KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Jun 12, 2008

Penarik Beca JAWAB Keresahan TARMIZI MOHD JAM

By PENARIK BECA


BILA terbaca artikel Zulkifli Sulong dalam Malaysian Insider bertajuk "Cerita yang sepatutnya bukan cerita," baru saya teringat undian yang saya buat dalam blog ini sebenarnya telah ditutup pada 31 Mei lalu. Keputusannya seperti di bawah. Saya hanya meninjau pandangan orang. Tidak ada komen. Bak kata orang sekarang, "Sendiri mau ingat la".

Saya lebih suka "Sendiri mau ingat la". Saya hanya menyampaikan apa yang saya tau. Baik dan buruk bukan saya yang menghakiminya. Kalau rasa blog ini buruk dan busuk serta penuh dengan pembohongan, hampung, maharaja fitnah (suka hati hampalah nak kata apa pun, peduli apa aku), itu urusan hati orang dan saya bukanlah Yang Membolak-balikkan hati manusia.

Pagi tadi kebetulan berjumpa TMJ (Tarmizi Mohd Jam - Blogger Sanggahtoksago.Com) di Restoran Thaqwa. Dia kata tulisan saya dalam posting bertajuk "Perjanjian Pangkor terbatal" memberi gambaran bahawa saya berbohong. Sebabnya ialah ayat berikut:

Dalam perbualan dengan Ustaz Ahmad Awang yang dikasihi baru-baru ini, nak sangat saya memohon maaf dan menyatakan sebab-sebab mengapa saya menulis mengenai "Perjanjian Pangkor" secara terbuka dalam blog ini.

Dia kata saya patut jelaskan. Tak pa la, sebagai menghormati kawan saya jelaskan. Saya tulis, saya nak memohon maaf kerana "menulis mengenai 'Perjanjian Pangkor' secara terbuka". Menulis secara terbuka, bukan kerana saya berbohong dalam tulisan itu, menyebarluaskan khabar angin, menabur fitnah atau apa saja seerti dengannya.

Saya juga tulis penjelasan di bawah posting itu. Kot-kot tak baca lagi, nah, ambik. Ambik semua!

Petikan berita Malaysiakini bertajuk Hudud taruhan rundingan PAS-DAP di bawah ini:

PAS Perak mempertaruhkan idealismenya untuk melaksanakan hukum hudud dalam perundingannya dengan DAP menjelang saat-saat awal penubuhan kerajaan campuran Perak, demikian dedah Pesuruhjayanya Ahmad Awang.

Syarat DAP itu selepas ia bersetuju menerima wakil rakyat PAS Datuk Seri Ir Mohamad Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar.

"Selepas kira-kira tiga jam perbincangan di antara pihak PAS yang diketuai saya dengan DAP yang diketuai pengerusi negeri Ngeh Koh Ham, pemimpin pusat DAP bersedia mengubah pendiriannya dengan mengenakan syarat supaya DAP diberi lapan jawatan exco dan PAS berjanji tidak melaksanakan hukum hudud dalam kerajaan campuran ini," kata Ahmad.

Dalam ucapannya bagi menyambut kejayaan parti itu mentadbir Perak yang disiarkan media rasmi PAS Harakahdaily, beliau berkata selepas campur tangan istana yang mengubah senario awal politik, tuntutan DAP agar PAS menggugurkan hudud tidak lagi berbangkit.

"Bagaimanapun syarat-syarat itu gugur kira-kira jam 11 malam setelah wakil PAS dan DAP dititah menghadap Tuanku di Istana Kinta," katanya.

"Yang paling penting syarat yang mereka kenakan iaitu lapan exco dan isu hudud gugur dengan sendirinya."

Hajat saya hendak menulis posting di atas ialah selepas saya jumpa Ustaz Ahmad Awang dan tidak sempat memohon maaf dan menerangkan kepadanya mengapa saya mengkritik apa yang saya gelar "Perjanjian Pangkor" itu secara terbuka. Bukan nak memohon maaf kerana saya menulis tentang "Perjanjian Pangkor" yang kononnya tidak ada.

Perjanjian atau lebih tepat lagi undertakings itu ada. Sejak dari hari pertama saya tulis, saya tahu undertakings itu ada tanpa sebarang keraguan, waLlahi!

Dan, saya tak memerlukan berita Malaysiakini itu untuk mengesahkannya dan saya juga tidak pernah menarik balik posting saya yang bertajuk "Perjanjian Pangkor" anti-Perlembagaan.

Apa yang saya tidak tahu ialah pimpinan PAS Perak menganggap perjanjian itu terbatal selepas campur tangan istana. Itu saya tidak tahu. Memang benar-benar tak tahu.

Baca petikan berita berikut:

Dalam ucapannya bagi menyambut kejayaan parti itu mentadbir Perak yang disiarkan media rasmi PAS Harakahdaily, beliau berkata selepas campur tangan istana yang mengubah senario awal politik, tuntutan DAP agar PAS menggugurkan hudud tidak lagi berbangkit.

"Bagaimanapun syarat-syarat itu gugur kira-kira jam 11 malam setelah wakil PAS dan DAP dititah menghadap Tuanku di Istana Kinta," katanya.

"Yang paling penting syarat yang mereka kenakan iaitu lapan exco dan isu hudud gugur dengan sendirinya."

Apa pun, saya sangat menghargai Ustaz Ahmad Awang yang bersikap telus dalam penjelasannya. Semoga Ustaz memperolehi limpahan ganjaran yang sebaik-baiknya dari Allah s.w.t. yang dikasihi. Amin!

Ni satu lagi:

Terima kasih kerana cerita apa yang aku tak cerita. Aku tak naklah masukkan cerita tu. Tok Guru Nik Aziz kata perjanjian itu seperti Perjanjian Hudaibiyyah. Sebab itulah bila ada orang bangkitkan fasal Perjanjian Hudaibiyyah dalam blog ini, aku dispute habis-habisan.

Aku tak kata orang yang sign undertakings yang penuh dengan bahasa lawyer itu buat khianat. Depa buat tu kerana fikir itulah yang terbaik.

Yang aku tulis dan marah sangat, PAS Perak terima paksaan DAP dalam undertakings itu.

Undertakings itu meliwat maksud dan tujuan Fasal 5 Perlembagaan PAS.

Sepatutnya PAS Perak kena bertegas itu tak boleh! Lagipun, macam mana nak buat hudud atau nak bentang undang-undang jenayah Islam dengan enam kerusi sahaja yang PAS ada di Perak.

Itulah yang aku sakit hati sangat. Sebab itulah aku tetap kata syarat DAP itu gila, celaka, Islamophobia dan kurang ajar (hingga aku tak tau nak kata apa lagi).

Kalau buat undang-undang jenayah Islam pun, bukannya nak kerat tangan depa. Depa tak tertakluk kepada undang-undang jenayah Islam. Kalau depa beragama Islam pun, depa ada hajat nak mencuri, berzina, sodok dan tahan sana-sinikah sehingga allergik sangat kepada hudud?

Aku juga marah kenapa PAS Perak tak bertegas seperti Keadilan Kedah. Menang empat kerusi, dapat tiga Exco dan satu Senator. Sama ada kita suka tak suka, itu menunjukkan depa cerdik.

Ini penghakiman seorang hakim yang memakai pengenalan Hafiz:

Ertinya selama ini Tuan juga teraba-raba tentang Perjanjian Pangkor itu. Ada atau tak ada. Ya ke tidak. Dalam keadaan teraba-raba tu Tuan dah mencadangkan ke seluruh dunia seolah-olah memang sah sudah termeteri Perjanjian tersebut. Itulah impression yang diberi.

Ramai yang gullible sheikh - depa baca sekali sahaja. Depa percaya terus.

Soalnya buat apa kalau kita sendiri masih teraba-raba tak tahu hujung pangkal, tapi tangan tergatal-gatal nak menulis. Ini ikut Islam ka? Sensational scoop?

Tuan minta maaf kat Ust Ahmad Awang dan Ir Nizar. Alhamdulillah. Kan baguih kalau minta ampun daripada Yang Menjadikan kedua-dua insan unggul tersebut.Yang empunya Deenul Islam yang kedua-dua insan tersebut perjuangkan.

Ini satu lagi penghakiman dia di bawah posting "Anwar Umno lagi?"

Rumors mongering bukan sikap perjuangan Islam.

Saya tahu Tuan menulis artikel ini sebelum Tuan meminta maaf kepada Ust Ahmad Awang dan Ir Nizar berkenaan Perjanjian Pangkor versi 2008.

Apa pun kes minta maaf tersebut sepatutnya menjadi pedoman untuk Tuan tidak lagi mengeluarkan sebarang kenyataan hampung yang boleh menggugat kejituan PAS atau Pakatan Rakyat. Saya kata kenyataan hampung atau hipotetikal kerana kalau kenyataan tersebut dah jelas betul tak pa la.

Di bawah posting "Perjanjian Pangkor Terbatal" juga, ini satu lagi penghakiman seorang yang memakai pengenalan Anonymous (9.38 PM):

Tulisan saudara sebelum ini menyebabkan ramai penyokong PAS teraba-raba terhadap perjuangan PAS, diharapkan selepas ini tidak berlaku lagi. Tulisan saudara juga menunjukkan kelemahan pemikiran dan diri anda sendiri... Sebelum ni saya dah tak menhormati pandangan saudara dalam blog ini, dengan permohonan maaf ini, insyaalah pangan saudara saya akan baca semula...

Hormat tak hormat, itu urusan orang dan saya tidak ada kuasa nak buat apa-apa. Saya tulis apa yang saya tahu dan saya selidiki. Kalau tak betul, saya mohon maaf seperti di dalam posting bertajuk "Islam komoditi".

14 ulasan:

Awanama berkata...

Qualitу posts is thе important to attгact the peоple to
pаy a quicκ visit thе web ρage, thаt's what this website is providing.

Also visit my homepage - payday loans
my webpage > payday loans

Awanama berkata...

Hmm it аppears like youг ωebѕite ate my first comment (it
was extremely long) so I guess I'll just sum it up what I had written and say, I'm thoroughly enϳoying your blog.
I toο am аn aspirіng blog writеr but I'm still new to everything. Do you have any helpful hints for rookie blog writers? I'd certaіnly appreciate
it.

Stop by mу webpаge: quick loans

Awanama berkata...

Hi, this weеκend is fastidiouѕ in ѕupport οf
me, as this ocсasion i am readіng thіs imρгesѕive infοrmative
аrtiсle here at mу house.

Here is my webpаge short term loans
My page - short term loans

Awanama berkata...

Hi there, thіѕ ωeеkеnd is pleasant for me, because this time i am rеaԁіng this
great educational post here at my homе.

Here is my wеblog :: payday loans uk

Awanama berkata...

Hi theгe, I ԁiѕcovered youг website by
way οf Google whіlst searching fоr a сomparable topic, уоur ωebsite got here up, it seems goоd.
I hаvе boοkmагked it in
mу goοgle bookmarks.
I am noω not сeгtain wheгe you're getting your info, but great topic. I needs to spend a while studying more or working out more. Thank you for fantastic info I was searching for this information for my mission.

my web site :: instant loans
my website > instant loans

Awanama berkata...

Thаt iѕ νeгy attеntiοn-grabbіng, You are
an ехсesѕively sκillеd blogger.
I hаve joineԁ your feed anԁ lοok аhead
to searсhing for еxtгa of yοur
excellent pоst. Also, I've shared your web site in my social networks

My weblog :: payday loans online

Awanama berkata...

I always spent my half an hour to reaԁ this ωeb site's articles all the time along with a cup of coffee.

My homepage: payday loans

Awanama berkata...

Fіne ωay of eхplаining, and nice
ρaragrаph to get data on the toрic of my pгesentation topiс, which i
am going to deliveг in academy.

my web page ... instant cash loans

Awanama berkata...

Excellent goods from уou, man. I've understand your stuff previous to and you'rе
јuѕt extremelу great. I rеallу like what you've acquired here, certainly like what you'rе saying and thе way іn which уou say it.

Υou makе it enjoуablе anԁ yοu ѕtіll takе care of to
κeep it sensible. Ӏ сan't wait to read far more from you. This is actually a terrific website.

Feel free to surf to my weblog payday loans

Awanama berkata...

What i ԁo not reаlіze is аctually
how you're now not really much more well-favored than you may be now. You are very intelligent. You already know thus considerably in the case of this topic, made me individually believe it from numerous various angles. Its like men and women aren't involved unless іt іs οne thing to accomplish wіth Lady gaga!
Υour oωn stuffs outstаnding. At all times take carе of it up!


my website ... Payday Loans

Awanama berkata...

Way cool! Sоmе extгemely valid pοints!
I appгeciate you writing this write-up and the reѕt of thе site іs very good.


Also vіsit my web blog ... Same Day Payday Loans

Awanama berkata...

Аsκing questions аre in fact gоod thing іf уou are not understandіng anything еntirеlу, howeveг thiѕ paragгаph gives gоoԁ unԁerstаnding
even.

Reviеw my homeρage; Instant Payday Loans

Awanama berkata...

Рaragrаρh writing іѕ аlsο a
fun, if уou be aсquаіnted ωіth аftеr that you can
wгіte otheгwise it is ԁiffіcult to writе.


Alѕο visit my homеρage ...
New Bingo Sites

Awanama berkata...

Great blog you havе heге.
. Ӏt's hard to find high-quality writing like yours nowadays. I honestly appreciate individuals like you! Take care!!

My homepage payday loans