KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, September 17, 2009

Pendapatan rendah, penderma hati Ahmad Khariri mohon bantuan

KUALA LUMPUR: Lima tahun dahulu nama Ahmad Khariri Al-Hadi Md Yusop, 32, dijulang dan disanjung rakyat Malaysia di atas kesanggupannya menjadi penderma hati kepada seorang bayi yang bernama Mohd Yohitt Mohd Farhan Kutty Krishnan yang meninggal selepas itu.

Atas pengorbanannya itu, beliau dianugerahkan pelbagai pingat antaranya anugerah Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan - Tahun 2005
Ahli Mangku Negara (A.M.N.) – Tahun 2006, Anugerah Hari Bapa – Tahun 2006, dan anugerah Belia Selangor – Daya Juang Malaysia Boleh.

Namun anugerah hanya tinggal anugerah kerana hidupnya kini dihimpit kesusahan lebih-lebih lagi isterinya akan bersalin anak ke empat pada bulan Ramadan ini.

Hatinya pula kian digamit resah memikirkan kedatangan Aidil Fitri pada 20 September depan.

"Isteri saya akan lahir bila-bila masa saja, itu yang saya risau kerana hari raya pula minggu depan, mana saya nak cari duit untuk persiapan hari yang mulia ini," ujarnya.

Menurutnya, persediaan untuk hari raya nanti hanya ala kadar dan anak-anaknya hanya mampu dibelikan sepasang baju seorang. Manakala beliau dan isterinya hanya menggunakan pakaian tahun lepas kerana baginya kegembiraan anak-anak lebih penting.

Kata Khariri, beliau tidak mahu lagi kisah sedih semasa isterinya melahirkan anak ketiganya pada Mei 2005 berulang kembali. Ketika itu beliau tiada pendapatan dan pekerjaan.

Ceritanya, selepas menderma hati, beliau kehilangan pekerjaan hampir setahun kerana terpaksa meletakkan jawatan sebagai Penolong Perancang Pengeluaran di sebuah kilang kimia di Shah Alam.

Atas nasihat doktor, beliau dinasihatkan mencari pekerjaan lain kerana dikhuatiri bidang pekerjaannya menjejaskan kesihatannya akibat pembedahan tersebut.

"Walaupun agak berat hati, saya terpaksa meletakkan jawatan demi memastikan kesihatan saya tidak terjejas," ujarnya.

Sekarang beliau bekerja sebagai penyelia asrama tetapi hanya berpendapatan bersih RM748. Itupun katanya beliau tinggal di kuarters kerajaan di Shah Alam Selangor.

Terus terang ujarnya pendapatannya tidak mencukupi untuk menyara seisi keluarga. Setelah beberapa bulan bekerja, beliau membuat pinjaman peribadi bagi membayar kembali wang yang dipinjam dari keluarga, sahabat dan pinjaman bank.

Bagi menambahkan pendapatan beliau membuat pelbagai pekerjaan termasuk berceramah ‘Berkongsi Pengalaman Sebagai Penderma Hati’ itupun katanya, kalau ada pihak yang mengundang.

"Saya tidak boleh membuat pekerjaan yang agak teruk dan berat kerana kesan pembedahan pemindahan hati dijangka benar-benar pulih setelah tujuh hingga sembilan tahun," ujarnya.

Namun cerita Khariri lagi, dari tahun 2005 hingga sekarang belum ada mana-mana individu, Badan Bukan Kerajaan (NGO), badan korporat dan badan kerajaan sendiri yang sudi membantunya walaupun berkali-kali menghantar surat kepada kerajaan negeri mahupun Kerajaan Pusat.

Katanya, semasa zaman pemerintahan kerajaan BN, beliau diarak di hadapan media ketika pilihanraya tahun 2004 kononnya mereka akan membantu beliau sebagai 'hero' di kalangan belia di Selangor.

"Pelbagai janji ditabur seolah-olah mereka cukup prihatin dan penyayang! Mereka berjanji akan membantu sekiranya saya mempunyai masalah tetapi selesai sahaja pilihan raya rupa-rupanya hanya janji kosong.

"Baru saya tahu yang ianya mainan politik yang amat kotor dan memalukan saya dan seluruh keluarga saya," katanya semasa menghubungi Harakah.

Beliau berharap Kerajaan Selangor sudi membantu dan meringankan bebanan yang ditanggungnya memandangkan beliau satu-satunya penderma hati dari Selangor.

Sesiapa yang ingin membantu Khariri, boleh menhubungi beliau di talian 017-6351057 ataupun menyumbang melalui akaun Maybanknya (162106646530).

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tahniah bro.. pastikan org Islam terutama org SELANGOR membantu anta.. xkan PKR senyap jer skrg? dh cuba panjat SUK Selangor? Takbir!!

-Pendekar Hijauputih-

Tanpa Nama berkata...

Appreciating the hard work you put into your site and in depth information you offer.

It's great to come across a blog every once in a while that isn't the same unwanted
rehashed material. Wonderful read! I've bookmarked your site and I'm including
your RSS feeds to my Google account.

Also visit my weblog How to dunk

Tanpa Nama berkata...

We are a group of volunteers and starting a brand new scheme in our community.
Your web site provided us with useful information to work on.
You have performed an impressive task and our
entire group shall be grateful to you.

Here is my webpage - website

Tanpa Nama berkata...

Hi there, I enjoy reading through your article. I like to write a little comment to support you.


Here is my page herpes cure breakthrough

Tanpa Nama berkata...

If some one wishes expert view regarding blogging then
i recommend him/her to go to see this blog, Keep up the fastidious job.


Here is my web blog ... http://callme2insure.com/

5689 berkata...

zzzzz2018.8.13
dsquared2
nike outlet
christian louboutin shoes
longchamp handbags
ugg boots
lacoste outlet
valentino shoes
ralph lauren outlet
pandora
cheap jordans

yanmaneee berkata...

kyrie 3
kd shoes
golden goose
michael kors factory outlet online
supreme new york
kate spade handbags
coach outlet online
air jordans
nike vapormax
cheap jordans

thesoez berkata...

click to read more official site view it now see this site Recommended Reading basics