KLIK JOM FOLO DI SINI

Selasa, Jun 24, 2008

Penarik Beca DEDAHKAN Isu PAS Peluk Umno di LONDON?

Pro dan kontra dalam isu yang dibangkitkan oleh Penarik Beca wajar direnungi bersama

By PENARIK BECA

SETAKAT homework yang saya buat dua tiga hari ini (termasuk dimarah dan dijerkah oleh beberapa pemimpin tertentu yang menjahit mulut mereka dan buat-buat sibuk kerana hendak menjaga "rahsia parti"), saya mendapat tahu bahawa kecenderungan itu bermula apabila Ustaz Dr Harun Din memperomosikan teori akhafu al-darurain.

Akhafu al-darurain kalau tak silap saya ialah memilih yang lebih ringan mudaratnya ketika berhadapan dengan dua pilihan yang tidak menguntungkan. Idea asal dikatakan datang dari Mufti Perak yang juga promoter Islam Hadhari, Datuk Seri Harussani Zakaria. Dialah yang dikatakan antara orang yang mencipta mentaliti bimbang tentang masa hadapan Melayu dan Islam setelah Umno kalah teruk di Perak. Apabila saya tulis dikatakan, ia bermakna saya tidak dapat mengesahkan fakta tersebut. Setakat mendengar cerita. Sebab tu saya tulis dikatakan. Kalau tak ada tulis dikatakan, itu saya tak ragu lagi.

Memang, saya tahu. PAS di dalam Pakatan Rakyat umpama Parti Progresif Rakyat (PPP) di dalam Barisan Nasional. Para pemimpin PAS juga dirundung kerisauan tentang nasib dan masa depan Melayu Islam. Di dalam Pakatan Rakyat, agenda Melayu Islam bagaikan taboo yang mesti dijauhi seperti penyakit berjangkit. DAP pula bagaikan bermusuh dengan apa sahaja yang bernama Islam. Lantaran itulah sesetangah ulama melihat penyertaan di dalam Pakatan Rakyat adalah pilihan yang lebih berat mudaratnya.

Anggapan itu menyebabkan mereka melompat kepada keputusan bahawa berkerjasama dengan Umno adalah akhafu al-darurain atau lebih ringan mudaratnya. Ahli dan penyokong PAS berhak bertanya apakah alasan mereka menyatakan bahawa itu adalah akhafu al-darurain? Adakah mereka membuat kajian yang melampaui keraguan yang munasabah bahawa kerjasama dengan Umno itu memang sebenar-benarnya akhafu al-darurain?

Paling memeningkan, adakah tokoh-tokoh Ikhwan yang ingin ditemui seperti Mustafa Tahan dan Faisal Mahlawi tergolong dalam kumpulan pakar dan specialist dalam mengenalpasti akhafu al-darurain di Malaysia? Adakah orang-orang seperti Mustafa Tahan atau Faisal Mahlawi kini menjadi doktor pakar yang hebat memberi ubat kepada Umno yang sedang sakit dan menjerit?

Kalaupun benar mereka adalah pakar yang mempunyai ubat untuk merawat gelejat Umno, apa pula yang mendorong Tuan Guru Presiden, Timbalan Presiden (yang dijangka menyertai rombongan itu sekembalinya dari seminar Commonwealth Parliamentary Association di Brussels) Haji Mustafa Ali dan Ustaz Harun Taib (Ustaz Dr Harun Din tak dapat pergi dan dikatakan akan digantikan) pergi menemui mereka untuk meminta nasihat mengenai kerjasama dengan Umno.

Adakah itu bermakna PAS hendak berbeza dengan Ezam Mohd Noor yang barangkali tidak pergi ke London meminta fatwa sebelum menjadi drebar ambulan untuk mengejarkan pesakit yang bernama Umno ke tanah perkuburan?

Bacaan penuh di PENARIK BECA.COM

Tiada ulasan: