semata-matanya. Kerjasama sebaiknya perlu diberi kepada polis bagi membetulkan "tuduhan" serius dan jahat itu.

Apakah yang akan terjadi jika Anwar terus berkhemah di Kedutaan Turki? Banyak pihak bertanya, mengapa Anwar perlu mendapat perlindungan politik di kedutaan itu, malah ada gembar-gembur Anwar berlindung di Kedutaan Amerika, mungkin untuk menyedapkan cerita.

Sehingga kini, polis menafikan menahan pembantu Anwar itu dan dipaksa mereka-rekakan bukti, seperti yang didakwa oleh KeADILan.

"Jangan dengar khabar angin. Dengar cakap saya. Saya ketua CID," kata Bakri apabila ditanya mengenai perkara tersebut. Beliau menegaskan mangsa yang menulis sendiri laporan tersebut dan bukan atas asakan mana-mana pihak.

1 ulasan:

Letting the time pass me by berkata...

Anwar patutnya pergi Mesjid Sri Petaling, lepas ikut jemaah keluar 40 hari... kasi relax sikit...