KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, September 17, 2009

Kerajaan Selangor brani berdepan rakyat, berbanding Umno baling batu sembunyi tangan

KUALA LUMPUR: Senario yang berlaku di Selangor memperlihatkan keberanian kerajaan Pakatan Rakyat berdepan dengan rakyatnya melalui pendekatan politik terbuka walaupun dalam isu sensitif.

AJK PAS Pusat, Dr Mujahid Yusuf berkata, apa yang membezakan Pakatan Rakyat dengan Umno adalah keberanian membuat perundingan dengan umum walaupun kena 'boo'.

"Walaupun kena 'boo' tetapi kita bersedia untuk berunding dan mencari jalan penyelesaian secara terbuka tidak seperti Umno yang mengambil pendekatan lari daripada masalah akhirnya membuat keputusan secara senyap," katanya kepada Harakah.

Mengulas kenyataan Umno yang menyifatkan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor gagal menguruskan perpaduan, Mujahid berkata, Umno seharusnya 'mengukur baju sendiri' sebelum menuduh orang lain.

Katanya, walaupun Umno sudah berpuluh-puluh tahun memerintah negara ini tetapi masih lagi gagal untuk membentuk perpaduan yang utuh dalam parti komponen BN.

"Kalau mereka nak sebut gagal, ukur baju sendiri la. Kalau kata kita gagal mereka tu apa? Sudah berpuluh tahun memerintah, mereka berpecah sana sini baik MCA, MIC dan Umno sendiri. Apakah ini contoh perpaduan yang baik yang kami nak kena ikut," tegas beliau yang juga Ahli Parlimen Parit Buntar.

Justeru, Mujahid membidas Umno agar mereka menyelesaikan isu perpecahan dalam BN sendiri yang sarat dengan kes-kes rasuah yang tidak pernah selesai.

Katanya, kuil di Seksyen 23 Shah Alam bukanlah masalah baru tetapi ia sudah lama semasa dalam pemerintahan BN, malangnya kerajaan Khir Toyo sebelum ini tidak berani berdepan dengan rakyat dalam menyelesaikan perkara itu.

"Jadi bagi kami inilah pendekatan Pakatan Rakyat yang baru dan kami hendak keluar daripada pendekatan BN yang berpura-pura selama ini," katanya.

Tiada ulasan: